• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1402041308028
  • خبرنگار : 71342

نویسنده و کارگردان «گربه نره و روباه مکار»:

نمایش عروسکی مخاطب حرفه‌ای تربیت می‌کند

نمایش عروسکی مخاطب حرفه‌ای تربیت می‌کند

اوشان محمودی که با نمایش «گربه نره و روباه مکار» در بخش مهمان نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک حضور داشته است، برگزاری این جشنواره را در ایجاد شور و نشاط اجتماعی مؤثر دانست و گفت: با نمایش عروسکی، مخاطبان حرفه‌ای تئاتر را برای آینده تربیت می‌کنیم.

محمودی در گفت‌وگویی با ایسنا، از ویژگی‌های این اثر نمایشی و تاثیر جشنواره عروسکی در پرورش مخاطبان آینده تئاتر سخن گفت.

او با اشاره به اینکه نمایش عروسکی از مخاطب کودک شروع می‌شود و کودک درون بزرگسالان را هم درگیر می‌کند، افزود: بدین شکل برگزاری جشنواره‌ها و تماشای نمایش‌های عروسکی باعث آشنایی مخاطب در هر رده سنی به‌ویژه کودکان با تئاتر می‌شود و این موضوع در آینده اتفاق خوبی را برای این هنر رقم خواهد زد. درواقع ما با نمایش عروسکی، مخاطبان حرفه‌ای تئاتر را برای آینده تربیت می‌کنیم.

او ادامه داد: این رویدادهای هنری تا حدودی می‌توانند باعث شور و نشاط اجتماعی شوند. قطعاً مردم جامعه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برگزاری این رویدادهای فرهنگی و هنری هرچند اندک می‌تواند برای مدتی حال و هوای شهر و جامعه را عوض کند. امیدوارم که این رویدادها مداوم باشد و با برنامه بیشتری در طول سال پیش برود.

نمایش عروسکی مخاطب حرفه‌ای تربیت می‌کند

محمودی با اشاره به کمک‌هزینه‌های تئاتر اضافه کرد: اگر قرار است پیشرفتی در زمینه تئاتر داشته باشیم، باید خیلی حرفه‌ای و تخصصی در تمام بخش‌ها با آن برخورد کنیم. قطعاً در این هنر هم تمامی اعضای گروه باید دستمزد دریافت کنند و این موضوع باعث می‌شود تا در بخش کمک‌هزینه‌ اجراهای جشنواره گروه‌ها شایسته دریافت مبلغ بیشتری باشند. البته من هنوز در مورد مبلغ کمک‌هزینه اجرای بخش مهمان در جشنواره نمایش عروسکی اطلاعی ندارم و این موضوع را به‌صورت کلی مطرح کردم.

این کارگردان درباره بخش داوری این دوره جشنواره نیز گفت: در شکل کلی به نظر من بخش بزرگی از جشنواره‌های ما نباید رقابتی باشند. اگر رویکرد این است که با مخاطب و جامعه ارتباط بگیریم، تا حد امکان باید بخش رقابتی را حذف کنیم. حذف بخش رقابتی، باعث ذخیره بخشی از بودجه می‌شود و افزایش کمک‌هزینه به گروه‌های نمایشی را به همراه خواهد داشت.

او ادامه داد: درواقع کارهای نمایشی و ازجمله تئاتر، غیرقابل‌رقابت هستند چراکه در داوری‌ها نمی‌توان بخش سلیقه‌ را بی‌تأثیر دانست. ما در مراحل اول و برای ورود گروه‌ها برای حضور در جشنواره‌ها می‌توانیم قضاوت کنیم ولی بعد از آن ذات رقابت به‌ویژه توسط کارگردان‌های دیگر ممکن است مشکل ایجاد کند.

محمودی که پیش از این نمایش خود را در قالب اجرای عمومی روی صحنه برده بود، درباره اجرای آن در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک توضیح داد: از آنجاکه کاراکترهای نمایش «گربه نره و روباه مکار» از لحاظ گریم و بدن به نمایش عروسکی نزدیک است و گروه‌های سنی متفاوت را درگیر می‌کند، نمایش ما از طرف هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره فرصت حضور اجرا در این رویداد را یافت.

او که نویسندگی و کارگردانی نمایش «گربه نره و روباه مکار» را بر عهده داشته، پینوکیو را داستان موردعلاقه خود خواند و افزود: با اجرای نمایش «گربه نره و روباه مکار» سه‌گانه‌ای که از این داستان در نظر داشتم، به پایان رسید.

محمودی ادامه داد: روایت‌هایی که در هر سه نمایش «پینوکیو»، «ژپتو» و «گربه نره و روباه مکار» داریم، با وجود استقلال خود، با داستان «پینوکیو» ارتباطی مستقیم دارند. پینوکیو همچنان کاراکتر محوری نمایش «گربه نره و روباه مکار» است که در این داستان با محوریت سوءاستفاده موردتوجه قرار می‌گیرد.

نمایش عروسکی مخاطب حرفه‌ای تربیت می‌کند

این کارگردان درباره دلیل انتخاب کاراکتر پینوکیو برای روی صحنه بردن این نمایش توضیح داد: من برای اجرای یک اثر نمایشی به این موضوع توجه می‌کنم که اگر این کار برای افراد غیرایرانی و مخاطبانی که با فرهنگ ما آشنا نیستند، روی صحنه برود، چطور می‌تواند آنان را با خود همراه کند. بنابراین باید قصه‌ای را انتخاب کنم که حداقل نسبت به آن شناخت عمومی وجود داشته باشد. قصه «پینوکیو» داستانی کاملاً جهانی است و شاید بیش از ۹۰ درصد آدم‌ها با این داستان آشنا هستند.

محمودی با اشاره به مخاطبان نمایش «گربه نره و روباه مکار» افزود: نمی‌توانم بگویم این اثر صرفاً مناسب کودک است یا بزرگسال. دوست داشتم زمانی که مخاطب وارد سالن می‌شود، همه از نگاه خود کار را درک کنند و خوشبختانه این اتفاق افتاد. برای این منظور انیمیشن‌وار با کار برخورد کردم و مخاطبان از نظر تصویر و محتوا با نمایش ارتباط برقرار کردند.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر، هشتم تا هجدهم تیر در حال برگزاری است.

نمایش عروسکی مخاطب حرفه‌ای تربیت می‌کند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha