• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402052213361
  • خبرنگار : 71496

کارشکنی آمریکا در تکمیل توافقنامه فروش جنگنده‌ به عراق

کارشکنی آمریکا در تکمیل توافقنامه فروش جنگنده‌ به عراق

یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق خطرناک‌ترین موضوعی را که در واشنگتن به هیات امنیتی این کشور ارائه شد، فاش و تاکید کرد که آمریکا در مقابل تسلیح نظامی نیروی هوایی از عراق باج‌خواهی کرده و خواستار انحلال حشد شعبی است.

به گزارش ایسنا، عائد الهلالی، از رهبران ائتلاف فتح عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه عراق با اشاره به اینکه آمریکا خرید جنگنده‌های رافال توسط عراق از فرانسه مخالفت کرد، گفت: ادامه دادن به قرارداد تسلیحاتی سابق با آمریکا به کشور عراق ضربه خواهد زد و در آینده هرگز به نفع عراق نخواهد بود.

الهلالی اظهار کرد: واشنگتن به بندهای قرارداد نظامی با عراق پایبند نیست و برخی از بندهای قرارداد تجهیز نیروی هوایی عراق به سلاح را پس از هشت سال از زمان امضای توافقنامه اجرا کرد، آمریکا در مقابل این پرونده (تسلیح نظامی و نیروی هوایی) از عراق برای انحلال حشد شعبی باج‌خواهی می‌کند.

این رهبر ائتلاف فتح عراق با اشاره به اینکه آمریکا از جنگ نیروهای عراقی با تروریست‌های داعش در مرحله گذشته چشم‌پوشی کرد، گفت: عراق بدون دستیابی به یک قدرت نظامی بزرگ نمی‌تواند به مرحله پیشرفت و توسعه برسد.

او افزود: آمریکا در راستای تکمیل توافقنامه صادرات جنگنده‌ها به عراق طبق قرارداد عمل نمی‌کند و از مجموع 32 فروند جنگنده توافق شده در قرارداد تنها 16 فروند آنها تحویل گرفته شدند.

به گفته برخی از ناظران، وزارت دفاع عراق نشست‌های خود با همتای آمریکایی را بدون اعلام توافقنامه توسعه نیروی هوایی به پایان رساند و دلیل آن هم باج‌خواهی‌هایی بود که آمریکا در این دیدارها از طرف عراقی داشت.

محمد البلداوی، از نمایندگان ائتلاف فتح عراق نیز در گفت‌وگو با المعلومه اظهار کرد: آمریکا در تلاش است با جایگزینی جنگنده‌های روسی با جنگنده‌های آمریکایی، بر قراردادها برای تجهیز ارتش عراق به سلاح کنترل یابد و آمریکا بر خلاف توسعه نیروی هوایی ارتش عراق کار می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۲ ۱۰:۱۲

آمریکا در صورتی تسلیحات و هواپیما به کشوری میدهد که آن کشور را نه ۹۹ درصد بلکه ۱۰۰ در ۱۰۰ در کنترل خود داشته و یقین داشته باشد که این تسلیحات برای رسیدن به اهداف خودش استفاده خواهد شد، مانند عربستان، بحرین و اخیراً رومانی و .....