• یکشنبه / ۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401100401983
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول خبر داد:

شناسایی ۱۳ هزار بیمار دیابتی در خراسان شمالی

شناسایی ۱۳ هزار بیمار دیابتی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از شناسایی ۱۳ هزار بیمار دیابتی در این استان خبر داد.

دکتر علی عفتی‌زاده در گفت و گو با ایسنا، با بیان این‌که دو مرکز تخصصی دیابت در استان، خدمات تخصصی را به بیماران مبتلا به دیابت ارائه می‌کنند، اظهار کرد: تمام خدمات بیماران دیابتی در این مراکز با تعرفه دولتی محاسبه می‌شود.

دکتر علی عفتی‌زاده در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: ۳ هزار نفر بیماران دیابتی شناسایی شده در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت ثبت شده‌اند و انسولین دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دو مرکز تخصصی دیابت استان در بجنورد و شیروان روزانه برای ارائه خدمات به بیماران فعال هستند، ادامه داد: یک پزشک متخصص داخلی روزانه در مرکز دیابت شیروان خدمات درمانی ارائه می‌کند و در کلینیک تخصصی بیمارستان امام رضا(ع) یک پزشک متخصص داخلی و یک پزشک متخصص غدد حضور دارند.

وی با بیان این‌که بیماران دیابتی با مراجعه به این دو مرکز می‌توانند علاوه بر خدمات درمانی، خدمات آموزشی نیز دریافت کنند، خاطرنشان کرد: ۲ کارشناس متخصص دیابت و دو کارشناس متخصص تغذیه نیز در این مراکز حضور داشته و اقدام به ارائه خدمت می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: بیماران دیابتی پس از شناسایی و ویزیت بیمار توسط مراکز بهداشتی، در صورت نیاز به کلینیک تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

وی با تأکید بر پرهیز از خوددرمانی توسط بیماران دیابتی توصیه‌هایی را مطرح و عنوان کرد: افراد دیابتی برای آگاهی از وضعیت قند خون خود از دستگاه تست قند خون استفاده کنند و صرفا به علائم قند خون بالا و یا افت قند خون اکتفا نکنند.

وی یادآوری کرد: داروهای گیاهی اثر درمانی بر دیابت ندارد و نمی‌توان آن‌ها را جایگزین انسولین یا قرص کرد؛ همچنین این داروهای گیاهی از نظر علمی تأیید نشده‌اند یعنی در مطالعات علمی تأثیر آن‌ها بر قند خون انسان مشخص نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha