به گزارش ایسنا، آیتالله مهدی هادوی تهرانی در افتتاحیه همایش بینالمللی «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» که به همت پژوهشکده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه اسلام دین خاتم و کاملترین دین مُرسَل است گفت: از اینرو، در هر حوزه از حیات انسان، خواه فردی و خواه اجتماعی، توقع موضعگیری دین و ارائه رهنمود وجود دارد.
وی افزود: این رهنمودها که در واقع عناصر تشکیل دهنده دین هستند، به دو دسته قابل تقسیم هستند که دسته اول عناصر دینیای هستند که نُمُود جهانبینی اسلام در یک حوزهی خاص، مانند سیاست یا اقتصاد است و نسبت بین آنها و جهانبینی اسلامی، همان نسبت جزئی به کلی، یا صغرا به کبرا است.
این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: اینگونه عناصر از قبیل قضایای «هست» میباشند و رنگ کلامی - فلسفی دارند، مانند سلطهی تکوینی خداوند در حوزه مباحث سیاسی، یا رازقیّت او در زمینه اقتصاد و ما از این عناصر به عنوان «فلسفه» یاد میکنیم.
وی بیان کرد: پس «فلسفه سیاسی اسلام» مجموعه عناصری از اسلام در حوزه سیاست است که نُمُود جهانبینی و از جزئیات آن محسوب میشود.
آیتالله هادوی تهرانی در تبیین دسته دوم گفت: دسته دوم عناصر دینی هستند که نتایج جهانبینی اسلامی، بویژه فلسفهی آن یعنی عناصر دسته اول هستند و این عناصر از قبیل قضایای «باید» هستند و جنبه اعتباری دارند و به نوبه خود به دو گروه تقسیم میشوند.
وی ابراز کرد: برخی از این عناصر جنبه زیربنا برای بقیه دارند، و به نحوی آنها را تبیین و تعیین میکنند و این عناصر یا به صورت اصول و امور مسلم در یک زمینه هستند که از آن به «مبانی» یاد میکنیم و یا اغراض و مقاصد دین را در یک حوزه مشخص مینماید که به آن «اهداف» میگوییم.
این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: مجموعه این مبانی و اهداف، «مکتب» را تشکیل میدهند، پس «مکتب سیاسی اسلام» همان مجموعهی مبانی و اهداف سیاسی اسلام است.
وی گفت: بر اساس مبانی موجود در یک زمینه، برای رسیدن به اهداف همان زمینه، مجموعه عناصری در دین ارائه شده است که از آن به عنوان «نظام» یاد میشود، که در واقع دستگاه نهادهای جهانشمول است و بنابراین، ما در هر ساحت از حیات بشر با سه گروه از عناصر جهانشمول فلسفه، مکتب و نظام، مواجه هستیم که بین آنها ارتباط مستحکم و منطقی وجود دارد.
انتهای پیام
نظرات