• دوشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401121510797
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز درختکاری؛

کاشت درخت؛ اندر خم هفت خوان مشکلات

کاشت درخت؛ اندر خم هفت خوان مشکلات

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: کمبود نیروی متخصص، محدودیت انتخاب گونه‌های بومی و سازگار، محدودیت در مکانیزه کردن شیوه آبیاری نهالستان‌ها و کمبود اعتبار استانی و نبود اعتبار ملی، از مشکلات کاشت نهال در خراسان جنوبی است.

علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا به بهانه روز درختکاری، اظهار کرد: توجه به کاشت نهال‌های با نیاز پایین آبی و متناسب با اقلیم منطقه از ویژگی‌هایی است که در کاشت درختان مورد توجه قرار می‌گیرد چراکه جنگل‌کاری با نهال نامناسب کاری بیهوده است.

وی با اشاره به توزیع ۸۰۰ هزار اصله نهال مرتعی و جنگلی در استان به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، تصریح کرد: توزیع این نهال‌ها از ۲۲ بهمن‌ آغاز شده و تاکنون ۱۳۶ هزار اصله توزیع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال نیز پویش بزرگ بذرپاشی دانش‌آموزی به منظور کنترل حرکت شن‌های روان و مقابله با بیابان‌زایی، در تپه‌های ماسه‌ای اطراف روستای دهنو در طبس آغاز شد.

نصرآبادی با بیان اینکه این شهرستان یکی از کانون‌های بحرانی استان و دالان بادی است، ادامه داد: در این پویش حدود ۲۵۰۰ نفر از دانش آموزان در اجرای طرح به مدت یک هفته از تاریخ هفتم اسفندماه سال جاری در سطح ۳۰۰ هکتار اعلام آمادگی کردند که به منظور اجرای این پویش، انتقال، حمل و آماده‌سازی حدود ۲ تن بذر تاغ توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طبس انجام شده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی نیز تولید و کاشت دو میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال مثمر را در دستور کار اقدام قرار داده است، افزود: برای دوری از وضع موجود خشکسالی، گسترش فضای سبز و درختکاری مهم ترین و بهترین راهکار بوده، اما مشارکت پایین بخش خصوصی در تولید نهال به دلیل عدم توجیه اقتصادی و عدم تمایل به کاشت گونه‌های غیرمثمر از مشکلات است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در شرایط حال حاضر اقلیم، برای حفظ کیفیت خاک و محافظت از نهال‌ها نیاز به استفاده از کودهای خاص با اعتبارات ویژه است، تصریح کرد: در شرایط سخت خشکسالی و برای افزایش پوشش سبز استان و تولید نهال‌های جدید دو فاکتور اعتبارات و کمک و همراهی مردم دیده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha