• یکشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401113022470
  • خبرنگار : 30165

دبیر کمیته کشوری تحقیقات و فناوری دانشجویی:

دانشگاهی که تنها به آموزش می‌پردازد می‌تواند به مدفن ذهن‌های فعال و استعدادهای درخشان تبدیل شود

دانشگاهی که تنها به آموزش می‌پردازد می‌تواند به مدفن ذهن‌های فعال و استعدادهای درخشان تبدیل شود

دبیر کمیته کشوری تحقیقات و فناوری دانشجویی با بیان این‌که دانشگاهی که تنها به موضوعات آموزشی می پردازد، می‌تواند به مدفن ذهن‌های فعال و استعدادهای درخشان تبدیل شود و آن‌ها را محتاط بار بیاورد، تصریح کرد: حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم ضروری است تا دانشگاه بتواند پر پرواز دانشجویان با استعداد باشد.

به گزارش ایسنا، اولین مدرسه و تور نوآوری و فناوری کشور ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد. دکتر نیما رضایی؛ در این نشست، بحث "فناوری" را خلاء موجود در دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست و افزود: پرداختن به این موضوع نیازمند توجه و همت ویژه است.

دکتر رضایی، با اشاره به این موضوع که دانشگاهی که تنها به موضوعات آموزشی می‌پردازد می‌تواند به مدفن ذهن‌های فعال و استعدادهای درخشان تبدیل شود و آنها را محتاط بار بیاورد، تصریح کرد: حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم ضروری است تا این دانشگاه‌ها بتوانند پر پرواز دانشجویان با استعداد باشند.

دبیر کمیته کشوری تحقیقات و فناوری دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: با توجه به شعار سال، همگام با تمامی کشور، امسال در دانشگاه‌ها نیز موضوع فناوری رنگ و بوی خاصی دارد و اولین قدم آن اضافه شدن کلمه فناوری به نام کمیته‌های تحقیقات دانشجویی در دانشگاه‌ها است.

وی یادآور شد: بین انگیزه و توانمندی یک تناسب وجود دارد و مهارت دانشگاه باید این باشد که انگیزه‌ها را جذب کرده و آنها را توانمند کند. لازمه این کار آوردن موضوع "بوم کسب و کار" به دانشگاه است. همان کاری که بسیاری از دانشگاه‌های جهان انجام می‌دهند و دانش را تبدیل به ثروت می‌کنند.

دکتر رضایی، با اشاره به روزگار ناخوشی که همه‌گیری کرونا در دنیا و کشور ایجاد کرد، ادامه داد: باید واقع بین بود محیط ایده آل وجود ندارد. نگاه همه ما باید به قله باشد ولی باید بدانیم که در دنیا عدم قطعیت وجود دارد، باید نقاط ضعف و قوت را شناخت و فرصت‌ها و چالش‌ها را شناسایی کرده و برای آن برنامه ریزی کرد و با سخت کوشی و کار تیمی به موفقیت رسید.

حمایت وزارت بهداشت از پژوهش های کاربردی و پاسخگو

دکتر حمیدرضا بنفشه در گردهمایی شورای سیاستگذاری کمیته‌های تحقیقات و فناوری دانشجویی کشور، افزود: رویکرد کشور پیش از پیش انجام پژوهش کاربردی و پاسخگو است تا بتواند نتایج تحقیقات را به دانش فنی و سپس به محصول یا خدمت سلامت محور تبدیل کند.

وی، با بیان اینکه اکوسیستم فناوری در حال تکمیل شدن است ادامه داد: در کمتر از ۱۰ ماه ایده ایجاد مراکز نوآوری داده شده که تفاوت آن با مرکز رشد این است که دایره عام تری از مخاطبان را در برمی گیرد و هدف آن جذب ایده از جامعه دانشجویی است تا بر اساس پتانسیل ایده، شتابدهی انجام شود و تبدیل به استارتاپ شده و در نهایت تبدیل به محصول شود.

دکتر بنفشه، ضمن بیان اینکه آیین نامه شتاب دهنده تخصصی سلامت تدوین شده و قرار است در شورای عالی فناوری تصویب شود، هدف آن را ارائه خدمات منتورشیپ (مربی یا ارائه خدمات علمی و دانشی به  یک فرد در حوزه استارتاپ و کسب و کار) دانست تا بتواند برای ایده‌ها دوره پیش شتابدهی اتفاق افتد و در ادامه به دانش فنی سپس تجاری سازی تبدیل شود.

وی بیان کرد: همه این‌ها شروع کار است و باید برای حرکت به سمت چنین اهدافی دانشجویان را آموزش داد و تربیت کرد.  

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، به هفتمین فن بازار ملی ایران اشاره کرد و گفت: در آن ۲۰ تیم دانشجویی به ارائه بوم کسب و کار خود پرداختند و بعد از داوری، از ایده‌های برتر تقدیر شد و پیگیری جهت اجرایی شدن آن نیز انجام شده است.

وی اظهار داشت: همچنین امسال بخش دانشجویی در جشنواره رازی به عنوان بزرگترین جشنواره سلامت کشور پر رنگ تر شد و آثار دانشجویان به صورت مستقل داوری شدند.

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید نیمه پر لیوان را دید چون در حال حاضر ما شاهد اتفاقات خوبی در حوزه فناوری دانشجویی در کشور هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha