به گزارش ایسنا، احمد محمودزاده در نشست خبری پیرامون "هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش"، اظهار کرد: یکی از عناصر برنامهریزی اموزشی در کنار بحث نیروی انسانی، محتوا و امکانات آموزشی و کمک آموزشی، موضوع فضای مدارس است. این امر مستقیما بر روی جسم و روان بچهها اثرگذار است.
عدم اجازه فعالیت به ۸۷۳ مدرسه غیردولتی بدلیل استاندارد نبودن
وی با اشاره به اهمیت مطلوبیت فضا در ایجاد انگیزه دانش آموزان، توضیح داد: در قانون مدارس غیر دولتی نیز به این امر اشاره شده که مدرسه باید دارای استاندارد خاص اعم از فضا و... باشد. در سند تحول بنیادین نیز به این امر اشاره شده است. در سال گذشته ورود خوبی به این حوزه داشتیم. امسال به ۸۷۳ مدرسه غیر دولتی اجازه فعالیت داده نشد. مجموعههای در حال فعالیت باید استانداردهای لازم را داشته باشند.
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، حدود ۲۳۰ هزار دانش آموز در مناطق آزاد تجاری در حال آموزش هستند و مسائل آموزشی و پرورشی این مناطق در حال بررسی است تا به ارتقای شاخصهای آموزشی و پرورشی این مناطق کمک کنیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ۲۴ الی ۳۰ دیماه هر سال مقارن با هفته شوراهای آموزش و پرورش است که فرصتی برای همه ذی نفعان است تا ارزیابی شوند تا چه اندازه در مسیر تعلیم و تربیت مشارکت عمومی قدم برداشتهاند، ادامه داد: آموزش و پرورش برای موثر بودن در مسیر پیشرفت و تعالی کشور نیازمند مشارکت همگامی و تبدیل شدن به یک اولویت در گفتمانهای رسمی و غیر رسمی است. باید پیوستگی عمیق بین شرکای آموزش و پرورش و ذی نفعان انجام گیرد تا قانونی از ظرفیت بخشهای مختلف جامعه بهرهمند شود.
محمودزاده افزود: این مشارکت بیشتر باید چند وجهی باشد. به نوعی چرخشهای تحول آفرین در سند تحول دولت مردمی از مشارکت صرفا مالی خانوادهها به مشارکت چندوجهی خانوادهها، مردم و نهادهای عمومی و غیر دولتی باید چرخش پیدا کند.
پیگیری بیمه معلمان مدارس غیردولتی
معلمان مدارس غیردولتی از سال تحصیلی آینده «بیمه تکمیلی» میشوند
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره پیگیری بیمه معلمان مدارس غیردولتی نیز توضیح داد: بحث بیمه این افراد نیز به ویژه در مناطق محروم مد نظرمان است. پیگیریهایی اتفاق افتاده که به عدد ۵۰ هزار تا نیز رسیدهایم. در حال رصد هستیم و با وزارتخانه آموزش و پرورش نیز تفاهمهایی برای سال تحصیلی آینده اتفاق افتاده تا «بیمه تکمیلی» همکاران مدارس غیر دولتی انجام شود.
به گزارش ایسنا، محمودزاده همچنین این خبر را هم داد که سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در حال زمینه سازی برای فعالیت یک گروه خیرین از کشور امارات برای استانهای مد نظر مثل سیستان، خوزستان و هرمزگان است تا از ظرفیت خیرین ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز استفاده شود.
به گفته این معاون وزیر، به طور کلی حدود ۴۰ هزار خیر در ایران و خارج با مجمع خیرین مدرسه ساز همکاری میکنند و برخی از این افراد علاقهمند هستند به جز مدرسه داری به بحث اداره مدرسه هم ورود کنند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ما دنبال درآمد زایی از شوراهای آموزش و پرورش نیستیم، توضیح داد: فارس بیشترین شوراهای آموزش و پرورش و شهر تهران با یک شورا کمترین شوراهای آموزش و پرورش را دارند. میانگین حضور استانداران در جلسات ۹۰ درصد و میانگین حضور اعضای اصلی در جلسات شهرستانها ۸۸ درصد است. تعداد مصوبات شورای آموزش و پرورش در سال قبل ۲۵۰۲۶ مصوبه بوده است که ۸۷ درصد آنها اجرایی شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، در خصوص مدارس آموزش از راه دور نیز افزود: نزدیک ۱۲۷ هزار دانش آموز شامل بزرگسال و لازم التعلیم در قالب ۱۴۴۸ مجموعه از راه دور ایفای نقش میکنند.
آموزش و پرورش بدنبال تلطیف طبقاتی بودن مدارس با ایجاد مدارس غیردولتی بدون شهریه
محمودزاده در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه برخی مخالف مدارس غیر دولتی و معتقدند این نوع مدارس آموزش و پرورش را طبقاتی میکند، توضیح داد: گروه دیگری نیز نظرشان بر این است مدارس غیر دولتی میتواند به عدالت آموزش کمک کند. ما برای اینکه این فضا تلطیف شود دنبال این هستیم این فضا را از طریق مدارس غیر دولتی دستگاهی یا وابسته به افراد خیر و واقف و گروههای جهادی به سمتی ببریم که این تعاریف از مدارس غیر دولتی منقضی شود. ورود خوبی سال قبل داشتیم. امروز حدود ۷۰ درصد مدارسمان به صورت حقیقی غیر دولتی و ۳۰ درصد طبق آنچه توضیح دادم مدیریت میشوند. البته بخشی از این ۳۰ درصد از قبل فعالیت داشتند.
به گفته این معاون وزیر از بین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز مدارس غیر دولتی ۳۵۰ هزار دانش آموز بدون پرداخت هیچ هزینهای در این مدارس تحصیل میکنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با بیان اینکه رویکرد مردمی بودن و نگاه برابری به دستگاههای آموزش و پرورش در همه اسناد بالادستی و نیز سند تحول بنیادین و سند تحول دولت وجود دارد، تصریح کرد: این امر نشان از توجه عمیق دولت به مولفههای تاثیر گذار همه عناصر برنامه ریزی درسی دارد و شوراهای آموزش و پرورش باید این بستر را در شهرستان ها و مناطق برقرار کنند. در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی دو حوزه یعنی مدارس و مراکز غیر دولتی و دیگری توسعه مشارکتها را رصد میکنیم. در این دو حوزه برنامههای خوبی برای سالهای آتی تدارک دیده ایم و در شوراهای آموزش و پرورش به عنوان بستر اجرایی سازی سند تحول بنیادین باید همکاریهای خوبی داشته باشند.
ایجاد «مدارس مردمی» با واگذاری مدارس به مردم و گروههای جهادی
وی با بیان اینکه ما سه نوع برنامه را مدنظر داریم که در سند راهبردی این سازمان دیده شده و مستخرج از برنامه مقام عالی وزارت، سند تحول دولت و سند تحول بنیادین است، یادآور شد: از جمله برنامههای ما در حوزه تقنین و بازنگری در آیین نامه و قوانین حوزه مشارکت ها است. سند نظام جامع مشارک در حال تدوین است که نقش مردم، معتمدین محله و سایر ارکان تربیت اعم از دستگاههای دولتی و نهادهای انقلابی و خیرین و واقفین در آن دیده شده است. برنامه دوم سیاست گذاری و طراحی ایجاد مدارس مردمی از طریق واگذاری مدارس دولتی و غیر دولتی به مردم و گروههای جهادی است که راهبرد جدی ما است. این مدل در واقع طراحی مدل جدید از مدارس هیات امنایی با نقش آفرینی معلمان، اولیاء و خانوادهها است که در حال تدوین این مدل هستیم تا به سال تحصیلی ۱۴۰۲ برسد و بخشی مدارس به این شیوه مدیریت شوند.
محمودزاده همچنین افزود که صلاحیت عمومی و حرفهای نیروی انسانی مدارس غیر انتفاعی باید در دستور کار قرار گیرد و تقویت شود.
نظارت بر محتواهای ارائه شده توسط معلمان مدارس غیر دولتی
معاون وزیر در ادامه سخنان خود به لزوم ساماندهی کتب زبان نیز اشاره و توضیح داد: تولید الگوهای کاربردی برای محتواها بر اساس مفاد سند تحول بنیادین نیز در دستور کار است. رهاشدگی خاصی در سالهای گذشته به ویژه در آموزشگاه های زبان و محتوای کتب زبان ایجاد شده است. همین روزها فراخوانی به صاحبان امر این حوزه میدهیم تا مدل تولید محتوای کتب زبان در سطح کشور شکل پذیرد و بر اساس آداب و رسوم و به تناسب زیست بوم خود محتوا در کتب زبان داشته باشیم. از سوی دیگر نظارت کامل بر محتواهای ارائه شده معلمین مدارس غیر دولتی نیز از جمله سیاستهای جدی ما در ادامه مسیر است.
وی رصد فضاهای آموزشی غیر دولتی را برنامه سوم این سازمان عنوان کرد و افزود: فضاهای تربیتی و آموزشی و تاثیر گذاری آن بر بحث سلامت روان بچهها نقطه ضعفی است که در برخی مدارس وجود دارد و به سلامت روحی و روانی بچهها آسیب میزند. از این رو رصد فضاهای آموزشی نیز در دستور کار است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با دادن این خبر که در حال تغییر قانون شوراهای آموزش و پرورش هستیم، درباره شاخص های ارزیابی عملکرد شوراهای آموزش و پرورش گفت: ایجاد تعامل بین ارکانها، توجه به مناطق محروم استان ها، جنبه نظارتی مصوبات، رفع تنگناهای آموزشی و انطباق حداکثری با قوانین ساری و جاری از جمله مولفههای ارزیابی شوراها هستند.
انتهای پیام
نظرات