• سه‌شنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1401120906558
  • خبرنگار : 50136

یک مسئول:

سالانه بیش از ۸ میلیون پایه و نهال در آذربایجان غربی تولید می شود

سالانه بیش از ۸ میلیون پایه و نهال در آذربایجان غربی تولید می شود

ایسنا/آذربایجان غربی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استان با تولید بیش از ۸ میلیون اصله پایه و نهال یکی از قطب های مهم تولید نهال در کشور است.

خسرو شهبازی در گفت و گو با ایسنا افزود: وجود دو مرکز کشت بافتی با بیش از ۱۰ سال سابقه تولید در زمینه تولید پایه  و نهال رویشی یکی از افتخارات استان در زمینه تولید نهال سالم و با کیفیت است.

وی تصریح کرد: در استان انواع نهال پایه بذری و رویشی شامل دانه دارها،هسته دارها،دانه ریز و دانه خشک تولید می گردد و نهال های تولیدی علاوه بر تامین نیاز استان به سایر استانها و کشورهای همسایه از قبیل کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان و ارمنستان صادر می شود.

 سرپرست  سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد:۹٠ نهالستان مجوزدار در استان فعالیت دارد که از این تعداد ۴۱ نهالستان و مراکز کشت بافتی آماده عرضه و فروش نهال به باغداران درسطح استان هستند و مابقی نهالستانها در حال حاضر شرایط لازم را برای فروش ندارند. 

وی با اشاره به فعالیت های کمیته نهال آذربایجان غربی ، افزود: نهالستان های غیر مجاز لازم است که خود را با شرایط اعلام شده تطبیق داده و نسبت به شناسنامه دار کردن نهال های خود اقدام کنند.
شهبازی تاکید کرد: هر گونه تخصیص یارانه و دریافت تسهیلات برای توسعه و جایگزینی و اصلاح باغات منوط به خرید نهال شناسنامه دار از نهالستانهای دارای مجوز است.

شهبازی با اشاره به اینکه لازم است کشاورزان نهال های شناسنامه دار را با اخذ فاکتورفروش و تضمین پایه پیوندک از نهالستانهای مجوز دارخریداری کنند و تا پنج سال نیز شناسه و فاکتور ها را نگهداری کنند، ادامه داد: از خرید نهال های دپو شده حتی در نهالستانها به علت تنش رطوبتی و سرما باید خودداری شود.
این مسئول با تاکید به اینکه باغداران از خرید نهال از از فروشندگان غیر مجاز و محل های عرضه فاقد مجوز خودداری کنند، گفت: نهالستانهای مجوز دار باید دارای گواهی بهداشتی از مدیریت حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی باشند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استفاده چشمگیر از پایه های رویشی در نهالستانها در سال های اخیر و حذف تدریجی پایه های بذری، بسته بندی منظم تر، استفاده از کاتالوگ در نهالستانها، رشد چشمگیر تولید نهال گردوی پیوندی، استفاده از لیبل و صدور گواهی بهداشتی از نتایج نظارت مستمر بر تولید نهال در استان است.

وی خاطر نشان کرد: عرضه و حمل و نقل نهال غیر استاندارد و بدون اخذ مجوز قانونی ممنوع بوده و پیگرد قانونی در پی دارد.

شهبازی گفت: جهاد کشاورزی با همکاری نهادهای مسئول درصدد جلوگیری از قاچاق نهال بوده و فراهم کردن شرایط فعالیت بخش خصوصی در برچسب زنی به نهال جزو برنامه های کاری است.از کلیه کشاورزان و مردم استان درخواست داریم نهال های مورد نیاز خود را نهالستان های مورد تایید کمیته نهال استان خریداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha