• دوشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401111007806
  • خبرنگار : 50214

به مناسبت هفته سرطان مطرح شد؛

یزد در ۱۰ سرطان شایع کشور رتبه اول تا سوم را دارد/نیمی از سرطان‌ها قابل درمانند

یزد در ۱۰ سرطان شایع کشور رتبه اول تا سوم را دارد/نیمی از سرطان‌ها قابل درمانند

ایسنا/یزد مدیر مرکز تشخیص زودهنگام سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد در نشست هفته ملی سرطان عنوان کرد: یزد در بین ۱۰ سرطان شایع در کشور رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده و از این حیث اقدامات پیشگیرانه در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

«علی محمد عیوضی نژاد» رئیس گروه پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در نشستی که امروز دوشنبه دهم بهمن ماه به مناسبت هفته ملی سرطان و با حضور مسئولان حوزه‌های پیشگیری، غربالگری، درمان و توانبخشی انواع سرطان در مرکز پرتودرمانی شهید رمضان زاده یزد برگزار شد، با بیان این که تمام خدمات ارائه شده سطح یک جهت پیشگیری و مراقبت از بیماریهای غیرواگیر در مراکز بهداشتی کاملاً رایگان است، تصریح کرد: معاونت بهداشت در سرطان‌های روده بزرگ، دهانه رحم و پستان اقدام به غربالگری جامعه هدف در استان مبادرت دارد.

وی بیشترین تمرکز در این سطح را مربوط به غربالگری سرطان روده بزرگ به دلیل تعریف مسیر مشخصی برای آن ذکر کرد و افزود: در این رابطه افراد بالای ۵۰ سال از طریق یکسری سئوالات و در صورت نیاز انجام تست فیت در مراکز بهداشتی به صورت رایگان مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

عیوضی نژاد با بیان این که از مجموع ۱۴ هزار و ۷۰۰ مورد غربالگری انجام شده در استان برای سرطان روده بزرگ، ۷۰۰ نفر با تست مثبت فیت به کرونوسکوپی و تشخیص زودهنگام ارجاع شده‌اند که سرطان ۱۱ نفر از آنها تشخیص داده و جهت درمان ارجاع شدند.

وی با بیان این که غربالگری سرطان پستان و دهانه رحم از طریق سامانه سیب انجام می‌شود، گفت: در این رابطه امسال ۱۱ درصد غربالگری سرطان دهانه رحم در جمعیت ۳۰ تا ۴۹ سال استان و به همین میزان غربالگری سرطان پستان در جمعیت ۳۰ تا ۶۹ سال مورد بررسی قرار گرفته است.

یزد در ۱۰ سرطان شایع کشور رتبه اول تا سوم دارد/نیمی از سرطانها قابل درمانند

سرطان در یزد ۳۰ درصد شایع‌تر از کشور

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات بهداشت گردآوری و ثبت آمار سرطان‌ها از تمام مراکز پاتولوژی است ولی به دلیل فرایند تایید نهایی آنها همواره آمارها مربوط به چند سال قبل است.

وی آخرین آمارها در این رابطه را مربوط به سال ۱۳۹۷ خواند و گفت: براساس این آمارها در سال مذکور دو هزار و ۳۵۲ نفر در استان یزد به سرطان مبتلا شده‌اند که ۵۱ درصد آن مربوط به زنان و ۴۹ درصد مردان بودند.

عیوضی‌نژاد نسبت بروز خام سرطان در استان یزد را نسبت به کشور تقریباً ۳۰ درصد بیشتر خواند و گفت: شیوع سرطان در حالی در استان یزد ۲۰۲ نفر در ۱۰۰صد هزار نفر است که این رقم برای کشور ۱۷۳ در صدهزار است.

این مسئول در پایان نیز سرطان‌های شایع در استان را شامل سرطانهای پستان، تیروئید، پوست و پروستات و روده بزرگ ذکر کرد و افزود: در بروز سرطان‌ها چهار عامل اصلی خطر وجود دارد که شامل کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی است و متاسفانه یزد در دو مورد اول جزو استان‌های دارای بدترین وضعیت است.

یزد در ۱۰ سرطان شایع کشور رتبه اول تا سوم دارد/نیمی از سرطانها قابل درمانند

سهم بالای دخانیات در بین عوامل سرطان‌زا

دکتر «نسیم بهنیافر» مدیر مرکز تشخیص زودهنگام سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد(کلینیک ویژه پیشگیری و ارتقاء سلامت امید) نیز در مورد اقدامات سطح دو مقابله با سرطان، گفت: با تشخیص زودهنگام می توانیم طول عمر بیماران را افزایش دهیم.

وی با بیان این که خوشبختانه میزان بروز و مرگ و میر ناشی از سرطانها در کشورمان نسبت به دیگر کشورها کمتر ولی در حال افزایش است، بر لزوم اقدامات پیشگیرانه و تشخیص زودهنگام در این رابطه تاکید کرد.

بهنیافر استان یزد را در ۱۰ سرطان شایع کشور دارای رتبه اول تا سوم خواند و خاطرنشان کرد: استان یزد در سرطان پستان رتبه اول، در تیروئید رتبه دوم و در سرطان پوست در بین زنان نیز رتبه سوم را در کشور دارد.

وی بیشترین سهم عوامل سرطان‌زا را مربوط به دخانیات و مصرف سیگار و پس از آن اضافه وزن و در رده سوم، مصرف مشروبات الکلی که سهم اندکی در کشورمان دارد، ذکر کرد.  

بهنیافر در مورد کلینیک ویژه پیشگیری و ارتقاء سلامت امید نیز گفت: این مرکز، اولین و تنها مرکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیرواگیر و سرطان در استان یزد است که اخیراً نیز به همت خیرین به دستگاه سونوگرافی و نمونه برداری به روش وکیوم بیوپسی جهت تشخیص  زود هنگام سرطان تجهیز شده است.

این پزشک عمومی تاکید کرد: همه سرطانها قابل تشخیص زودهنگام نیستند ولی در سرطانهایی که قابلیت تشخیص زودهنگام را دارند، به مراتب می‌توان درمان موفقتری را کسب کرد.

یزد در ۱۰ سرطان شایع کشور رتبه اول تا سوم دارد/نیمی از سرطانها قابل درمانند

افزایش شانس درمان تا ۸۰ درصد با تشخیص زودهنگام

دکتر «رضا دانشور» مسئول مرکز پرتودرمانی شهید رمضان زاده از سرطانها به عنوان دومین علت اصلی مرگ و میر در کشورمان بعد از بیماریهای قلبی و عروقی یاد کرد و گفت: شیوع سرطان در استان نسبت به کشور در مرتبه بالاتری قرار دارد و از این حیث اهتمام به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

وی در مورد انواع مختلف درمان سرطان‌ها نیز گفت: ۶۰ درصد درمان سرطانها از طریق جراحی، ۳۰ تا ۳۵ درصد به روش رادیوتراپی یا پرتودرمانی و ۵ تا ۱۰ درصد با شیمی درمانی انجام می‌شود که جراحی و رادیوتراپی به نوعی درمان موضعی محسوب می‌شوند.

وی با بیان این که سالانه در استان یزد ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ بیمار سرطانی شناسایی می‌شوند، گفت: ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر از این تعداد نیازمند رادیوتراپی می‌شوند که ۲۵ درصد از این تعداد بیماران غیربومی هستند.

دانشور با تشریح ظرفیتهای مرکز شهید رمضان زاده، گفت: از ابتدای امسال تاکنون دو هزار و ۲۰۰ نفر در این مرکز شیمی درمانی شدهاند که این رقم دو برابر پارسال بوده است.

وی با بیان این که در کشورمان تنها ۷ درصد از سرطانها منجر به فوت بیمار می‌شود، اظهار کرد: تقریباً ۴۰ تا ۵۰ درصد سرطانها قابل درمان است که در صورت تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند تا ۸۰ درصد شانس موفقیت درمان را افزایش داد.

به گفته این متخصص، در مجموع هفت مورد سرطان قابل تشخیص زودهنگام وجود دارد که در صورت درمان به موقع، همگی قابل درمان هستند.

یزد در ۱۰ سرطان شایع کشور رتبه اول تا سوم دارد/نیمی از سرطانها قابل درمانند

تلاش برای راه‌اندازی دومین بیمارستان توانبخشی کشور در یزد

دکتر «محمدرضا وفائی نسب» معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این نشست عنوان کرد: سطح توانبخشی و بازتوانی برای تمام بیماران دچار عارضه با هدف بازگشت به کار و زندگی انجام می‌شود که در مورد برخی بیماری‌ها بسیار ساده و کوتاه مدت ولی در مورد برخی دیگر سخت و زمانبر است.

وی با بیان این که متاسفانه اغلب مردم بحث توانبخشی را تنها مختص نواقص و بازتوانی در بیماریهای مفصلی متصور هستند، گفت: این در حالی است اکنون در استان بازتوانی قلب و ریه را نیز داریم ولی در بخش سرطان به دلیل نداشتن ساختمان و مرکز جامعی، بیماران برای مباحث مختلف به مراکز توانبخشی مربوطه ارجاع می‌شوند.

وفائی نسب از تلاش برای راه اندازی بیمارستان توانبخشی در بیمارستان شهید صدوقی یزد خبر داد و گفت: ایجاد این مرکز توانبخشی که دومین مورد از نوع خود در کشور خواهد بود، ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و امیدواریم با تکمیل طرح مطالعاتی آن، در همین دولت عملیات اجرایی آن آغاز و تا سال ۱۴۰۷ مورد بهره برداری قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha