به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مرجان کشانی که مشغول ساخت انیمیشن «جیرفت» است، درباره داستان این انیمیشن میگوید: «انیمیشن «جیرفت» برگرفته از جیرفت و تمدن ایران است. در این انیمیشن میبینیم که روی یک ظرف سفالی دو حیوان عقاب و مار هستند. عقاب نمادی از آبهای آسمانی، برکت و رشد و مار هم نشانی از آبهای زیر زمینی است؛ درواقع هر دو نشانی از زندگی هستند. این دو حیوان چشمهایشان بسته و یک زن مشغول سفالگری است که این دو حیوان چشمهایشان را باز میکنند. در واقع این زن نمادی از ایزد بانو که نشانی از قدرت، رشد و زندگی است. داستان با صدای رعد و برق آغاز میشود که عقاب و مار به خودشان میآیند و هر کدام فکر میکنند ظرف سفالی خانهی خودشان است و شروع به مبارزه با یکدیگر میکنند و در نهایت هم مار به آبهای زیر زمینی (دریا) و عقاب هم به آبهای آسمانی (باران) تبدیل میشود. درواقع پیام این انیمیشن صلح و همدلی است که ما آمدهایم روی این کره خاکی بدون جنگ زندگی کنیم.»
او درمورد انتخاب موضوع انیمیشن «جیرفت» توضیح میدهد: «من زمان دانشجویی این ایده به ذهنم رسید و با دیدن کتاب «جیرفت» به این نتیجه رسیدم که چقدر شخصیتهای خاصی وجود دارند که در زمانهای قدیم بودهاند و ما از آنها استفاده نکردهایم.»
کارگردان انیمیشن «پیانو» با اشاره به اینکه «جیرفت» تلفیقی از تکنیک دو بعدی و استاپ موشن است، ادامه میدهد: «زمان انیمیشن «جیرفت» سه دقیقه است، تکنیک این انیمیشن تلفیقی از تکنیک دو بعدی و استاپ موشن و بخشهایی هم به شکل فیلم رئال است.»
این کارگردان میگوید: «تمام سنین میتوانند به تماشای این انیمیشن بنشینند، اما بیشتر مخاطب بزرگسال مدنظرم است.»
کشانی در پایان با تقدیر از حمایتهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی میگوید: «امیدوارم با ادامه حمایتهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی انیمیشن «جیرفت» به جشنوارههای زیادی برود و امتیاز ویژهای برای ایران رقم بزند. بیشتر تمایل دارم تا کشورهای دیگر با فرهنگ ما آشنا شوند و متوجه شوند که مردم دور از جنگ هستند و صلح برایشان اهمیت دارد.»
انتهای پیام
نظرات