به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیو آنلاین، سهشنبه، سیزدهم تیرماه، ناظر به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیران و نمایندگان پلتفرمها و سکوهای نمایش نشستی با سیدمحمد هاشمی - قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - داشتند که در آن بر ضرورت تعریف دقیق و روشنتری از مساله صوت و تصویر فراگیر تاکید شد.
در ابتدای نشست، سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نشستهای در نظر گرفتهشده برای بررسی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: چهار جلسه را تعریف کردیم که شامل فعالان حوزه صورت و تصویر و توزیعکنندگان و سکوهای نمایش و پخش محتوا، صنوف هنری و تولیدکنندگان محتوا به معنای هنرمندان در بخشهای مختلف، حقوقدانها و افراد صاحب رای و اندیشکدهها و مراکز افکارسنجی است.
بیشتر بخوانید:
خطوط سبز از خطوط قرمز مهمتر است
امروز و در نخستین دور از این نشستها، علیرضا سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدئو آنلاین و مدیرعامل فیلمنت گفت: بهتر بود پیشتر جلسات گذاشته و در این باره صحبت میشد تا هم صنف و هم افراد آمادگی کلی پیدا میکردند تا ما شوکه نشویم. به خروجی اصلا کاری ندارم. ۹۰ درصد متولیان در این حوزه، بخش خصوصی هستند و مشکلاتی در این چند ساله داشتیم که هیچ صحبتی با ما نشد.
وی افزود: هر کسی ما را میبیند اظهار نگرانی میکند، انگار که اتفاق بدی در جامعه و مابین هنرمندان افتاده باشد. مردم عادی حتی وقتی سوار اسنپ میشوم میپرسند حالا که رفتید زیر نظر صدا و سیما چه میشود؟ ای کاش قبلا صحبت شده بود و تصمیمات خلقالساعه مانند بنزین گرفته نمیشد و اتفاقات اینچنینی نمیافتاد. با کل مساله، مشکل و ایراد دارم.
وی اظهار کرد: با ما اصلا صحبتی نشد. به شورای انقلاب فرهنگی رفتیم، گفتند حرف شما و همه چیز درست است و گفتند پشت شما هستیم اما از شورا مصوبهای بیرون میآید که نه اطلاعی از آن داریم و نه صحبتی در این باره با ما شده است. بهتر بود جلسه مشترک بگذارند با هم حرف بزنیم. یک دفعه مصوبهای بیرون میآید و آدم احساس پوچی میکند.
محمدمهدی عسگرپور دبیر انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدئو آنلاین هم گفت: چند نوبت از صوت و تصویر فراگیر صحبت شد. اوایل فکر میکردیم مفروض مشترک وجود دارد. اکنون فضایی ایجاد شده که بهتر است گفته شود در اصل واژه صورت و تصویر فراگیر به چه معناست؟ این واژه خیلی سادهسازی شده است، موضوعی مهم که آینده دنیا را شکل میدهد. در عرصه رسانههای نوین این حجم سادهسازی باورپذیر نیست و تصور حل شدن این مساله با توجه به شرایط جدید در دنیا با مقداری ارعاب و تهدید و نشست خیلی کودکانه است.
عسگرپور گفت: اگر خانه سینما پشت این مساله است نشان میدهد که موضوع معیشتی است. چندهزار نفر از اهالی سینما با وی.او.دیها کار کردند و تلویزیون هم دامنه خود را گسترش داده تا حدی که خودیها را هم بیرون میکنند.
او اظهار کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که در مورد آن اگر اظهار نظر میشد میتوانستیم وارد بحث شویم.
محمد صراف خزانهدار انجمن و مدیرعامل پلان گفت: موضوعات ما همیشه وجود دارد و فقط آدمها عوض میشوند. ما به صحبت کردن عادت کردیم. میگویند مشورت کردیم اما قانون دیگری بیرون میآید. اینگونه برخورد کردن با صنعت برای کشور خجالتآور است.
وی با اشاره به درآمد ۲۰۰ میلیاردی سینما گفت: سالانه کلی تولیدات بیرون میآید. حرف اصناف کجا زده میشود؟ سینما نگاهش را تجاری کرده و باید بدانیم نوعی صنعت است. چنین نگاهی اگر به وجود آید همه چیز اصلاح میشود.
صراف افزود: ما دیگر همه چیزمان را روی آب بنا کردهایم. کسی به حرف ما گوش نمیکند. در ایام کرونا تولیدات وی او دی ها افزایش یافت. ما نمیخواهیم بگوییم بلدیم اما به اقتضای کارمان بیشتر از همه پژوهش میکنیم.
او با طرح این پیشنهاد که برای پربار شدن جلسات، مدیران حقوقی پلتفرمها هم حاضر شوند تاکید کرد: اینها به شما کمک خواهند کرد. این جلسات را بارها رفتهایم. کار در بیزینس سخت است و هزاران مساله پیش میآید. زمانی مقام رهبری شعار کارآفرینی تعیین کردند و ما مطابق آن کار کردیم اما چوب لای چرخ ما گذاشتهاند. فضا از ابتدا همین بوده است.
وی گفت: اگر قرار است مشورت کرده و این مشورت تاثیرگذار باشد کفش آهنی به پا میکنیم. این بحث حیات بیزینس است وگرنه خودش راهش را پیدا می کند.
محمدجواد شکوریمقدم عضو هیات مدیره انجمن و مدیرعامل آپارات و فیلیمو هم گفت: کسی نیست که نداند مشکل چیست. چه در حاکمیت و چه در بخش خصوصی. همه یک حرف دارند؛ این که صدا و سیما متولی درستی برای این کار نیست. چون تضاد منافع وجود دارد. میشود مطالعه کرد و همانگونه که در دنیا صورت گرفته در جلسات دو به دو مطرح کرد. همه موافقند و میگویند غلط است و مساله شرعی دارد.
شکوری مقدم گفت: مساله روشن است. حتی اگر ۵۰ جلسه دیگر هم گذاشته شود همگی مساله را میدانند. چرا صدا و سیما را از محوریت ماجرا بیرون نمیکشند؟ مساله ما بر سر تضاد منافع است و باید این مساله برطرف شود. ما و صدا و سیما باید با هم دیده شویم.
محمد شهبازی مدیرعامل فیلمناب هم گفت: این صنعت است و ما محصول فرهنگی تولید میکنیم. نهادها نظارت داشته باشند. ما قصد زیر سوال بردن صدا و سیما را نداریم. اگر مجموعههایی مانند ما نباشند مخاطبانی وجود دارند که جذب شبکههای ماهوارهای خارجی میشوند.
وی افزود: حتی امروز بخش ۲۰:۳۰ صدا و سیما افت مخاطب داشته است. تحولات نشان میدهد که عملکرد صدا و سیما یک سری نقصهایی داشته است. بخش عمدهای از جامعه میتواند مخاطب ما باشد. آنقدر نگاه سلیقهای در محتوا اتفاق افتاده که نمیدانیم چه چیزی قانون است و چه چیزی نیست. ما با نسلی از دهههای ۸۰ و ۹۰ مواجهیم که بسیار باهوش هستند و جریانسازیهایی اتفاق میافتد. جامعه خاکستری میتواند طرف ما باشد.
همچنین سعید رسولاف عضو هیات مدیره انجمن و مدیرعامل شرکت ایدهپرداز ژوبین و پلتفرم چارخونه گفت: شاید توقع ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشآفرینی جدی بود و اگر زمینه برای بخش خصوصی فراهم میشد اتفاقهای خوبی میافتاد.
او افزود: این صنعت چند بخشی اعم از زیرساخت است. سرویس لایه تکنولوژی و بعد مساله محتواست که زنجیره ارزش کاملا نادیده گرفته شده است. شاید نگرشی و تفکری در مجموعه حاکمیت وجود دارد که مساله نادیده گرفته میشود.
رسولاف گفت: اگر قرار است مساله صورت و تصویر بررسی شود ما و صدا و سیما باید با یک خطکش و تراز دیده شویم.
امیر پروین حسینی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) نیز گفت: مخاطب و مردم کجا هستند؟ جنگ معمولی و جنگ نرم کجاست؟ صحبت سر پول است. منافعی توسط بخش خصوصی تامین شده و تلویزیون به دنبال گرفتن آن است.
انتهای پیام
نظرات