• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401092315946
  • خبرنگار : 71656

موزه امام علی (ع) پایگاهی برای هنرمندان ایرانی می‌شود؟

موزه امام علی (ع) پایگاهی برای هنرمندان ایرانی می‌شود؟

نخستین جلسه شورای ساماندهی آثار هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور هنرمندان پیشکسوت و با تمرکز بر اهمیت موزه امام علی (ع) برگزار شد. در پایان این نشست اعضای شورای ساماندهی آثار هنری سازمان معرفی شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، این جلسه با افرادی مانند حضور مهرداد باقری پبدنی، محمدعلی رجبی، محمدحسین حلیمی، عبدالحمید قدیریان، امیر عبدالحسینی، محمد زرویی نصرآباد، یاسر جلالی و شهاب‌الدین شکیبا در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

موزه امام علی (ع) پایگاهی برای هنرمندان ایرانی می‌شود؟


آثار هنری فاخر در سازمان فرهنگی هنری باید به چرخه‌ای کارآمد تبدیل شود

مهرداد باقری پبدنی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت آثار هنری گفت: «با توجه به اهمیت و ضریب تأثیر فضای هنری در کلیت شهر و با اتکاء به داشته‌هایمان، مراکز و موزه‌های هنری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و همکاری با هنرمندان پیشکسوت در این زمینه است.»

باقری اضافه کرد: «هدف از برگزاری این نشست‌ها این است که آثار هنری فاخر در سازمان فرهنگی هنری به چرخه‌ای کارآمد تبدیل شود و فقط در حد اسم یا عنوان نباشد؛ بلکه ساز و کاری فراهم باشد تا چندین برابر این حجم آثار در چرخش آثار هنری داشته باشیم و پیامدهای مثبت آن را ببینیم.»

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: «در این راستا باید سیاست، جهت و ملاک‌های شاخص کلان هنر را در نظر بگیریم و فضایی را فراهم کنیم تا بازار هنر انقلاب اسلامی رونق یابد.»

هنر سفارشی نیست، باید امکان پذیرش آن ‌را داشته باشیم

محمدعلی رجبی، پژوهشگر و استاد هنرهای تجسمی با تبریکِ تشکیل شدن شورای سازماندهی آثار هنری گفت: «هنر دارای دو وجه است، یک وجه آن با حقیقت روبه رو است و بخش دیگر آن هنرمند است و آن وجهی که با حقیقت روبه رو است حق تقدم بر زمان دارد. جلوه امروز جلوه دیگری از زمان است. وقتی زمان را از دست دادیم هنر آن زمان را نیز از دست داده‌ایم.»

این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم استفاده از هنر در ادوار مختلف اضافه کرد: «هنر در هر مقطع زمانی باعث می‌شود که آیندگان از حال مردم آن دوره خبردار شوند. در واقع هنر به فهم حال مردم در آن مقطع زمانی کمک می‌کند. هنرمندان در زمان خودشان آثاری را می‌آفرینند و لزوما هنر سفارشی نیست. در این راستا خرید آثار هنری هنرمندان نیز بسیار مهم شمرده می‌شود.»


موزه امام علی(ع)، باید به یک موزه شاخص تبدیل شود

محمدحسین حلیمی، استاد هنرهای تجسمی نیز در این نشست گفت: «موزه محلی است که ارتباط مستقیم با هنر دارد و جایگاهی است که اشیاء خاص به نمایش گذاشته می‌شود.»

او ادامه داد: «هر موزه‌ای یک تعریف و وظیفه‌ مشخص دارد و با توجه به نامگذاری این مکان به نام زیبای امام علی(ع) وظیفه آن سخت‌تر و مهم‌تر می‌شود.»

این استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی ضمن تاکید بر معرفی موزه امام علی (ع) به شهروندان تهرانی گفت: «موزه امام علی (ع)، باید به یک موزه شاخص تبدیل شود تا تمام دنیا این مکان را ببینند و سوال کنند که چه افکاری در این موزه در جریان است. با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید برای آینده چشم‌انداز داشته باشیم تا جایی که حتی این مکان بتواند منبع درآمد هم بشود و مردم خود در آن مشارکت کنند.»

حلیمی ضمن مهم شمردن نقش زمان در این فرآیند اضافه کرد: «زمان، نقش مهمی در عملکرد هنری دارد. ما در قرن ۲۱ نیازمند به یک حرکت نو هستیم و امیدوار هستیم موزه امام علی(ع) بتواند این حرکت را ایجاد کند و متناسب با زمانه امروز طراحی و برنامه‌ریزی شود.»


آثار هنری باید برای جامعه تعیین مسیر کند

عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش و طراح در ادامه نشست گفت: «هنر ابزاری است که با ایجاد یک حسن در هر عنصری به شکل کلام و اصوات و رنگ می‌تواند بر تفکر افراد موثر باشد. در طراحی و برنامه‌ریزی موزه امام علی(ع) باید بتوانیم تفکری را پیاده کنیم که ایجاد حرکت کند.»

این هنرمند با توجه به اهمیت تولید جهت‌دار مراکز فرهنگی هنری گفت: «آثار هنری باید دارای جهت باشد و برای جامعه تعیین مسیر کند. موزه امام علی(ع) باید منشا تفکر جدید در بین بازدیدکنندگان باشد تا جامعه را به حرکت دربیاورد.»


بهره‌گیری از حضور کارشناسان در ساماندهی آثار هنری اهمیت دارد

همچنین در این نشست امیر عبدالحسینی مدیر هنری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه ضمن اشاره‌ کوتاه به نحوه تاسیس موزه امام علی (ع) در سال ۱۳۷۹ و نحوه خرید و سفارش آثار اضافه کرد: «آثار گردآوری شده در دو بخش هنرهای تجسمی با تاکید بر نقاشی و هنرهای سنتی با محور خوشنویسی گردآوری شد و بخش عمده‌ای از کارهای موزه در آن سال به صورت سفارش محور و موضوع محور انجام شد.»

معاون هنری پیشین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه کرد: «آثار سازمان را می‌توان بر حسب موضوعی و موزه‌ای بودن تقسیم‌بندی کرد و برمبنای نگاه راهبردی و بهره‌مندی از حضور کارشناسان به تفکیک، طبقه‌بندی و ساماندهی آثار سازمان پرداخت و قابلیت‌های آن را در عرصه رویدادهای نمایشگاهی و فروشگاهی و بازتولید محصولات و مصنوعات هنری ترسیم کرد.»


به‌روز کردن گنجینه‌های هنری منجر به پایداری اثر می‌شود

یاسر جلالی نیز در این نشست هنری گفت: «با توجه به ضروت امروز، نیاز جامعه و سرمایه‌های جدی که در اذهان و آثار هنرمندان وجود دارد، سعی داریم گردآوری آثار را به یک جریان تبدیل کنیم و در طولانی مدت، به به‌روز کردن گنجینه‌های هنری بپردازیم تا به پایدار کردن اثر برسیم.»

او ادامه داد: «تلاش ما در این زمینه این است که همه تصمیم‌گیری‌ها بتوانند بدون فرآیند اداری سخت قابل انجام شود و کمک کنیم جریان بسیار زود به ثمر برسد. این جریان هنری اگر راه بیفتد، این مکان را به پایگاهی برای هنرمندان تبدیل می‌کنیم.»
در پایان این نشست رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تقدیر از حضور هنرمندان پیشکسوت، طی احکام جداگانه‌ای سیدشهاب الدین شکیبا را به عنوان دبیر، مصطفی گودرزی، علی رجبی، محمدحسین حلیمی، عبدالحمید قدیریان، محمد زرویی نصرآباد، امیر عبدالحسینی و یاسر جلالی را به عنوان اعضای شورای ساماندهی آثار هنری سازمان، معرفی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha