• سه‌شنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۷:۱۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1401120906161
  • خبرنگار : 71451

عکس سرنوشت‌ساز یک جنگنده در حال سقوط

عکس سرنوشت‌ساز یک جنگنده در حال سقوط

هواپیما به علت اصابت موشک «سام ۲» دشمن تعادلش را از دست می‌دهد، اما خلبانان توانستند تعادل هواپیما را حفظ کنند. با این وجود، در حالی که نیروهای مستقر در منطقه ناظر عدم تعادل این هواپیما بودند برای دومین بار هواپیما مورد اصابت ترکش موشک «سام ۲» دیگری قرار می‌گیرد و به سمت عمق هورالعظیم تغییر مسیر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، هفتم فروردین ١٣٦١ ، شهید صیاد شیرازی، فرمانده نیروی زمینی ارتش، از قرارگاه کربلا برای آگاهی دقیق از فرایند عقب نشینی نیروهای دشمن دستور انجام عکسبرداری هوایی می‌دهد و هشتم فروردین یک فروند جنگنده «آر اف ٤» عازم و از شرق دهلران وارد منطقه دشمن می‌شود تا ارتفاعات مرزی از موسیان تا فکه عکسبرداری کند.

در آخرین لحظه، هواپیما به علت اصابت موشک «سام ۲» دشمن تعادلش را از دست می‌دهد، اما خلبانان توانستند تعادل هواپیما را حفظ کنند. با این وجود، در حالی که نیروهای مستقر در منطقه ناظر عدم تعادل این هواپیما بودند برای دومین بار هواپیما مورد اصابت ترکش موشک «سام ۲» دیگری قرار می‌گیرد و به سمت عمق هورالعظیم تغییر مسیر می‌دهد.

در آن لحظه، «آر. اف ٤» به ناچار تا جنوب غربی «القرنه» و شمال بصره پیش می‌رود و در حالی که هیچ کس باور نداشت هواپیما سالم به خاک کشور باز گردد به صورت اضطراری در فرودگاه اهواز فرود می‌آید.

در آنجا تکنسین‌ها دوربین‌ها را باز کرده و به تهران ارسال کردند. همان شب عکس‌ها ظاهر و همراه با تفاسیر و ضمایم به جنوب ارسال شد. هنگام بررسی عکس‌ها مشخص شد که هواپیما موفق به گرفتن عکس از منطقه هورالعظیم نشده است اما در برگشت و هنگام عبور از روی کارون دوربین‌های هواپیما عکس‌های واضح و بسیار مهمی را از کرانه غربی این رود از شمال دارخوین تا شمال خرمشهر گرفته‌اند.

در قرارگاه کربلا پس از بررسی یکی از این عکس‌ها مشخص شد که دشمن در بخشی از کرانه غربی رود کارون حضور ندارد و این منطقه همان جایی است که در مهر ۱۳۵۹، قوای عراقی پل شناوری را برای عبور از کارون در حوالی «مارد» نصب کرده بودند. این عکس بسیار با ارزش باعث شناسایی یک خلاً در خطوط دشمن و تغییر در طرح‌ریزی عملیات و روزنه امیدی برای موفقیت در این نبرد بزرگ شد چرا که نشان داد در آن منطقه حد فاصل دارخوین تا مارد نیرویی از ارتش عراق وجود ندارد.

عکس سرنوشت‌ساز یک جنگنده در حال سقوط
یک فروند هواپیمای شناسایی«آر.اف۴»آسیب دیده، درحال بازگشت برای رساندن عکس به قرارگاه فرماندهی

برمبنای اطلاعات به دست آمده طرح عملیاتی جدید خط پدافندی و استقرار نیروها تهیه و دستور داده شد رزمندگان تحت فرماندهی سه قرارگاه در سه محور جداگانه شمالی، میانی و جنوبی، شرق کارون آماده پیشروی شوند. بر این اساس، طرح ریزی عملیات بزرگ «بیت‌المقدس» رقم می‌خورد. برمبنای این طرح، می‌بایست پنج پل روی کارون نصب شود تا رزمندگان را به ساحل غربی کارون و مواضع دشمن برساند. به این صورت پس از عملیات «کربلای ۲» که با پیروزی رزمندگان اسلام همراه و بخشهای زیادی از خوزستان آزاد شد، زمینه و روزنه امیدی جهت موفقیت در نبرد بزرگ «بیت‌المقدس» فراهم شد.

برای بررسی بیشتر منطقه عملیات در روزهای بعد از ٦۱/۱/۲۱ تا ٦١/٢/٨ دو روز پیش از آغاز عملیات زمینی هواپیمای «آر اف ٤ ئی» در چارچوب دستور رزمی «ناصر» چند نوبت از منطقه جفیر، شلمچه و بصره و نحوه آرایش نیروهای دشمن عکس هوایی تهیه کردند؛ و به این ترتیب فرماندهان عملیات با ضریب اطمینان بالایی اقدام به نصب پلهای شناور بر روی کارون برای عملیات زمینی کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۰۷:۳۲

درود برشرفشان پاینده و جاودان بادسرزمینم ایران

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۱:۲۹

اگع مال کشور عزیزم ایران جان هس خدا خلبان و هواپیما شو سالم نگه بدارد ولی اگه این هواپیما مال غربی هاس ته اقیانوس پرت بشه دشمن هرچه کمتر بهتر مثال جریان طبس یه تند بادی آز طرف طبعیت خدادادی رخ داد چها که نشد. ما دشمنان زیادی داریم که خوشبختی ملت ونظام رانمیخوان ماهم دوست داریم برن تودره باهواپیماهای سوخو سرامیکی میگ وبی ۵۲ وغیرشون همشون ولی اگه اونا خوبی کنن ملت ونظام ما جان فدایی میکنن. ایرانی جماعت اینه به قول بعضیا بادم شیر بازی نمیشه کرد جانم برین تودره.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۳:۴۷

خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۴:۰۹

حالت خوبه تو،نوشته اف ۴ ماست،آراف۴ شناسایی جانم

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۲۰:۰۹

خدا بهت شفا بده

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۲۱:۲۱

سلام مطمئنی طبس باد و شن اومد و اتفاق دیگه ایی نیافتاد .......برو تحقیق کن

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۲۱:۵۷

سلام قارداش همه کلمه به کلمه متن مشخصه که هواپیمای آر آف 4خودمون بوده.... فقط حیف وصد حیف که نامی از خلبانان عزیز این پرواز برده نشده... ارتش همه جا ودره مکانی مظلوم بوده وهست

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۲۰:۲۲

یک دور اقلا متن را بخوان بعد اظهار نظر کن. اگر هم سر در نمیاری مجبور به اظهار نظر نیستی

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۱:۳۸

دمشان گرم اما این گرونی چیزی از جنگ کم ندارد نون واسه خوردن نیست کاش مسولان یک کاری بکنن کمر ملت داره مشکنه ممنون

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۱:۴۳

روحشون شادخلباتان دلاورنهاجا

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۳:۳۰

اون موقع فانتوم پادشاهی میکرد ولی الان دیگه نه

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۳:۴۵

اینجاست که پهپادها چقدربه کارمی آیدوبدون اینکه خطری برای جنگنده وخلبان داشته باشه میتونه راحت توفضای دشمن عکسبرداری کنه واگرهم ازدست رفت دیگه کسی آسیبی نمیبینه مخصوصأ خلبانان ارزشمند

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۳:۵۰

سلام لطفا بفرمایید خلبان این هواپیما کی بوده

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۴:۳۸

ما همیشه مدیون شهدا و جانبازان با غیرت مون هستیم

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۱۵:۵۰

فیلمشو ساختن اگه اشتباه نکنم بابازی پوریا پورسرخ

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۵:۱۶

درود و هزاران‌درود بر شهدای میهن که با فداکاری و از خود گذشتگی سرافرازی این‌کشور را حفظ کردند

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۶:۲۹

روحشان تا ابد شاد باد درود درود بر همت و شجاعت بی وصفشان

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۷:۱۳

ما در جنگ تنها با صدام وامریکا وانگلیس وفرانسه وآلمان وعربستان وکویت ومصر و...طرف نبودیم با ۸۲ کشور از شرق وغرب و...در نبرد بودیم اما ایرانی جوهره خودشو نشون داد وچون برحق بود ومتکی برخدا باذن الله برهمه پیروز ویک وجب (برخلاف جنگهای گذشته )به دشمن باج نداد

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۹:۱۷

۸۲ کشور نبود ،میگن احتمالا هشتاد وسه ونیم وسه چارک بوده

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۹:۲۳

احسنت ، سلام ودرودبررزمندگان جان برکف دفاع مقدس وهمه ی مدافعان غیور کشور

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۸:۱۸

سلام مردان بزرگ نیروی هویی برای این مملکت زحمت زیادی کشیدن ویادمردان بزرگ گردان ۱۱ شناسایی ویاد شهید سرلشکر خلبان فریدون ذولفقاری گرامی باد وکسی هم از آنها یادی نمی کند

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۲۲:۱۵

بسیار عالی بود.درود میفرستیم به تمامی خلبانان و مدافعان وطن که هرگز فرود نیامدند تا یک ملت سر تعظیم فرود نیاورد

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۹:۰۵

یاد تمامی‌شهیدان گردان ۱۱ شناسایی نیرویی هوایی گرامی باد مخصوصا تکخال شناسایی شهید ذوافقاری

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۱۹:۲۱

چو ایران نبادتن من مباد

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۰۸:۲۵

((چو ایران نباشد تن من مباد.)) فکر کنم درستش این باشه

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۲۰:۱۰

جماعت ایرانی هم شرف دارد هم شجاعت قوای بعثی عراق با انکه برتری سلاح داشت از ارتش ایران شکست خورد

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۲۲:۱۱

شهید فریدون ذوالفقاری(رض)❤ و همه شهدای عزیز درود بر روح مطهرشان. اینا در دوران دفاع مقدس در مقابل تمامی توان نظامی ابر قدرتهای دنیا مقاومت کردند. صلوات بر ارواح مطهرشان.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۲۱:۱۳

جنگ‌ باید سالی که مناطق اشغال شده را پس گرفتند باید صلح میکردند دقیقا بعد از سال 64جنگ باید تمام میشد اگر آمریکا به عراق حمله نکرده بود هنوز صدام حکومت میکرد

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۲۱:۴۱

اینهمه جانفشانی بنفع مردم که نشد ، چه فایده😕

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۲۲:۳۵

کسانیکه ازجنگ ایران وعراق اطلاعات مکفی ندارن لطفا حرف به معنا وبی ربط بااین تصوير وگفتمان نزنن .....ایران ایران است درسته شرایط کنونی به مزاج هیچ کسی سازگار نیست....ولی توهین به وطن برای هیچ کسی قابل تامل نیست......انشالله که خلبانان وپرسنل ارتشی..هوایی ‌ ....دریایی ...وزمینی همیشه سالم و تندرست باشند....زنده باد ایران وایرانی ♥️🧿♥️👌🏽

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۲۲:۴۱

لطفامدیران‌‌فکری‌به‌این‌گرانی‌هاهم‌کنید

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۹ ۲۳:۳۰

درود بر شرف خلبانان نیروی هوایی واقعا گمنام و قهرمان ملی بود روح بزرگ شهدا ساد

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۰۰:۲۸

درود به غیرت خلبان و سلام بر شهیدان وسلام مخصوص به حساب مسولان بسیجیان که موی دختر براشون از شکم گرسنه مردم و کودکان با اهمیت تر

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۰۰:۲۹

درود به غیرت خلبان و سلام بر شهیدان وسلام مخصوص به حساب مسولان بسیجیان که موی دختر براشون از شکم گرسنه مردم و کودکان با اهمیت تر

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۰۰:۳۳

درود بر تمام دوستداران ایران اسلامی عزیز ما مدیون این همه جانفشانی ها و این همه دلیرمردان این سرزمین هستیم ما مدیون شهدا هستیم و ان شاالله که شرمنده این خون‌های پاک نباشیم و رهرو این خون های پاک باشیم

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۰۰:۳۴

هی ..آمو..تخته گاز داری کجا میری.؟؟یه نگاه به پشت سرت بنداز ببین چی داری می‌نویسی..وژدانن.خودت خودت نمیگیره؟؟؟جفنگ

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۰۱:۱۴

پاینده باد سرزمینم ایران درود به شرفشان

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۰۲:۳۲

مرگ بر منافق آلبانی نشین .بدبخت دیگه از گورت الرحمان بلنده شرم کن چقدر برا صدام گور بگود شده مایه گذاشتید چی شد ودری نباشه که شما هم به اون ملعون ملحق بشید

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۰۲:۵۴

روحشان شاد و نام و یادشان جاودان باد در دل همه ی ما.قطعا آنچه میخواستند اینی نبود که اکنون زندگی اش میکنیم.اهداف منحرف شد و در حد شعار ماند و نتیجه این شد که حتی یک کشور دوست در همسایگی مان نمانده،چطور ممکن است پیشرفت و افق روشن وقتی فقر و فلاکت کشور ثروتمندمان را به زانو درآورده.آیا شهدا این نتیجه را میخواستند؟یا زنده ها مستحق این زندگی اند؟دین و اعتقاد نسل جدید چرا این شد؟ولی نسل جنگ آن

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۰۳:۱۸

واقعا کاریست که نمیشود توصیف کرد و حتی تصورش هم سخت است،باید دل شیر داشته باشی و دست از همه تعلقات شسته باشی که حاضر شوی در شرایط نابرابر به دل دشمن بزنی آنهم در قعر آسمان و زیر آتش پرحجم دشمن سنگدل،حتی اگر زنده هم به زمین برسی خوف اسارت و چیزهای دیگر،واقعا چیزی نیست که راحت بشود در تعاریف بگنجد و زبان قاصر است از اینهمه دلاوری و پایمردی و مردانگی.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۰۶:۵۲

با سلام درود بر شرف رزمندگان غیور ایران زمین انشاالله که خداوند متعال روح همه شهیدان هشت سال دفاع مقدس را با سید الشهدا علیه السلام محشور بگرداند

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۱۱:۴۴

خلبان شهید مرادی فرزند خاک دهلران خلبان این هواپیما بودن

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۱۲:۰۰

درود وسلام خدا بر همه کسانی که بخاطر وطن ومردم جان خودشون را فدای این سرزمین کردن.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۱۵:۳۷

خلبانان نیروی هوایی و هوانیروز ارتش، در طول جنگ و بخصوص چند ماه ابتدایی حمله عراق تغریبا یک تنه در مقابل لشگرهای مجهز زمینی و هوایی و دریایی ارتش عراق مقابله کردند. بیشترین شهدای خلبان را ما در شش ماهه اول جنگ از دست دادیم، با پروازهای متعدد به عمق خاک عراق و نابود کردن پالایشگاهها و تلمبه خانه ها جلوی صادرات نفت و حتی رسیدن سوخت به یکانهای در حال پیشروی مانع پیشروی سریعتر آنها و اشغال شهرهای بیشتر توسط آنها شدند. روزانه به مواضع آنها حمله میکردند و آنچنان جهنمی به پا میکردند که صدام در همان چند ماه اول حاضر به مذاکره شد و بعد از آزادی خرمشهر کلیه قطعنامه سازمان ملل را بدون قید و شرط پذیرفت.‌ متاسفانه در حق خلبانان زمان جنگ کم لطفی شده و مردم باید بیشتر با آن نسل از خلبانان آشنا شوند و بدانند که چه کردند و با شهدای خلبان بیشتر آشنا شوند. با ساخت یک سریال و چند مستند محدود نمیشود اینکار را کرد و نباید اجازه داد که نام و یاد آن جوانان که همگی از باهوشترین نخبگان کشور گلچین و آموزش داده شدند، از یادها برود.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۱۶:۰۲

درود بر شرف خلبانان آن زمان، درود بر شرف نانی که خورده بودند، درود بر سرف ارتشی که اینها رو اینطور بار آورده بود

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۱۶:۰۷

سلام خدا بردلاورمردان وقهرمانان ایران اسلامی ایران وروح پرفتوح شهیدان

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۲۱:۲۹

دورود سلام به شیر دلان اسمان ایران

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۲۲:۵۲

یکی از دوستان نوشته دمشون گرم ولی این گرونیا کمرمونا شکسته و ای کاش مسعولین یه کاری بکنند . این جمله کاملا غلطه برادر من این آرزو را بکن بگو ای کاش یکی یه کاری با مسعولین بکنه

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۲۳:۲۲

رزمندگان نیروی هوایی همیشه پیروز میدان نبرد بوده اند

avatar

جنک شد جوانان از جان گذاشتن برای یک سری دزد پشت میز نشین خوب شد دخت کاز نرو چند ماه کوشت کیلویی نخریدی مثل همه

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۱ ۰۷:۵۳

لطفا قیمت ارزهای خارجی راکه اعلام میکنید قیمت پیاز راهم ازقلم نیندازید

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۱ ۱۸:۵۳

درود بر شما چرا از قهرمان این پرواز جاویدنام قهرمان جنگ ، پهلوان سرهنگ خلبان جناب آقای بهرام ایرانی اسمی نبردید جسارتا