• شنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401101710953
  • خبرنگار : 30188

نیشکر، ثروتی که توسط زیست فناوری به بار می‌نشیند

نیشکر، ثروتی که توسط زیست فناوری به بار می‌نشیند

موافقتنامه همکاری مشترک در راستای توسعه زیست‌ فناوری مابین ستاد توسعه زیست فناوری و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی جهاد کشاورزی منعقد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد توسعه زیست فناوری، در جلسه‌ای که پیرامون بررسی مفاد موافقتنامه همکاری و حمایت مشترک، جهت تکمیل زنجیره ارزش نیشکر و فراورده‌های آن، در ستاد توسعه زیست فناوری برگزار شد، دو طرف موافقتنامه به شرح عناوین متعددی در حوزه‌ی صنعت نیشکر و ارزش افزوده‌ی آن در اقتصاد زیستی پرداختند.

مرتضی گلی‌زاده، معاون تولید، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری در حاشیه این جلسه خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین واحد زیست فناوری کشور با حجم تولیدی معادل ۷ میلیون تن نیشکر برای استحصال ۷۰۰ هزار تن نیشکر با احداث هفت کارخانه تولید شکر خام هر یک با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن شکر خام و ۴ کارخانه تصفیه شکر خام هریک با ظرفیت ۱۷۵ هزارتن شکر سفید در سال، همچنین تولید ۳۳ میلیون لیتر الکل و ۱۲۰۰۰ تن خمیر مایع، متعلق به صنعت نیشکر است که با توجه به حجم عظیم این زیست توده، استفاده از آن بسیار ضروری می‌باشد. دکتر گلی‌زاده همچنین افزود: با توجه به ظرفیت‌های نهان وابسته به نیشکر مانند پسماندها و استفاده از زه آب‌های نیشکر در شورورزی در ارتباط با پرورش میگو و غیره و درخت زنجیره ارزشی مرتبط با آن که در فضای اقتصادی کشور ترسیم شده است، برقراری همکاری ویژه تحت یک موافقتنامه همکاری و حمایت مشترک مابین ستاد توسعه زیست فناوری و هلدینگ نیشکر جهت تدوین برنامه‌های عملیاتی و تشکیل زنجیره ارزش فراورده‌های نیشکری ضروری است. 

عبدعلی ناصری، مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ضمن اشاره به سبقه‌ی این شرکت، به اهمیت ایجاد کشش بازار برای محصولاتی که حاصل از فراوری ضایعات نیشکر هست، درخواست کرد این مهم در برنامه‌های ستاد توسعه زیست فناوری و وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا توسعه فناوری منجر به ایجاد یک اقتصاد شود.

صادق توسلی‌زاده، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیر دفتر توسعه پایدار و امور فناوری، مجموعه نیشکر را یک مجموعه ارزی، توانمند و پیشرو عنوان کرد که حامل ظرفیت‌های بسیار در نوآوری و ارتقا فناوری است.

دکتر توسلی‌زاده اظهار داشت: همواره ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی و فراهم کردن درآمد منطبق بر چارچوب‌های علم و فناوری و همچنین استفاده از ظرفیت عظیم زیست توده در این حوزه مورد توجه این وزارت خانه بوده‌ است.

دکتر یحیی رهنمایی، مشاور دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اشاره کرد: صنعت نیشکر در موضوع ارزش غذایی و تأمین امنیت آن ایفای نقش می‌کند و به‌ همین منظور ما باید تمرکزی را به اصل تحقیقات و پیشرفت فناوری در این مسئله اختصاص دهیم.

دکتر رهنمایی همچنین به تشریح قوه‌ی زیست فناوری مرتبط با مسیرهای بهره‌برداری از این صنعت پرداخت.

وی در ادامه با ذکر نمونه‌های مختص ابزارهای مالی و ظرفیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و حمایت علمی در جوانب مرتبط با تأمین امنیت غذایی را قابل انجام دانست. 

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه طرح‌های حمایتی در حوزه دانشگاه فعال هستند، این طرح‌ها را به‌عنوان عاملی در جهت سرعت‌بخشی اجرای این موافقتنامه برشمرد و به لزوم شکل‌گیری واحدهای تحقیقاتی در راستای یافتن نظام موضوعات در مسائلی که به‌واسطه علم و فناوری یا سرمایه‌گذاری حل می‌شوند، اشاره کرد.

دکتر قانعی همچنین ارزش ابزارهای حمایتی فراهم شده در قانون جهش تولید را در بلوغ نقشه راه و رفع فاصله تا اقتصاد بزرگ نیشکر را برجسته نمود و با اشاره به ظرفیت دانشگاهی استان خوزستان ذیل طرح تقسیم کار ملی، به این نکته اشاره کردند که باید این ظرفیت عظیم و نیز فناوری‌های نوین جهانی در راستای توسعه صنعت نیشکر استفاده شوند.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های پیشران صنعت نیشکر که با کمک زیست فناوری به منصه ظهور می‌رسد همچون بهره‌وری نوین و تولید فرآورده‌های زیستی باارزش از پسماند و پساب نیشکر باقابلیت کاربرد در کشاورزی نیشکر، حوزه‌ی شیلات و آبزی‌پروری، توجه به ایجاد مسیر سوددِه اقتصادی و خروجی محور بودن سرمایه‌گذاری‌ها با تکیه بر ابعادی چون توسعه فناوری و اقتصادبخشی، نیز از محورهای مورد بحث در این جلسه بود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha