• دوشنبه / ۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401100502853
  • خبرنگار : 50233

به بهانه سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زمین‌لرزه‌

گسل‌های سه‌گانه در گستره‌ای با پیشینه زمین‌لرزه‌های مهیب

گسل‌های سه‌گانه در گستره‌ای با پیشینه زمین‌لرزه‌های مهیب

ایسنا/سمنان یک کارشناس با اشاره به زلزله‌خیز بودن کشور و خصوصا استان سمنان از وجود سه منطقه فعال گسله ای در استان سمنان خبر داد.

احمد طاهری در گفت‌وگو با ایسنا ،اظهار کرد: این گسل‌ها در گستره وسیعی از جغرافیای استان وجود دارند.

وی منطقه بین سرخه و آرادان را یکی از این سه منطقه فعال خواند و توضیح داد: این منطقه که در جنوب شهرستان آرادان و در حد فاصل این شهرستان و شهرستان تازه تاسیس سرخه واقع شده یک منطقه کویری و بیابانی خالی از سکنه است.

این کارشناس بلایای طبیعی و مدیریت بحران تصریح کرد: این منطقه سالانه شاهد زمین لرزه‌هایی با شدت پایین است به طوری که خوشبختانه زمین لرزه های این محدوده عمدتا خسارتی نیز به دنبال ندارد.

مدیرکل اسبق مدیریت بحران استانداری سمنان، "طرود شاهرود" را یکی دیگر از فعالترین مناطق گسلی این استان ارزیابی و خاطرنشان کرد: این منطقه در شرق استان و شهرستان شاهرود واقع شده است.

طاهری،منطقه محدوده"چاشم" در شهرستان مهدیشهر را فعال‌ترین مناطق گسلی موجود در این استان پهناور برشمرد و ادامه داد: این منطقه معمولا در طول سال فعالیت‌های زمین لرزه ای قابل توجهی دارد که شدت آنها عمدتا پایین است.

وی گفت: چاشم در فاصلهٔ ۲۵ کیلومتری شمال شهر شهمیرزاد و ۵۴ کیلومتری شمال مرکز استان در محدوده البرز شرقی در دامنه ی کوه نیزوا شهرستان مهدیشهر واقع شده‌است.

این کارشناس مقاوم‌سازی و استحکام بخشی ساختمان‌ها را راهکار مقابله با زمین لرزه‌ها برشمرد و گفت: کشوری نظیر ژاپن که در یکی از زلزله خیزترین مناطق دنیاست تجربه های موفقی در این حوزه دارد.

وی بر لزوم نظارت دقیق دستگاه های متولی بر فرآیند ساخت و سازها تاکید و اظهار کرد: سیاست گذاری‌های دولتمردان و مجلس نیز نقش مهمی در کاهش آسیب های ناشی از زلزله دارد.
وی مهمترین نقش را متوجه مردم دانست و گفت: فرهنگسازی در حوزه ساخت و سازهای مقاوم و مستحکم و افزایش سطح شناخت مردم از این پدیده و فرهنگسازی در خصوص راه های مقابله با زلزله و مقابله با این پدیده می تواند به کاهش آسیب‌ها در این بخش کمک کند.
این کارشناس با اشاره به پیشینه وقوع زلزله های مهیب در استان سمنان بیان کرد: کرد: در سال ۸۶۲ میلادی کشنده‌ترین زلزله طول تاریخ در استان سمنان رخ داده است که در این زلزله تعداد یکصد هزار نفر کشته شده‌اند.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۳۲ در طرود شاهرود نیز وقوع زلزله سبب کشته شدن بالغ بر ۸۰۰ نفر شد، تصریح کرد: وقوع زلزله شهریور سال ۸۹ در جنوب دامغان و شاهرود نیز از دیگر زلزله‌های رخ داده در استان طی سال‌های گذشته است که دارای خسارت‌های زیادی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha