• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402051609442
  • خبرنگار : 71402

روسیه با اعضای بریکس درباره مذاکرات صلح اوکراین در جده رایزنی‌ می‌کند

روسیه با اعضای بریکس درباره مذاکرات صلح اوکراین در جده رایزنی‌ می‌کند
نشست 2023 بریکس در کیپ‌تاون

معاون وزیر خارجه روسیه گفت، در پی برگزاری مذاکرات صلح اوکراین که به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد، مسکو قصد دارد با دیگر کشورهای عضو بریکس رایزنی کند. در نشست جده، تمام کشورهای عضو بریکس به غیر از روسیه دعوت داشتند.

به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه یکشنبه با اشاره به نشست جده به خبرگزاری تاس گفت: درباره دعوت از شرکای بریکس شامل چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی که دعوت شدند و رفتند، این درک وجود دارد که ما و دیگر اعضای بریکس گفت‌وگویی برگزار کرده و عقاید مرتبط در پی نشست جده را به اشتراک بگذاریم.    

این دیپلمات روس همچنین گفت، گرچه روسیه کنار گذاشته شد، اما با این وجود، مذاکرات منطقی بود و مشارکت اعضای بریکس ممکن است از نظر معرفی حامیان غربی کی‌یف با «عقل سلیم» مفید باشد. معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: «ما هنوز متوجه نشده‌ایم که دقیقا چه اتفاقی در جده افتاده است. در این نشست درک درستی از توازن قدرت و همسویی واقعی نیروها به مصلحت خواهد بود و روسیه این موضوعات را با شرکای خود در بریکس مورد بحث قرار خواهد داد.»

عربستان سعودی میزبان مذاکرات دو روزه در جده در ۵ و ۶ اوت بود. در این نشست در مجموع ۴۲ کشور از جمله ایالات متحده، انگلیس و کشورهای اتحادیه اروپا که آشکارا از اوکراین در درگیری‌ها حمایت می‌کنند و همچنین چین، هند، برزیل، ترکیه، اندونزی و آفریقای جنوبی که رویکرد متعادل‌تری را نسبت به بن‌بست مستمر بین مسکو و کی‌یف در پیش گرفته‌اند، حضور داشتند.

براساس گزارش رسانه‌های مختلف، گمان می‌رود که شرکت‌کنندگان توافق کرده‌اند که هرگونه راه‌حل برای درگیری باید بر اصل «احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین» و اولویت منشور سازمان ملل استوار باشد. ریاض همچنین قصد دارد برای موضوعات خاص، از جمله تأثیر جهانی جنگ، ایمنی هسته‌ای یا امنیت غذایی، ایجاد گروه‌های کاری را پیشنهاد دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha