• یکشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401120704725
  • خبرنگار : 30165

در توسعه فناوری‌های نوین، اولویت‌های بلندمدت تعیین شود

در توسعه فناوری‌های نوین، اولویت‌های بلندمدت تعیین شود

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که در ایران باید میان فناوری‌های موجود در حوزه‌های هوش مصنوعی، رباتیک، نانو و غیره انتخاب کنیم، گفت: ما باید استراتژی‌های خودمان را در این حوزه‌ها مشخص کنیم. امکان ندارد تمامی این فناوری‌های نوین را همزمان در برنامه‌هایمان قرار بدهیم بلکه باید با توجه به برنامه ۵ ساله و ۲۵ ساله اولویت‌هایمان را مشخص کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در پنل «تولید علم و دانش و به‌کارگیری آن» در نشست سالانه معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: تحلیل محتوای بیانیه گام دوم تهیه شده و طبق آن ۴۴ گزاره با ماموریت‌های وزارت بهداشت مرتبط است. در بحث گام دوم برای بسترسازی توسعه باید ظرفیت آینده‌نگارانه حوزه پزشکی را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا اهمیت تدوین استراتژی و توجه به ابرروندها مشخص است، گفت: ما در ایران نیز باید میان فناوری‌های موجود در حوزه‌های هوش مصنوعی، رباتیک، نانو و غیره انتخاب کرده و استراتژی‌های خودمان را مشخص کنیم، امکان ندارد تمامی این فناوری‌های نوین را همزمان در برنامه‌هایمان قرار بدهیم، بلکه باید با توجه به برنامه ۵ ساله و ۲۵ ساله اولویت‌هایمان را مشخص کنیم.

وی افزود: فناوری هوش مصنوعی می‌تواند تحولات مبنایی در کشور ایجاد کند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی راه جدیدی را ایجاد کرده است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه جایگاه فناوری در کشور مطلوب است و بعد از هند قرار داریم، ولی باید هدفمند باشد، اظهار کرد: جمعیت بزرگ ایران یک نقطه قوت است. درمان‌های شخص‌محور برای جمعیت ۸۰ میلیونی پاسخگو است و همین نکته‌ای است که در بسیاری از پژوهش‌های بزرگ در این زمینه دارای بستر مناسبی هستیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی ما ایجاب می‌کند تا فناوری‌های آینده را ببینیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، خاطرنشان کرد: باید افق‌های بلند در پزشکی با وجود سیاست‌های کلان، نقشه علمی کشور و همچنین استراتژی‌های مشخص شده در گام دوم تعیین شود. مسئولیت اجتماعی و وظیفه اخلاقی در جهت حرکت به ابرروندهای آینده پزشکی با نگاه ماکرو تعریف شود، جایگاه دانشگاه‌های ایران در حرکت به سوی ابرروندهای پزشکی و ارزیابی شرایط کشور و شناخت ابرروندهای پزشکی در بستر نوآورانه تعیین شود، همین‌طور شبکه‌ای بین دانشگاه‌های علوم پزشکی،‌ تقسیم کار و تعریف ماموریت با توجه به پرهزینه بودن ابرروندهای پزشکی در آینده ایجاد کنیم.

دکتر لاریجانی در ادامه به طرح پیشنهاداتی پرداخت و گفت: اهمیت توجه به مطالعات پزشکی فردی به دلیل بستر مناسب کشور از نظر جمعیتی، قومیتی بر کسی پوشیده نیست و باید از این فرصت بهره‌برداری شود. همچنین بستر الکترونیک برای مطالعات داده‌های بزرگ به جهت عقب نماندن از چرخه فناوری دنیا هم حائز اهمیت است. استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای تفسیر داده‌های بزرگ و ورود آن در پزشکی فرد محور در کشور ضروری است و آماده‌سازی نظام سلامت برای استفاده از سلامت الکترونیک در حوزه بالین همراه با پیامد ارزشمند میکرو و ماکرو نیز یک الزام به شمار می‌رود.

نگاهی به نظام ملی توسعه کاربردهای تحقیقات علوم پزشکی

در بخش دوم این پنل دکتر علی گزنی به تبیین نظام ملی توسعه کاربردهای تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و افزود: اثرگذاری علمی بسیار ملموس است. پژوهشگران یک درصد برتر و تولیدات علمی در سطح بین‌المللی قابل رؤیت هستند.

وی در ادامه با اشاره به منفعت اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم دانشجویان بین‌المللی، گفت: این عدد به سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. باید دید از این بازار بزرگ به رغم وضعیت بسیار مطلوب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور چگونه می‌توانیم بهره‌برداری می‌کنیم.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر گزنی افزود: ۲۵درصد اعضای هیات علمی متعلق به حوزه علوم پزشکی است، در حالی‌که ۳۷ درصد سهم از تولید مقاله در اسکوپوس است. ولی در سهم مقالات حاصل از مشارکت‌های بین المللی، مقالات Q1، سهم مقالات در مجلات یک درصد برتر نسبت به میانگین کشور حوزه نظام پزشکی پایین‌تر است. در سال جاری تعداد ۱۶ دانشگاه در بین ۸۰۰ دانشگاه برتر در تایمز جهانی وجود دارند. تعداد دانشجویان بین‌المللی نسبت به دانشگاه‌های دارای رتبه در تایمز کمتر است.

به گزارش ایسنا، نشست دو روزه معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha