محمد امین پوراسماعیلی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: شهرستان بردسکن حدود ۱۰۸۵ کیلومتر راه همسنگ سواری دارد.
وی عنوان کرد: بردسکن یکی از حیاتیترین شاهراههای مواصلاتی خراسان رضوی است که از سمت بیارجمند، طبس، سبزوار، بجستان و خلیلآباد نیز به شهرستان ورودی داریم.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن بیان کرد: از سمت کاشمر حدود ۸ کیلومتر، از سمت بجستان ۱۵ کیلومتر، سمت سبزوار ۳۴ کیلومتر و از سمت بیارجمند حدود ۸۰ کیلومتر حوزه استحفاظی اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن است.
وی با اشاره به وضعیت راههای مواصلاتی این شهرستان با توجه به ترددهای روزانهای که از این مسیرها انجام میشود، عنوان کرد: در خصوص نگهداری راههای شریانی و به خصوص روکش آسفالت با توجه به قراردادهایی که منعقد شده اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.
پوراسماعیلی با بیان اینکه در دو حوزه فعال هستیم، تصریح کرد: قراردادهای باقیمانده روکش اسفالت محور سبزوار، کاشمر و بجستان منعقد شده و انجام میشود.
وی افزود: با توجه به قراردادی که منعقد شده تا پایان سال آینده در محورهای شریانی خرابی اسفالت شدیدی نخواهیم داشت. همچنین در محور شریانی روکش اسفالت انجام میشود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن گفت: برای ارتقاء ایمنی محورها به طور مرتب کروکی تصادفات را در سامانه جامع راهداری ثبت میکنیم و نقاط پرحادثه شناسایی و اقدامات زودبازده توسط شهرستان انجام میشود و در مواردی که نیاز به اعتبار باشد مکاتبات لازم برای تخصیص اعتبار انجام میشود.
اصلاح شیب شیروانی یکی از مهمترین پارامترها در ارتقاء ایمنی جاده
وی در ادامه از تعویض و اصلاح علائم و شستشوی مداوم آنها خبر داد و اظهار کرد: اصلاح شیب شیروانی یکی از مهمترین پارامترها در ارتقاء ایمنی جاده است که با کمک بخش خصوصی انجام میشود.
پوراسماعیلی بیان کرد: با توجه به شیب سرپائینی طولانی که محور سبزوار دارد و همواره بریدگی ترمز وسایل نقلیه سنگین از قبیل کامیون، اتوبوس و تریلیها را داشتیم و موجب تصادفات بسیار شدید میشد به همین دلیل از محل اعتبارات شهرستان اقدام به احداث رمپ فرار کامیون نمودیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به معیارهای تعیین شده توسط سازمان راهداری یک نقطه حادثهخیز در محور سبزوار داریم که تلاش میشود قبل از فرا رسیدن سال جدید نسبت به آشکارسازی این قسمت برای جلوگیری از بروز تصادفات اقدام شود.
حتی یک کیلومتر راه دوبانده نداریم
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن ادامه داد: با توجه به حجم ترافیکی که در مسیر کاشمر به بردسکن داریم راه دو خطه جوابگوی نیاز رفت و آمد خودروهای عبوری نیست و میطلبد که این مسیر حتماً دوبانده شود.
وی با تأکید بر اینکه در مسیر بردسکن به سبزوار هم علیرغم ترافیک بسیار سنگینی که دارد اما مسیر دو باندهای نداریم، عنوان کرد: با توجه به اینکه جاده ترانزیتی سبزوار به بردسکن شمال به جنوب کشور را متصل میکند نیاز دارد مطالعات لازم برای دوبانده شدن انجام شود.
پوراسماعیلی گفت: متأسفانه به رغم اینکه بردسکن در مسیر چندین استان کشور قرار گرفته است و روزانه صدها وسیله نقلیه سبک و سنگین از محورهای مواصلاتی این شهرستان تردد میکنند، حتی یک کیلومتر راه دوبانده نداریم.
وی افزود: شهرستان بردسکن از مجموع بیش از هزار کیلومتر جاده، ۷۳ کیلومتر آن محور اصلی، ۲۲۶ کیلومتر جاده فرعی و ۷۸۷ کیلومتر راه روستایی دارد که متأسفانه یک کیلومتر آن (دوبانده) بزرگراه نیست.
ضرورت احداث باند دوم
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن اظهار کرد: اگرچه برای حذف نقاط حادثهخیز اقدامات خوبی انجام شده اما تنها راه حل قطعی برای رفع تصادفات رخ به رخ احداث باند دوم است.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بعضاً شدیدترین تصادفات را در مسیر بردسکن به سبزوار داریم امیدواریم هر چه زودتر اقدامات لازم برای احداث باند دوم انجام و اعتبارات مورد نیاز تخصیص یابد.
پوراسماعیلی بیان کرد: احداث باند دوم از سمت مسیر شادمهر به کاشمر آغاز شده اما چون ترافیک خلیلآباد به بردسکن بیشتر از شادمهر به کاشمر است و تصادفات بسیاری داریم امیدواریم هر چه زودتر احداث باند دوم شروع و به بهرهبرداری برسد.
اعتبارات قطره چکانی
وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد راههای شریانی که برای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای از حساسیت خاصی برخوردار است از وضعیت خوب و مناسبی برخوردارند ولی در ۳۰ درصد مشکلاتی داریم که امیدواریم هر چه زودتر مرتفع شود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن همچنین از اسفالت بودن ۹۵ درصد محورهای روستایی خبر داد و افزود: در صورت تخصیص اعتبار به زودی دو روستای کلاته جمعه و کلاته برق علیا از نعمت اسفالت برخوردار خواهند شد.
وی با بیان اینکه چون اعتبارات به صورت قطره چکانی تزریق میشود نمیتوان زمان دقیقی را برای برخورداری این دو روستا از اسفالت اعلام نمود، اذعان کرد: امیدواریم فاز اول اسفالت روستای کلاته جمعه که قرارداد آن نیز بسته شده است تا پایان سال آینده به اتمام برسد.
پوراسماعیلی اظهار کرد: هر روزه اکیپهای لکهگیری و تأسیسات در سطح شهرستان فعال هستند و در صورت نیاز جابجایی و تعویض علائم را هم انجام میدهند.
مصرف روزانه ۴ تن اسفالت برای لکهگیری
وی با اشاره به اینکه روزانه ۴ تن اسفالت برای لکهگیری مصرف میشود، گفت: بیشترین میزان لکهگیری مربوط به محور درونه به سمت طبس و درونه به بیارجمند است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن افزود: امیدواریم تا پایان سال لکهگیری تمامی محورهای مواصلاتی انجام شود تا بتوانیم استقبال خوبی از مسافران نوروزی و زائران علی بن موسیالرضا (ع) داشته باشیم.
وی عنوان کرد: اگر در سال اول اقدام به لکهگیری و درزگیری با قیر انجام شود هزینه به شدت کاهش مییابد ولی اگر این درز و ترکها تبدیل به خرابی شدید به خصوص پوست سوسماری شود هزینهها بسیار افزایش خواهد داشت، امیدواریم اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری راهها هر چه سریعتر تزریق شود.
پوراسماعیلی اظهار کرد: برای لکهگیری موضعی و درزگیری و ترک گیری نیاز به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای هر کیلومتر دارد اما برای روکش و لکهگیری هندسی به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
سرقت علائم بسیار است
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه برای تخصیص قیر به شهرستان هیچگونه مشکلی نداریم، به وضعیت سرقت علائم جادهای اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برخی محورها به خصوص راههای روستایی سرقت علائم را بسیار داریم که امیدواریم با همکاری نیروی انتظامی تدابیر خوبی اتخاذ شود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن افزود: با توجه به کمبود اعتبارات اگر این روند ادامه داشته باشد با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و خطرات جدی برای رانندگان در پی خواهد داشت.
وی عنوان کرد: بیشتر پایه تابلوها، چراغ چشمکزنها و باتری آنها به سرقت میرود، به طور میانگین در هفته حدود ۵ تا ۶ مورد تابلو جایگزین میکنیم.
ماشینآلات فرسوده و عمر بیش از ۳۰ سال
پوراسماعیلی در خصوص وضعیت ماشینآلات راهداری شهرستان بردسکن گفت: اگرچه ماشینآلات فرسوده و عمر بیش از ۳۰ سال را دارند اما با اورهالی که انجام شد توانستیم ماشینآلات را سرپا نگهداریم و مشکل خاصی در این خصوص نداریم، امیدواریم به زودی نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای این شهرستان انجام شود.
وی تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن سال جدید بازدیدهایی از پایانه مسافربری انجام و ایرادات برای رفع به شهرداری اعلام شد، همچنین شرکتهای مسافربری برای خدماتدهی به مسافران از آمادگی کامل برخوردارند.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای بردسکن گفت: در ایام نوروز تمامی اکیپها برای خدماتدهی مطلوب در آمادهباش خواهند بود.
جاده بردسکن سبزوار یکی از مسیرهای مهم در خراسان رضوی و کشور است که علاوه بر اتصال استانهای جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب رفت و آمد تریلیها و تبادل کالا از کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی یک محور ترانزیتی و شاهراه مهم اقتصادی محسوب میشود.
این محور به سبب کمعرض بودن، آسفالت نامناسب، یک بانده بودن و وجود پیچهای خطرناک در کنار حجم بالای عبور و مرور تریلی و خودروهای سنگین، اتوبوسهای مسافربری و خودروهای سواری تبدیل به محوری پر حادثه شده است؛ به طوری که همه ساله دهها تن از هموطنان در این جاده کشته و مصدوم میشوند.
این محور مواصلاتی که در ابتدا با کاربری ارتباط بین شهری ۲ شهرستان سبزوار و بردسکن احداث شد اما پس از اتصال این جاده مواصلاتی بین شهری از سمت بردسکن به بجستان، رفت و آمد مسیر بنادر جنوبی و استانهای شرقی و جنوبی در آن برقرار شد. این جاده در شرایطی تبدیل به یک راه دسترسی مهم شد که ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیکی را ندارد.
انتهای پیام
نظرات