• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402052213501

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور:

آماده خرید یا نگهداری اسناد تاریخی در اختیار مردم هستیم

آماده خرید یا نگهداری اسناد تاریخی در اختیار مردم هستیم

ایسنا/فارس مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با بیان اینکه این مرکز امسال موفق به جذب ۱۱۲ سند تاریخی و ارزشمند اهدایی شده است، برای خرید یا نگهداری اسناد تاریخی و ارزشمند در اختیار مردم، اعلام آمادگی کرد.

روح‌الله منوچهری خاطرنشان کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور آمادگی دارد تا اسناد دارای ارزش تاریخی در اختیار ساکنان استان‌های فارس و کهکیلویه و بویراحمد را در قالب قراردادهای اهدا، فروش یا امانت پذیرش کند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، منوچهری با بیان اینکه بسیاری از اسناد مربوط به ۴۰ سال قبل یا بیشتر برای مردم ارزش جاری ندارد، گفت: این اسناد می‌تواند برای پژوهشگران ارزشمند باشد.

منوچهری ضمن یادآوری اینکه اسناد اهدایی ثبت ملی شده و امکان تغییر و جابجایی آن وجود ندارد، از تفاهم مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برای راه‌اندازی انجمن خیرین میراث مکتوب خبر داد.

او همچنین گفت: در گام نخست راه‌اندازی انجمن خیرین میراث مکتوب، تهیه تاریخ شفاهی خیرین فارس آغاز شده و مصاحبه‌ها در حال انجام است.

منوچهری گفت: از ظرفیت خیرین فارس غیر از بحث مالی برای رایزنی، ایده و فکر جهت جذب اسناد دارای ارزش موجود در خانه‌ها استفاده می‌شود.

ارسال ۵۰ تن اسناد بایگانی ادارات

او گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اسناد بایگانی درمانگاه‌ها، دادگاه‌ها، فرمانداری‌ها و دستگاه‌های دولتی غیر از بانک‌ها را بررسی و اسناد دارای ارزش را فهرست نویسی، آماده سازی و نگهداری می‌کند.

منوچهری با بیان اینکه دیگر اسناد مجوز امحا دریافت می‌کنند، یادآور شد: در ۶ ماه گذشته حدود ۵۰ تن از این اسناد از ادارات فارس ارسال شده است.

او از رسانه‌ها خواست تا ظرفیت ۲۴ هزار نسخه ای کتاب کودک و نوجوان مرکز اسناد کشور که به صورت آنلاین فعال است را به خانواده‌های فارس معرفی کنند و افزود: دسترسی به این گنجینه بی نظیر در سامانه مرکز اسناد برای همگان میسر است.

منوچهری همچنین گفت:  ۶۷۸ نسخه خطی و ۱۳۴ نسخه چاپ سنگی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور نگهداری می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها نسخه چاپ سنگی تا پایان امسال ساخت دیجیتالی خواهد شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: قدیمی‌ترین نسخه خطی موجود در این مرکز نسخه از دیوان حافظ است که کمتر از یکصد سال از فوت وی منتشر شده است.

منوچهری یادآور شد: هم اکنون ۴۸۲ نسخه سند چاپ سربی، ۲۵۰۰ نسخه سند و کتاب در آرشیو مبادله و اهدا، ۵۰۰۰ نسخه تالار تخصصی فارسی‌شناسی، ۶۴ هزار نسخه منابع مخزن کتابخانه عمومی، ۱۴۳۰ پایان نامه و ۵۱۱۱ پرونده در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور موجود است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ادامه داد: هم‌اکنون ۳۵۶ هزار و ۸۹۴ پرونده اسناد آرشیوی این مرکز قابل ارائه به پژوهشگران است که ۲۰ میلیون برگ سند را شامل می‌شود. علاوه بر این ۲۴ هزار و ۱۱ پرونده نیز در انتظار فهرست‌نویسی است.

منوچهری اعلام کرد: اتاق‌هایی در تالار فارس شناسی مرکز اسناد بازسازی، آماده‌سازی و تبدیل به پژوهش سرا شد تا در اختیار پژوهشگران و اساتید پیشکسوت قرار گیرد.

وی توضیح داد: این فضا در اختیار پژوهشگرانی قرار می‌گیرد که پژهشی را به صورت عام‌المنفعه درباره تاریخ و فرهنگ شهر انجام دهند و فعالیت او دارای خروجی باشد.

منوچهری با بیان اینکه کافه کتاب مرکز اسناد برای رفاه حال پژوهشگران و مراجعان ایجاد شده است، گفت: شرایط استفاده شهروندان شیرازی از سالن‌های مطالعه این مرکز تسهیل شده و اکنون افراد دارای مدرک کارشناسی و بیش از آن می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور گفت: عضویت در این مرکز کماکان برای دانش آموخته‌های کارشناسی ارشد و بالاتر و ۱۴ دسته ابلاغی مانند مخترعان و دارندگان مقالات علمی معتبر فراهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha