• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402041308148
  • خبرنگار : 50535

سفیر نیجریه در ایران:

مسیر هوایی ایران - نیجریه راه را برای تبادلات تجاری ایران با غرب آفریقا می‌گشاید

مسیر هوایی ایران - نیجریه راه را برای تبادلات تجاری ایران با غرب آفریقا می‌گشاید

ایسنا/آذربایجان شرقی سفیر نیجریه در ایران گفت: با برقراری مسیر هوایی ایران - نیجریه راه جدیدی برای تبادلات تجاری و اقتصادی ایران با غرب آفریقا گشوده می‌شود.

یاکوبو سنتوراکی سلیمان، روز سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه در دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، اظهار کرد:  عدم اطلاع رسانی از ظرفیت‌های ایران و نبود حمل و نقل مستقیم هوایی و کشتیرانی از موانع گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور است.

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم تا زمینه‌های ارتباط دانشگاه‌ها و ارگان‌های مربوط به دولت ایران را با کشور نیجریه ارتباط دهیم. دو هزار دانشگاه در ایران وجود دارد که در قیاس با ۳۰۰ دانشگاه نیجریه تعداد قابل توجهی است که امیدواریم با همکاری دولت و دانشگاه‌ها، بتوانیم برای دانشجویان نیجریه از دانشگاه‌های ایران بورسیه بگیریم.

وی افزود: آذربایجان شرقی از مهمترین مراکز علم و فناوری در ایران است که تعهد و عزم جدی مردم و مسئولان مربوطه این استان، موجب توسعه و پیشرفت آن است.

سفیر نیجریه در ایران با بیان اینکه روابط اقتصادی بین دو کشور کم است، بیان کرد: رابطه‌ی خوبی بین کشور ایران و کشورهای آفریقایی وجود دارد ولی متاسفانه موانعی بر سر پیشرفت‌های آن‌ها وجود دارد که عدم اطلاع رسانی از ظرفیت‌های ایران و نبود حمل و نقل مستقیم هوایی و کشتیرانی بین دو کشور از جمله موانع گسترش روابط اقتصادی بین آن‌ها است.

وی عنوان کرد: سازمان توسعه و تجارت ایران برای راه اندازی خط کشتیرانی از ایران به نیجریه تلاش‌های بسیار زیادی می‌کند که با توجه به جمعیت بیش از ۲۰۰ میلیونی نیجریه، راه اندازی خطوط هوایی و کشتیرانی به نفع هر دو کشور بوده و تبادلات تجاری و اقتصادی را تسهیل و تسریع می‌کند.

سنتوراکی سلیمان با اشاره به اینکه ایران و نیجریه عضو مجامع بین المللی زیادی هستند و در این مجامع از همدیگر حمایت می کنند، گفت: تداوم این روند به نفع هر دو کشور بوده و باید علاوه بر ارتباطات اقتصادی، تبادلات فرهنگی نیز بین آن‌ها گسترش یابد.

وی بیان کرد: برقراری خواهرخواندگی برخی شهرهای نیجریه با تبریز و اصفهان برای ما خوشایند است، تعداد مسلمانان و شیعیان در کشورهای آفریقایی همواره در حال افزایش است.

سفیر نیجریه در ایران، ادامه داد: از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تشکر می‌کنیم که مسیر همکاری بین دانشگاه‌های دو کشور را فراهم کرده است که مطمئنا دانشگاه‌های نیجریه از مهارت و تخصص این دانشگاه بهره کافی خواهند برد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید با اطلاع رسانی از طرق مختلف از جمله برپایی نمایشگاه‌های متفاوت در کشورهای این قاره، توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار، اظهار کرد: از گسترش روابط ایران و نیجریه و ادامه این روند در دولت سیزدهم بسیار خرسندیم و سیاست این دولت برقراری دیپلماسی متوازن با شرق و غرب بوده و حسن همجواری با کشورهای همسایه و مسلمان محور روابط خارجی در نظر گرفته شده است.

محمد کلامی، گسترش روابط با سایر کشورها را از اهداف اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شمرده و افزود: تلاش می‌شود در سایه این روابط، مراودات تجاری نیز با این کشورها گسترش یابد.

وی اظهار کرد: در زمان کنونی با وجود اینکه حجم تجارت ایران و آفریقا رو به رشد است اما رضایتبخش نیست و هدف گذاری ما تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با کشورهای آفریقا است و نیجریه نیز در این راستا می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: آذربایجان شرقی از مراکز تمدن ساز ایران اسلامی است؛ این استان در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران منشاء تحولات عمده بوده و مهد تولید، تجارت، صنعت است.

کلامی، با اشاره به اینکه این آذربایجان شرقی بزرگترین اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی را دارد، ادامه داد: این استان در تولید فرش، چرم، صنایع غذایی و لوازم خانگی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و بزرگترین کارخانه تراکتورسازی در این استان قرار دارد.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی تبریز از اتاق بازرگانی ایران سابقه‌ی بیشتری دارد و در این استان بخش خصوصی فوق العاده فعال بوده که در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: این استان در حوزه علوم و دانشگاه نیز از قطب‌های تولید علم در کشور بوده و با داشتن دانشگاه‌های بزرگ و معتبر، جزو اولین‌های ایران در این حوزه است.

کلامی عنوان کرد: وجود دانشگاه علوم پزشکی در این استان موجب شده تا آذربایجان شرقی به یکی از مراکز و قطب های مهم درمانی کشور تبدیل شود و دانشگاه های تبریز، شهید مدنی، صنعتی سهند نیز از قطب های تولید علم و محرک های اصلی توسعه اقتصادی و صنعتی استان به شمار می روند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha