به گزارش ایسنا و به نقل از هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، احمدرضا درویش، فیلمنامه نویس و کارگردان پیشکسوت سینما با حضور در دهکده جشنواره فیلم مقاومت در دیداری صمیمی با شرکتکنندگان و مدیران جشنواره گفت: سهم سینمای دفاع مقدس در شکل گیری سینمای ایران را میتوان نجات بخش آن دانست؛ چرا که بهترین های سینمای ایران در سینمای دفاع مقدس پا گرفتند. سینمای دفاع مقدس هم سخاوتمندانه آغوش باز کرد و اجازه داد تا سینماگران در این زمینه مشق کنند و تجربه کسب کنند تا بعدها در دیگر موضوعات اجتماعی ادامه دهد.
وی با تاکید بر اینکه پی ریزی سینمای ایران در سینمای دفاع مقدس انجام شد، گفت: آثار و مستندهایی در مورد مقاومت عراق و سوریه ساخته شده است که حیرت انگیز است. تصاویری که این فیلم سازان جوان ثبت کرده اند بسیار قابل توجه است و همه آنها ناشی از تلاشهای چندین ساله سینمای دفاع مقدس است.
درویش افزود: سینمای دفاع مقدس راهی را آغاز کرد که جوانان فیلمساز امروز ایران آن را تا جایی ادامه دادند که جرأت دارند در دل درگیریهای داعش در سوریه و عراق دوربین به دست حضور پیدا کنند و لحظاتی را ثبت کنند که شاید دیگر در تاریخ تکرار نشوند.
کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» ادامه داد: حواسمان باشد که ایثار و شهادت در فیلمهایمان و رویدادهایمان نمود داشته باشد؛ چرا که ایثار و شهادت تحت مالکیت مردمی است که با آنها به عزت امروز ایران رسیدند. یادمان باشد باید به میان مردم برویم و خانوادههای شهدا را همواره مد نظر داشته باشیم.
درویش افزود: نسل ما در سینمای دفاع مقدس در همه بخش های فنی و زیبایی شناختی پرچم دار بوده که باید به جوانان گفته شود و جوانان هم باید خودشان برای شناخت آن تلاش کند تا روز به روز سینمای پر قدرت تری را تجربه کنیم.
وی در ادامه گفت: دفاع در جنگ یکی از بارزه های مهم هشت سال دفاع مقدس ما بود و مردم مستضعف ایران در پیشانی آن قرار داشتند که باید از سوی ما فیلمسازان و مدیران سینمایی مورد توجه قرار گیرد.
درویش با اشاره به برگزاری جشنواره در خلیج فارس و ظرفیتهای آن برای آینده جشنواره فیلم مقاومت گفت: اینکه جشنواره فیلم مقاومت را در خلیج فارس برگزار کرده اند، موقعیت مناسبی برای فیلمسازان و شرکت کنندگان در جشنواره ایجاد کردهاند تا با جامعه شناسی آنها از این منطقه و شناخت شخصیتهای موثر و نقاط مهم جغرافیایی از این منطقه مهم کشور فیلمهایی از این موقعیت در سالهای آینده بسازند.
وی افزود: صدا و تصویر دو ویژگی مهمی است که نمیتوان بدون این دو عنصر به هدفی رسانه ای دست یافت.
درویش ادامه داد: قدرت و قوت سینماگر به حکم مسولیت، پول آن نیست بلکه کارگاه تولید خیال است که همه تواناییهایش در این کارگاه ساخته، پرداخته و پخته میشود. ما تلاش میکنیم تا شناور در دریایی خیال، واقعیت را تاویل و به حقیقت نزدیک کنیم.
وی در پایان گفت: درک صحیح از عمق هنر به آینده روشنی از وضعیت هنر و سینما کمک میکند که هنوز به این درک تمام و کمال نرسیدهایم.
انتهای پیام
نظرات