• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401110906999
  • خبرنگار : 50454

چاقی عامل مهم در ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن است

چاقی عامل مهم در ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بهترین و ارزان‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر برطرف کردن عوامل خطر ابتلا به آن‌ها است که در بین این عوامل مهم‌ترین موضوع همان تغدیه فرد است چراکه تغذیه نامناسب منجر به بروز چاقی در فرد می‌شود که همین اضافه وزن می‌تواند فرد را بطور همزمان به چند بیماری غیر واگیر مبتلا کند.

علی احمدی 9 بهمن ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران نظام سلامت بیماری‌های غیرواگیر هستند، این بیماری‌ها مزمن و طولانی مدت بوده و سلامت جسمی، اجتماعی، روانی و... فرد و خانواده همچنین جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهند و هزینه‌های بسیاری نیز تحمیل می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: فشارخون بالا، دیابت، سرطان، کبدچرب، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های کلیوی و گوارشی از جمله بیماری‌های غیرواگیر مزمن به شمار می‌آیند که در این میان دیابت و فشارخون بالا ارتباط نزدیکی با تغذیه و سبک زندگی افراد دارند.

وی ادامه داد: مصرف زیاد نمک، شکر، شیرینی یا کم مصرف کردن فیبر و سبزیجات همچنین کم‌تحرکی، استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی و درمجموع نداشتن یک رژیم غذایی سلامت به عنوان عامل خطر مشترک تمامی بیماری‌های غیرواگیر شناخته می‌شوند.

احمدی عنوان کرد: بهترین و ارزان‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر برطرف کردن عوامل خطر ابتلا به آن‌ها است که در بین این عوامل مهم‌ترین موضوع همان تغدیه فرد است چراکه تغذیه نامناسب منجر به بروز چاقی در فرد می‌شود که همین اضافه وزن می‌تواند فرد را بطور همزمان به چند بیماری غیر واگیر مبتلا کند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با توجه به اهمیت بالای تغذیه و وزن مناسب در سلامت انسان تاریخ ۲۴ دی ماه لغایت هفتم بهمن‌ماه به عنوان بسیج اطلاع‌رسانی تغذیه با شعار "حال خوب با وزن مناسب" درنظر گرفته شده که هریک از روزهای این بازه زمانی نیز دارای یک شعار مجزا است.

وی تصریح کرد: اضافه وزن و چاقی در چهارمحال و بختیاری دربین جوانان ۲۸.۸ درصد، میانسالان ۵۴.۷ درصد و سالمندان نیز ۴۰.۱ درصد است درحالی که این میزان در جوانان کشور ۳۶.۴ درصد، میانسالان ۶۰.۴ درصد و سالمندان ۳۸.۸ درصد است بنابراین اضافه وزن و چاقی در سالمندان استان ما نسبت به متوسط کشوری بیشتر است.

احمدی خاطرنشان کرد: درنتیجه یک نابرابری در توزیع سبک زندگی و پیامدهای آن که بیماری‌های مختلف هستند در سطح چهارمحال و بختیاری مشاهده می‌شود که مهم‌ترین عامل این نابرابری نیز رفتار و عادات غذایی مردم است.

اصلاح سبک زندگی بهترین روش برای کاهش وزن

در ادامه جلسه سیاوش فاضلیان_متخصص تغذیه در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: چاقی و اضافه وزن به عنوان یک بیماری مزمن می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری برای افراد به همراه داشته باشد چراکه اضافه وزن عامل ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌آید بنابراین بهترین روش برای داشتن یک بدن سالم پیشگیری از ابتلا به چاقی است.

وی با بیان اینکه در اضافه وزن درواقع بافت چربی بدن نسبت به توده عضلانی بیشتر می‌شود، افزود: در اثر اضافه وزن ریسک ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی و... افزایش پیدا می‌کند که درمان این بیماری‌ها مراحل و سختی‌های خود را دارد بنابراین بهترین راه داشتن یک زندگی سالم پیشگیری از چاقی و درنتیجه جلوگیری از شیوع این بیماری‌های مزمن است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه ارائه آموزش‌های لازم به مادران بهترین روش برای جلوگیری از شیوع چاقی در کودکان است، ادامه داد: متاسفانه درحال حاضر شاهد هستیم میزان شیوع چاقی در بین کودکان افزایش پیدا کرده که همین امر در آینده موجب افزایش درصد اضافه وزن در سنین بزرگسالی خواهد شد و عواقب جبران‌ناپذیری برای افراد ایجاد می‌شود.

فاضلیان عنوان کرد: عدم درمان اضافه وزن و چاقی افراد یک تهدید جدی برای سلامت عمومی محسوب می‌شود و می‌تواند بار اقتصادی زیادی به جامعه تحمیل کند درصورتی که با پیشگیری از اضافه وزن و یا درمان چاقی علاوه‌بر تضمین سلامت جسمی افراد جامعه می‌توان کمک زیادی نیز به سلامت روانی آن‌ها کرد چراکه اضافه وزن ممکن است موجب کاهش اعتماد به نفس افراد شده و داشتن حال خوب را از آن‌ها دریغ کند.

وی با اشاره به تبلیغات موجود درخصوص داروها و دمنوش‌های کاهش وزن، اضافه کرد: این دارو و دمنوش‌ها درواقع با ایجاد اسهال در افراد کاهش آب بدن آن‌ها را در پی دارند به همین جهت فرد پس از اندازه‌گیری وزن خود تصور می‌کند کاهش وزن داشته درحال که این کاهش وزن تنها به علت کم شدن آب بدن بوده و چربی بدن آن‌ها هیچ تغییری نداشته است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: عوامل ژنتیکی نیز در ابتلا به چاقی موثر هستند درواقع می‌توان گفت حدود ۵۰ درصد اضافه وزن به علت موضوعات ژنتیکی است اما نکته مهم این است که افراد با اصلاح سبک زندگی خود می‌توانند از بروز اضافه وزن جلوگیری کنند حتی اگر دارای پیش زمینه‌های ژنتیکی باشند، افرادی که دارای خواب نامنظم هستند یا سیگار و الکل مصرف می‌کنند نیز بیش از سایرین در خطر ابتلا به چاقی قرار دارند.

فاضلیان درخصوص رژیم‌های غذایی لاغری، یادآور شد: استفاده از رژیم‌های غذایی سخت نه تنها موجب کاهش وزن افراد نمی‌شود بلکه می‌تواند سلامت آن‌ها را نیز در معرض خطر جدی قرار دهد درحقیقت زمانی یک رژیم غذایی می‌تواند موفق عمل کند که استاندارد باشد و تمامی مواد مغذی بدن را تامین کند، یکی دیگر از موضوعات موثر در موفقیت رژیم غذایی نیز پایبندی فرد به آن است البته نباید فراموش کنیم که داشتن تحرک و انجام منظم ورزش نیز بسیار اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین راه‌های میان‌بر برای کاهش وزن وجود ندارد و افراد تنها می‌توانند با اصلاح سبک زندگی، مراجعه به پزشک تغذیه و استفاده از یک رژیم غذایی اصولی همچنین انجام منظم ورزش برای کاهش وزن خود اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha