• یکشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401111612315
  • خبرنگار : 50491

در گفتگو با ایسنا عنوان شد؛

آتش تغییر اقلیم بر خرمن گلستان/ از جابه‌جایی فصل‌ها تا بحران آب

آتش تغییر اقلیم بر خرمن گلستان/ از جابه‌جایی فصل‌ها تا بحران آب

ایسنا/گلستان معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی گلستان با اشاره به عواقب تغییر اقلیم در استان گلستان، گفت: تغییر روند الگوی بارش یکی از مخاطرات تغییر اقلیم در استان است.

محمد کردجزی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در طول ۱۵ سال گذشته فراوانی تعداد خشکسالی‌ها در استان گلستان افزایش یافته طوری که طی این سال‌ها، هشت سال خشکسالی، چهار سال ترسالی و چهار سال نرمال را تجربه کردیم.

وی ادامه داد: استان گلستان در سال‌های نرمال نیز سیل را تجربه کرده که این مهم نشان می‌دهد الگوی رفتاری بارش‌ها تغییر کرده و درحالی‌که در یک ماه بارش نداریم در طول یک الی دو روز با بارش‌های با شدت بالا مواجه می‌شویم که این مسئله بروز فرسایش، عدم ذخیره‌سازی آب‌ها و ایجاد رواناب و غیره را به دنبال دارد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان، تغییر روند الگوی بارش را یکی از مخاطرات تغییر اقلیم دانست و تأکید کرد: استان گلستان طی دو سال اخیر با خشکسالی دست‌وپنجه نرم کرده و در حال حاضر نیز با گذشت چند ماه از سال زراعی جدید میزان بارش‌های گلستان به جز آبان ماه ناچیز بوده و ۱۵ درصد کاهش داشته است.

کردجزی اضافه کرد: استان گلستان در ۳۰ سال اخیر نیم الی ۰.۷ درجه افزایش دما را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود این روند تا ۳۰ سال آینده با شدت بیشتر تداوم یابد و شاهد یک درجه افزایش دما در استان گلستان باشیم.

وی با بیان اینکه افزایش یک درجه‌ای دمای هوا، گاهی اوقات خود را در فصل‌ها نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: مردم در برخی از روزها در فصل بهار یا پاییز هوای خیلی گرم را تجربه می‌کنند که موجب بروز شوک به محصولات زراعی، آتش‌سوزی در جنگل‌ها، وقوع وزش بادهای گرم و غیره می‌شود.

ذخیره‌سازی آب باران را دست کم نگیرید!

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان، جابه‌جایی فصل‌ها را از دیگر عواقب افزایش دمای هوا برشمرد و متذکر شد: بر اثر این پدیده، ورود موج‌های گرمایی و سرمایی دور از انتظار نیست و برخی از تغییرات مانند پاییز دیررس اتفاق می‌افتد.

به گفته کردجزی، بحران‌هایی که بر اثر تغییر اقلیم می‌تواند گریبان گلستان را بگیرد افزایش رخداد بلایای طبیعی اعم از سیل، آتش‌سوزی، ریزگرد، کاهش منابع آبی، حریق جنگل‌ها و غیره است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های آینده معضل آب گلستان جدی‌تر خواهد شد، ابراز داشت: یکی از راه‌هایی که به‌منظور سازگاری با تغییر اقلیم در آینده باید انجام دهیم ذخیره‌سازی بارش‌های خیلی شدید و سیل‌آسا با روش‌های نوین است تا این بارش‌ها به‌جای تخریب برای استان گلستان ذخیره شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha