• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402041911859
  • خبرنگار : 50180

معاون آبخیزداری استان:

برای تکمیل پروژه‌های آبخیزداری کرمانشاه ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

برای تکمیل پروژه‌های آبخیزداری کرمانشاه ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

ایسنا/کرمانشاه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: برای اتمام پروژه‌های آبخیزداری کرمانشاه که مطالعات آن‌ها انجام شده، ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

غلامرضا چامه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مطالعات مربوط به طرح های آبخیزداری در سطح ۹۰۰ هزار هکتار از مجموع ۲.۵ میلیون هکتار مساحت استان انجام شده، گفت: تاکنون پروژه‌های آبخیزداری مورد نیاز در سطح ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی مطالعه شده انجام گرفته و برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سطح ۳۰۰ هزار هکتار دیگر به ازای هر هکتار پنج میلیون تومان اعتبار نیاز است.

 چامه اضافه کرد: در حال حاضر برای اتمام پروژه ‌ای آبخیزداری که مطالعات آنها انجام شده، ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که رقم زیادی است.

 معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته مصوب شده بود ۱۰۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در اختیار استان قرار بگیرد، گفت: در مجموع ۳۷.۵ میلیارد تومان اعتبار شامل ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و ۱۷.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری دریافت کردیم که اندکی بیش از یک سوم اعتبارات مصوب است.

وی در ادامه با اشاره به در دست اجرا بودن پروژه آبخیزداری حوزه تنگه کنشت (حوزه شمال شهر کرمانشاه) به عنوان پروژه شاخص آبخیزداری استان، گفت: اجرای این پروژه کنترل سیلاب کرمانشاه و تغذیه آبخوان دشت کرمانشاه را دنبال می‌کند و با اجرای کامل پروژه مشکل سیلاب ورودی به شهر کرمانشاه از تنگه کنشت به طور کامل حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای اجرای کامل پروژه آبخیزداری حوزه تنگه کنشت ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

چامه در ادامه با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری در دشت‌هایی که کسری مخازن آب زیرزمینی داشته و در معرض فرونشست هستند، ضروری است، گفت: همه دشت های استان کرمانشاه بجز دشت ذهاب با کسری مخازن آب های زیرزمینی مواجه هستند.

 وی ادامه داد: در استان حدود ۱۵ دشت داریم که تنها دشت ذهاب مشکل افت سطح سفره های آب زیرزمینی ندارد که آن هم بخاطر اجرای پروژه های آبخیزداری در منطقه است، ضمن اینکه دشت ذهاب در مسیر سامانه گرمسیری قرار داشته و بخشی از مزارع این دشت با آب این سامانه آبیاری می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱.۳ میلیارد مترمکعب کسری منابع مخازن آب‌های زیرزمینی در استان داریم، گفت: با اجرای پروژههای آبخیزداری می توانیم کسری منابع آب های زیرزمینی را جبران کنیم.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha