• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401092818734
  • خبرنگار : 71129

آمریکا در فکر بازگشت به پیمان تجاری اقیانوس آرام

آمریکا در فکر بازگشت به پیمان تجاری اقیانوس آرام

درست شش سال پس از خروج آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام به دستور ترامپ یکسری از مقام‌های بلندپایه سابق ایالات متحده اکنون به دنبال این هستند که قانونگذاران آمریکایی بار دیگر بازگشت به این پیمان تجارت آزاد را مورد حمایت قرار دهند و این بار حمایت هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری یاهو، "وندی کالتر"، معاون نماینده تجاری آمریکا در دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و "کلت ویلمز"، معاون دستیار اقتصاد بین‌الملل در دولت دونالد ترامپ در گزارشی نوشته‌اند این طرح جدید در رایزنی با پنج قانونگذار دو حزب به ایجاد تغییراتی در آنچه که امروز " مشارکت فراگیر اقیانوس آرام ترانس پاسیفیک" به اختصار CPTPP نامیده می‌شود، می‌انجامد.

کالتر که اکنون معاون رئیس موسسه سیاستگذاری جامعه آسیاست، گفت: احساس می‌کنیم که اوضاع در منطقه تغییر کرده و همینطور در آمریکا از زمان خروج از پیمان تجاری اقیانوس آرام که شش سال قبل در دوران ترامپ روی داد. متاسفانه ما رقابت پذیری خود را در منطقه و همچنین تاثیرمان را در منطقه از دست می‌دهیم.

این پیمان تجاری که پیش نویس آن نخست در ۲۰۱۵ نوشته شد، توسط ده‌ها عضو از جمله آمریکا، استرالیا و ژاپن در ۲۰۱۶ امضا شد و هدفش ایجاد یک منطقه تجاری ویژه برای مقابله با نفوذ اقتصادی چین در منطقه بود.

آمریکا در فکر بازگشت به پیمان تجاری اقیانوس آرام
دستور ترامپ برای خروج از پیمان تجاری اقیانوس آرام

همچنین این بسته خواستار قوانین مشترک برای کشورهای عضو از جمله قانون کار، محیط زیست و مالکیت معنوی و همچنین کاهش تعرفه خریداران بر روی کالاهای وارداتی بود.

اما این توافق به سرعت به یک عامل تنش بین قانونگذاران آمریکایی بدل شد و آنها با بیان اینکه این پیمان بر کارگران آمریکایی ضربه وارد می‌کند و به کاهش بیشتر مشاغل در این کشور منجر می‌شود، با این پیمان تجاری مخالفت کردند. ترامپ در نهایت به صورت رسمی در نخستین هفته کاری خود در کاخ سفید از این پیمان خارج شد.

حالا بعد از گذشت این سال‌ها، کالتر پیامدهای این تصمیم ترامپ را بیان می‌کند و می‌گوید این تصمیم، باعث تضعیف موقعیت آمریکا در منطقه هند-پاسیفیک شده است. در غیبت رهبری تجاری آمریکا در منطقه، چین به سرعت بسته خود را رونمایی کرد که بزرگترین توافق تجارت آزاد است و به "مشارکت منطقه‌ای جامع اقتصادی" در میان ۹ کشور تبدیل شده است.

۱۱ عضو دیگر اصلی پیمان تجاری اقیانوس آرام یک توافق جدید با نام " مشارکت فراگیر اقیانوس آرام ترانس پاسیفیک" را بار دیگر مورد مذاکره قرار داده‌اند که البته به سختی ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند. در پاییز سال جاری میلادی دولت چین رسما یک درخواست را برای ورود به این بسته تجاری ارائه کرد که باعث شگفتی واشنگتن شد.

کالتر در ادامه گفت: ما در حال از دست دادن همه کاهش تعرفه‌ها و ارتباطات زنجیره تامینی هستیم که این کشورها از طریق این توافقنامه‌ها ایجاد می‌کنند. فکر می‌کنم این چیزی است که ارزش در نظر گرفتن دارد. شک ندارم که سخت خواهد بود. اما فکر می‌کنم زمان آن رسیده که این گفتگو را از سر بگیریم.

آمریکا در فکر بازگشت به پیمان تجاری اقیانوس آرام
روسای کشورهای ژاپن، آمریکا و هند

این مقام مسئول همچنین گفت، بعید است که این پیمان بدون بهبود و به‌روز رسانی ۱۲ مفاد اصلی آن از حمایت قانونگذاران برخوردار شود. این شامل تغییراتی در قوانین اولیه است که برای تعیین صلاحیت معاف از عوارض، به ویژه برای وسایل نقلیه نقش کلیدی دارد.

کاتلر همچنین استدلال می‌کند که این پیمان باید عدالت را در حفاظت و اجرای حقوق مالکیت معنوی افزایش دهد و امنیت و انعطاف‌پذیری زنجیره تامین را به عنوان فصل جدیدی در توافق‌نامه‌ها بگنجاند.

این جدیدترین پیشنهاد در حالی مطرح شده که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال تشکیل توافق اقتصادی خود در منطقه است که به "چارچوب اقتصادی هند-پاسیفیک" معروف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha