• شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1401110100365
  • خبرنگار : 50130

"ماه‌رخسار معتمدوزیری"؛ زنده نامی که مهربانی را در سنندج وقف کرده است

"ماه‌رخسار معتمدوزیری"؛ زنده نامی که مهربانی را در سنندج وقف کرده است

ایسنا/کردستان به همت تولیت موقوفات ماه‌رخسار معتمدوزیری یک هزار و ۵۰۰ پُرس غذای گرم بین نیازمندان، گرمخانه‌ها، ستاد برفروبی، پاکبانان شهرداری، سالمندان و ایتام سنندج توزیع شد.

 بی‌شک بی‌منت‌ترین جلوه ایثار و انفاق و زیباترین تجلی‌گاه حسن نوع دوستی و انسانیت وقف است اما اثرگذاری این سنت حسنه در میان عامه مردم و بازنمایی زیبایی‌های آن را در جامعه جاری و ساری می‌کند.
اینکه وقف همیشه نباید به مسجد، مدرسه و بیمارستان و .... خلاصه شود و وقف‌های کوچک و بزرگ بسیاری به عنوان وقف در توشه سفر پر پیچ و خم آخرت افراد گنجانده شود، می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته و افراد بسیاری را در مسیر این سنت حسنه قرار دهد.
آنچه بیش از هر چیز دیگری می‌تواند فرهنگ وقف را در جامعه ماندگار کند، بازنمایی زیبایی‌های وقف است که در استان کردستان به وفور مشاهده می‌شود.

برخی موقوفات در کردستان مانند موقوفات ماه‌رخسار معتمدوزیری، که از خاندان های اصیل و قدیمی این دیار است، غیرمتصرفی بوده و تولیت آن توسط معتمدین اداره می‌شود و نام این خاندان را در سنندج، زنده نگه داشته است.

قادر کریمی، نماینده تولیت موقوفات ماه‌رخسار معتمدوزیری در حاشیه این برنامه در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: براساس نیت واقفین، تلاش ما این است این بسته‌ها و کمک‌های حاصل از درآمد این موقوفات به دست نیازمندان واقعی برسد و در این راستا حدود ۱۷ نفر از جوانان جویای کار، تحصیلکرده و قهرمان ورزشی و با نیت خالص را استخدام کرده و در حوزه های مختلف مشغول به امر وقف هستیم.

وی افزود: طی سال جاری، این پنجمین مرحله توزیع بسته‌های غذای گرم و سرد در بین اقشار نیازمند در سطح استان از محل این موقوفات است.

نماینده تولیت موقوفات ماه‌رخسار معتمدوزیری، از تشکیل یک یگان حفاظت برای اراضی شمال شهر سنندج که محدوده موقوفه خانم معتمدوزیری است خبر داد و عنوان کرد: با استفاده از این یگان حفاظت دست زمین‌خواران زیادی را کوتاه کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۱۰ هکتار زمین از موقوفه خانم معتمدوزیری توسط عده‌ای زمین‌خوار تصرف شده بود که شناسایی شده و ضمن تشکیل پرونده در دادگاه، حکم علیه آنها صادر شده است.

به گفته کریمی، توزیع ۲۵۰ سبد کالایی، پرداخت حقوق موسسات ایتام، شناسایی افراد معلول ذهنی تحت پوشش کمیته امداد و پرداخت حقوق، به آنها، پرداخت حقوق به ماموستایان مستحق و غیره که بنا به درآمد موقوفات برآورد می شود، از دیگر فعالیت های این مووسه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این موسسه تا کنون به روش های سنتی مدیریت شده است، بیان کرد: با بهره گیری از فناوری های جدید سعی بر این شد که درآمدزایی این مجموعه را افزایش داده و محدوده های تحت پوشش را افزایش دهیم.

نماینده تولیت موقوفات ماه‌رخسار معتمدوزیری، با اشاره به اراضی تحت موقوفه معتمد وزیری در سنندج تصریح کرد: با ساماندهی ۸۳۰ هکتار از این اراضی و بازسازی کاربری آن، بنا، بر این شده که این اراضی در راستای تامین زمین مسکن ملی وقف شود.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۱۰ هکتار زمین از موقوفه خانم معتمدوزیری توسط عده‌ای زمین‌خوار تصرف شده بود که شناسایی شده و ضمن تشکیل پرونده در دادگاه، حکم علیه آنها صادر شده است.

کریمی ادامه داد: در بارش‌های اخیر شاهد تلاش جهادی نیروهای خدوم خدمات شهری شهرداری سنندج بودیم لذا متولیان موقوفه خانم ماه‌رخسار معتمدوزیری تصمیم گرفتیم یک هزار و ۵۰۰ بسته غذای گرم بین این نیروها و سالمندان، ایتام و گرمخانه‌های سنندج توزیع کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به تداوم سرما، توزیع غذای گرم بین اقشار مردم به ویژه تلاشگران شهرداری و کارتن‌خواب‌ها و ...ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha