• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۳:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402051408532
  • خبرنگار : 71984

تلاش دیپلماتیک اوکراین برای تضعیف روسیه در سایه شکست‌های میدانی

تلاش دیپلماتیک اوکراین برای تضعیف روسیه در سایه شکست‌های میدانی

روزنامه آمریکایی نوشت در شرایطی که اوضاع میدانی برای اوکراین خوب پیش نمی‌رود و رئیس‌جمهور این کشور هم گفته احتمالا فشارها برای یافتن مسیری از راه مذاکره به‌ منظور صلح با روسیه افزایش می‌یابد، کی‌یف تمام تلاش خود را برای تضعیف موضع مسکو به کار بسته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «نیویورک تایمز» با اشاره به برگزاری نشست جده درباره اوکراین که طی امروز و فردا (شنبه و یکشنبه) در عربستان برگزار می‌شود، نوشته «کی‌یف تلاش دیپلماتیک جدیدی را برای تضعیف روسیه آغاز کرده است».

در حالی که حدود ۴۰ کشور از جمله چین، هند و برزیل و همچنین آمریکا و اروپایی‌ها در نشست جده شرکت کرده‌اند، روزنامه آمریکایی نوشته هدف اوکراین در جده جلب حمایت از کشورهایی است که در جنگ بی‌طرف مانده‌اند.

نیویورک تایمز با این حال نوشته بسیاری از کشورهایی که در جنگ روسیه و اوکراین اعلام بی‌طرفی کرده‌اند، به نظر نمی‌رسد تغییر موضع دهند و آن‌ها این ایده را که یک طرف جنگ را انتخاب کنند، رد کرده‌اند چراکه معتقد هستند این جنگ، یک رقابت بین قدرت‌های جهانی است که نمی‌خواهند بخشی از آن باشند.

«سلسو آموریم» مشاور «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل در امور بین‌الملل، طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی در نشست جده که نسخه‌ای از آن به دست نیویورک تایمز رسیده، گفته است: «این تنها یک نزاع بین روسیه و اوکراین نیست. این صفحه‌ای در هماوردی طولانی میان روسیه و غرب است».

تلاش دیپلماتیک اوکراین برای تضعیف روسیه در سایه شکست‌های میدانی

به نوشته نیویورک تایمز، نشست جده در واقع نقطه آغازی بر تلاش دیپلماتیک اوکراین برای تضعیف جایگاه روسیه است. این تلاش از روز چهارشنبه آغاز شد؛ زمانی که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین سفرای این کشور را برای یک نشست اضطراری برای تعیین راهبرد کی‌یف به‌منظور اینکه چطور می‌توانند پیام اوکراین را به جهان مخابره کنند، فراخواند.

او در نشست چهارشنبه به دیپلمات‌های اوکراین گفت آن‌ها باید از هر ابراز در دسترس خود از جمله «رسمی، غیر رسمی، سازمانی، رسانه‌ای، دیپلماسی فرهنگی و قدرت صداقت انسانی» برای متقاعد کردن متحدان سرسخت کی‌یف و کشورهای بی‌طرف استفاده کنند که تنها مسیر برای یک صلح پایدار، شکست کامل روسیه است.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر هم شانس دیگری برای اوکراین است. کی‌یف همچنین در نظر دارد در پائیز، حمایت از طرح ۱۰ بندی صلح خود را را جلب کند. اوکراین امیدوار است این طرح ستون فقرات هرگونه سازش آینده را شکل دهد.

با این حال، مقام‌های اوکراینی و غربی تلاش کرده‌اند انتظارات از نشست جده که روسیه به آن دعوت نشده را بالا نبرند و بر این نکته تاکید کنند که احتمالاً این جنگ به پایان خود نزدیک نمی‌شود.

نیویورک‌تایمز زمان برگزاری این نشست را برای اوکراین «مهم» ارزیابی کرده و نوشته است: «در حالی که نبردهای سهمگین در خطوط مقدم خونین‌ترین جنگ‌ اروپا در طول ده‌های گذشته در جریان است، زلنسکی روز چهارشنبه به دیپلمات‌های خود گفته بود اوضاع برای کی‌یف حتی سخت‌تر خواهد شد چراکه احتمالا فشارها برای یافتن یک مسیر از راه مذاکره برای صلح افزایش می‌یابد».

 مقام‌های ارشد اوکراینی با اشاره به تلاش‌های کی‌یف برای متقاعد کردن عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت، می‌گویند انتخاب این کشور برای میزبانی از این نشست، تصادفی نبوده است. عربستان سعودی هم مانند بسیاری از کشورهای منطقه غرب آسیا، موضع محتاطانه‌ای را درباره جنگ اتخاذ کرده‌ و در حالی که کمک‌های مالی را به اوکراین ارائه داده‌ اما روابط نزدیک با روسیه را نیز حفظ کرده‌ است.

تلاش دیپلماتیک اوکراین برای تضعیف روسیه در سایه شکست‌های میدانی

نیویورک‌تایمز در پایان می‌نویسد، اوکراین در این تقلای دیپلماتیک با ۲ چالش روبرو است؛ کی‌یف نیاز دارد تا حمایت سرسختانه متحدان غربی خود را در میانه «ضدحمله فرسایشی، خونین و پرهزینه‌ای که در طول ۲ ماه گذشته دستاوردهایی داشته اما هنوز به یک پیشرفت بزرگ منجر نشده است، همچنان حفظ کند».

اوکراین همچنین احتیاج دارد تا این حمایت را به کشورهای دیگری که تعهدی به کی‌یف نداشته‌اند، گسترش دهد. البته این موضوع ساده‌ای نخواهد بود چراکه اوکراین و حامیان غربی آن در مبارزه‌ای شدید با روسیه برای جلب نظر آن‌ها هستند. روسیه نیز اخیرا میزبان گروهی از سران کشورهای آفریقایی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha