• دوشنبه / ۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401100502919
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول مطرح کرد:

سرطان پستان با بالاترین شیوع در خراسان شمالی

سرطان پستان با بالاترین شیوع در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اکنون ۲ هزار و ۴۹۶ بیمار سرطانی در استان ثبت و شناسایی شده‌اند، گفت: این بیماران خدمات درمانی مناسب را در قطب درمان سرطان استان (بیمارستان امام علی (ع) ) به صورت کاملا رایگان دریافت می‌کنند.

دکتر علی عفتی‌زاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: سرطان پستان بالاترین شیوع در استان را دارد و اکنون ۴۵۰ نفر از این بیماران شناسایی شده‌اند و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

وی با بیان این‌که پس از سرطان پستان، سرطان خون با ۲۷۵ مورد در جایگاه دوم ابتلا در استان قرار دارد، اضافه کرد: سرطان‌های مری، روده، پروستات و دیگر سرطان‌ها به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه مبتلایان شناسایی‌شده سرطان خدمات رایگان درمانی دریافت می‌کنند، عنوان کرد: خدمات شیمی درمانی، پرتو درمانی و خدمات پاراکلینیکی در بیمارستان امام علی(ع) به صورت رایگان به این بیماران ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد داروهای بیماران سرطانی، تحت پوشش‌های بیمه‌ و رایگان است، ادامه داد: ۱۰ درصد سهم بیماران نیز اگر خارج از استطاعت آن‌ها باشد، شامل تخفیف‌های معاونت غذا و دارو و بخش مددکاری معاونت درمانی می‌شود و در صورت عدم توان پرداخت بقیه مبلغ، انجمن بیماران سرطانی «عطوفت» نیز حمایت‌های مالی را به این بیماران پرداخت می‌کند.

عفتی‌زاده آماری نیز از بروز بیماری سرطان در استان ارائه و اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات موجود، بروز سرطان در خراسان شمالی هزار و ۴۲۶ نفر در سال ۹۹ بوده که سرطان معده با ۲۳۳ نفر بیشترین بروز را داشته و پس از آن به ترتیب سرطان‌های روده بزرگ، مری، خون و سرطان پستان قرار دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توصیه‌هایی را نیز برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ارائه و عنوان کرد: چکاپ مستمر سرطان پستان در زنان ۴۰ سال و انجام آزمایش «Fecal Immunochemical Test (FIT)» (خون در مدفوع) برای سرطان روده موجب تشخیص زودهنگام بیماری می‌شود.

وی عوامل محیطی، ژنتیک، تغذیه و عوامل متعدد دیگری را در ابتلا به بیماری سرطان دخیل دانست و افزود: اصلاح سبک زندگی، رسیدن به وزن سالم و حفظ آن توسط افراد مبتلا به چاقی، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، تغذیه سالم و انجام ورزش و فعالیت بدنی روزانه از عوامل بسیار موثر در پیشگیری از سرطان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha