حسین شهدادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی سالهای اخیر شکل گیری پارادایم توسعه سواحل دریای عمان، رونق محور شرق و مزیتهای ترانزیتی بندر چابهار موجب شده است و برنامه ها و اقداماتی برای افزایش ترافیک کالا و کشتی، رشد واردات کالاهای اساسی، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از مبادی و مقاصد کشور های منطقه از طریق بندر چابهار انجام شود.
وی افزود: قطعاً اقدامات خوب انجام شده شرط لازم برای رونق بندر چابهار به عنوان نقطه کانون سواحل مکران خواهد بود اما شرط کافی نیست. آنچه اهمیت و نقش بندر چابهار را در فرآیند یکپارچه سازی فعالیت های بندری با شبکه حمل و نقل بین المللی کالا پررنگ خواهد نمود. تلاش برای افزایش ضریب دسترسی بندر از طریق ایجاد شبکه حمل و نقل کانتینری در بندر چابهار است.
وی ادامه داد: مزایای اصلی حمل و نقل کانتینری از قبیل «استاندارد بودن» با قابلیت حمل و نقل کانتینر در هر نقطه ای از جهان با هر وسیله حمل و نقل، «انعطاف پذیری کانتینر» برای حمل طیف گستردهایی از کالاها، «هزینه کم» «صرفه جویی در اقتصاد مقیاس» سرعت بالای جابجایی و انتقال، «استفاده از کانتینر به عنوان انبار» و «امنیت و ایمنی» و از همه مهمتر، امکان استفاده طیف وسیعی از ذینفعان از فضای کانتینر برای جابجایی؛ موجب شده است که حمل و نقل کانتینری به عنوان زنجیره تامین واقعی جهانی در نظر گرفته شود و بیش از 50 درصد تجارت جهانی توسط کانتینر انجام گردد.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: آنچه بر اهمیت و نقش یک بندر جهت افزایش عملیات کانتینری تاثیر گذار خواهد بود علاوه بر موقعیت جغرافیایی و زیرساختهای بندر؛ تردد منظم خطوط مختلف کشتیرانی، اشتیاق فرستندگان و دریافت کنندگان کالا در استفاده از بندر، تجهیزات مناسب تخلیه و بارگیری و صفافی و برقراری شبکه ایی از ارتباط مالکان کانتینر، شرکت های حمل و نقل دریایی، فورواردرها و تجار از عوامل اصلی توسعه شبکه حمل و نقل بین المللی بندر هستند.
شهدادی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تلاش های مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منجر به ایجاد سرویس های حمل کانتینری از مبدأ و مقصد بندر چابهار به برخی از بنادر کشورهای هند، چین و کشورهای حوزه خلیج فارس شده است و در حال حاضر نیز تردد شناورهای بزرگ کانتینری با ظرفیت 6500 TEU به بندر چابهار در حال انجام است، افزود: قطعا در صورت استمرار همکاری مشترک با حمایت مدیران عالی در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی شبکه حمل و نقل کانتینری در بندر چابهار رونق خواهد گرفت.
وی افزود: رویکرد اولیه برای ایجاد سرویس منظم حمل کانتینری فراهم نمودن بستر مناسب تجارت دریایی برای ذینفعان تجاری به مقاصد پر تکرار تردد کالا و کانتینر برای تمام رویه های گمرکی و توسعه فعالیتهای تجاری با کشورهای همسایه در راستای برنامه های دولت خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه البته پر واضح است که گزاره کاهش زمان و هزینه پایین انتقال کالا فاکتور تعیین کننده برای استقبال صاحبان کالا، تجار و فعالین اقتصادی است، گفت: اقدام قابل تقدیر و حمایتهای مجموعه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی جمهوری اسلامی در ایجاد خط کانتینری با تشدید تشریک مساعی و معطوف شدن اهتمام به حفظ، استمرار و توسعه خدمات حمل و نقل کانتینری در حال انجام، مطمئنا از اقدامات برجسته و ماندگار در توسعه تجارت ملی و منطقه ای در راستای اسناد بالادستی از قبیل توسعه سواحل مکران و رونق محور شرق خواهد بود.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تلاش برای کاهش زمان و هزینههای انتقال دریایی کانتینر، احصای نیازمندی های صاحبان کالا، صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا و فراهم نمودن بستر مناسب در ارائه خدمات تحویل به موقع کانتینر در مقصد، انعطاف پذیری و افزایش سرعت در ارائه خدمات اسنادی حمل و نقل دریایی کانتینر، فراهم نمودن بستر ارائه خدمات به صورت رقابتی برای کانتینرهای SOC و کانتینرهای متعلق به سایر خطوط کشتیرانی، فراهم نمودن بستر لازم برای خدمات کانتینری Door to Door برای کالاهای ترانزیتی و تامین و توسعه تجهیزات تخلیه و بارگیری و صفافی کانتینر در بندرچابهار از ضرورتها است.
انتهای پیام
نظرات