به گزارش ایسنا، طراحی پوستر به عنوان شاخهای از هنر گرافیک دربردارنده اطلاعات و دادههایی است که با مخاطب از طریق زبان نشانههای تصویری و نوشتاری ارتباط برقرار میکند.
پوسترها دارای نشانههایی هستند که بر هنر تجسمی و بینالمللی بودن جشنواره دلالت دارد و نشانههای به کاررفته در هر پوستر حاوی رویکرد و ساختار کلی جشنواره هستند. از آنجا که نشانهشناسی پوستر به مثابه متن، یک فرصت تحلیلی برای ورود به جهان تجسمی است، در چند گزارش مجزا به تحلیل پوسترهای جشنواره تئاتر فجر میپردازیم.
در این گزارش پوسترهای یازده سال اخیر جشنواره تئاتر فجر را بررسی میکنیم.
چهلویکمین پوستر جشنواره تئاتر فجر توسط محمد اسفندیاری و حسن موسی زاده طراحی شده است.
مهدی دوایی، مدیر هنری جشنواره و طراح پوستر و نشان جشنواره چهلم، در توضیح پوستر گفته بود: «خط، مهمترین عنصر هنر تجسمی ماست و برای همین اصرار داشتم برخلاف روال معمول شده این سالها، این خط توسط استاد احمد زیرک از اساتید هنر خوشنویسی نوشته شود. همچنین روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در دو سال کرونایی، نمادی از چهل سالگی با چراغ عقل و پختگی و مفهوم فجر که با نور دلالت پیدا کرده، سه عنصری بوده که تلاش کردم در نماد طراحی شده برای جشنواره بُروز داشته باشد. ضمن اینکه آقای هوشنگ توکلی هم در کار تصویرسازی بسیار کمک کردند.»
این پوستر که در زمان همهگیری ویروس کرونا طراحی شد، با دعوت از همسر شهید مدافع سلامت رونمایی شد.
«شاهین علوی»، طراح پوستر دوره سی و هشتم از جشنواره، درخت سرو در این پوستر را نماد ایستادگی ملت ایران دانسته بود که برای همیشه استوار میمانند.
پوسترهای دوره ۳۷ جشنواره فجر توسط سعید رضوانی طراحی شده است. به گفته نادر برهانی مرند، این پوسترها محصول ۱۰ ماه تلاش دبیرخانه بود که از مجموعه ایدهها به دو پوستر اصلی و یک پوستر به مناسبت چهل سالگی انقلاب رسیدند. او درباره تکنیک استفاده شده در طراحی این سه پوستر گفت: «ما در تکنیک و ایدهپردازی به سمت مینیمالیسم رفتیم و در طراحی به سمت امپرسیونیسم و پست امپرسیونسم و از فرمهایی نزدیک به فضای تئاتری بهره بردیم.»
سیامک فیلیزاده، طراح پوستر و هویت بصری و تبلیغات سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با طراحی این پوستر جنجالهای زیادی به پا کرد. بعضی معتقد بودند: «این پوستر میتوانست بسیار بهتر از اینها باشد.» و آن را کپی از یک کار ضعیف دانسته بودند.
عباس محبوب، طراح پوستر جشنواره سی و پنجم که در برنامه معرفی پوسترها از ارائه ویدئویی بهره برد با اشاره به اینکه تولید پوسترها از اختتامیه جشنواره سیوچهارم آغاز شده است، گفته بود: «در طراحی این دوره فرم اشاره به عدد ۳۵ دارد و از نماد عینی تئاتر، ماسک بهره برده است و المانها دارای ویژگیهای ایرانی است، ضمن آنکه نمایانگر نمادهای تراژدی و کمدی نیز هست. وی یکی از قابلیتهای المان جشنواره را حفظ ویژگی در صورت چرخش ۱۸۰ درجه و مبتنی بودن بر ساختار هندسی برشمرد.»
دبیر جشنواره تئاتر فجر در دوره سی و چهارم با اشاره به اینکه عباس محبوب پوستر این جشنوراه را طراحی کرده است، گفت: «در این پوستر، روی بنای تئاترشهر به عنوان مرکزی ترین مکان تئاتر و تمرکزی که برای جذب مخاطب دارد، تاکید شده است.»
امیر رجبی، دانشآموخته کارشناسی بازیگری از دانشکده هنر و معماری و هنرمند گرافیست، طراحی این پوستر را بر عهده داشت. همچنین این پوستر در حالی معرفی شد که پیش از این پوستری به طراحی یارتا یاران رونمایی شده بود که با انتقاد شدید هنرمندان عرصه تجسمی روبهرو و دبیر جشنواره طی فراخوانی ضمن وتوی پوستر قبلی از گرافیستها و طراحان خواست آثار خود را برای پوستر جدید دبیر خانه ارسال کنند.
پوستر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را آرمین فراهانی و عطیه اسدیها طراحی کردهاند.
بعد از رونمایی از پوستر جشنواره سی و یکم که توسط «شهلا کوهستانی» طراحی شد، انتقادهایی از اینکه پوستر طراحی شده قرابت چندانی با تئاتر ندارد شکل گرفت. منتقدان بر این باور بودند که این پوستر فاقد المانهای تئاتری است و نمیتواند به عنوان معرف بزرگترین رخداد نمایشی کشور به حساب آید.
پوستر جشنواره سیام تئاتر فجر توسط محمد جهانی مقدم طراحی شده بود. این پوستر بازخوانی از صورتکهای سفالی مهدی حیدری بود که در ایستگاه مترو ولیعصر(عج) واقع در مقابل تئاتر شهر نصب شده است. این اثر ایده "دیده شدن" را با فرم های تجمیع شده انتزاعی صورت ارائه کرده است.
در این اثر پست مدرنیستی نوعی حضور در صحنه تئاتر برای مخاطب بازنمایی شده است. این در حالی است که این اثر حجمی و بُعد سوم داشتن آن، باعث بازخوانی دیگری از زوایای هنری میشود؛ صورتکهای این اثر گویی تماشاگرانی هستند که به مخاطبان خود مینگردند و رفتار و زندگی آنها را به نظاره نشستهاند.
محمد جهانی مقدم گرافیست و طراح پوستر سی امین جشنواره تئاتر فجر، با بازخوانی این صورتکهای سفالی که در درون خود موضوع نمایش و زندگی را بررسی میکند، این اثر را به عنوان تم اصلی پوستر این دوره از جشنواره تئاتر فجر برگزیده است.
مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر امروز ـ سه شنبه ـ در تالار وحدت برگزار میشود.
انتهای پیام
نظرات