• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402040704208
  • خبرنگار : 71429

همایش «امنیت اقتصادی، سلامت و مشارکت»

صفری: باید در حوزه واردات، تنوع‌پذیری در مواد اولیه را ایجاد کنیم

صفری: باید در حوزه واردات، تنوع‌پذیری در مواد اولیه را ایجاد کنیم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: حمایت سرمایه گذاری خارجی بصورت جدی دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهدی صفری در همایش «امنیت اقتصادی، سلامت و مشارکت» گفت: یکی از مسایل مهم ارزآوری صادرات است و باید صادرات خود را بصورت پایدار افزایش دهیم. موضوع دیگر که باید در این جهت حرکت کنیم این است که باید در حوزه واردات  تنوع پذیری در مواد اولیه را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه کالاهای اولیه مانند غلات تلاش ما چند منبعی کردن جهت واردات ارزان تر بوده است برای مثال کود شیمیایی برای وزارت کشاورزی بسیار اهمیت دارد و در شرایط تحریم کشوری مانند چین آنرا تامین می‌کرد اما اکنون به چند منبع رسیده ایم.

صفری با اشاره به انتقال تکنولوژی‌ گفت: تلاش کرده‌ایم با همکاری استانداری خوزستان اقلام کود شیمیایی را در خوزستان ایجاد کنیم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: همچنین می‌توان داروها را در داخل تولید کرد اما سالانه چندین میلیون دلار مواد اولیه از کشورهای دیگر وارد می‌شوند.

وی درباره ترانزیت از طریق ایران گفت: گفته می‌شد ترانزیت از طریق ایران به دلیل تحریم‌ها ممکن نیست اما تلاش شد تا مسیر به گونه‌ای دیگر پیش رود و در خط ابریشم سابق سرمایه گذاری ها انجام شده است و در کریدور شمال به جنوب نیز سرمایه گذاری توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس درحال انجام است.

صفری گفت: در سفرهای رئیس جمهور انتقال تکنولوژی و توجه به شرکت های دانش بنیان اجرایی می‌شود.

معاون اقتصادی وزارت  امور خارجه گفت: هفت و نیم میلیارد دلار از طریق نفت و گاز جذب سرمایه گذاری داشته‌ایم که اجرایی شده است  و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی در پایان گفت : هدف دولت تنها کشورهای منطقه نیستند بلکه هدف سرمایه‌گذاری با کشورهای دیگر همچون روسیه، هند و آمریکای لاتین است برای مثال در سفر رئیس جمهور به اندوزی قرار شد ۱۴ بیمارستان ایران مجهز به دستگاه جراحی از راه دور شود و  اندوزی نیز خواستار دارو از  ایران شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha