• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401092315823
  • خبرنگار : 50300

رئیس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه ایروان عنوان کرد

اعلام آمادگی دانشکده شرق‌شناسی ایروان برای همکاری با دانشگاه شهید چمران اهواز

اعلام آمادگی دانشکده شرق‌شناسی ایروان برای همکاری با دانشگاه شهید چمران اهواز

ایسنا/خوزستان رئیس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه ایروان با بیان اینکه فرهنگ، بستر توسعه روابط سیاسی اقتصادی است، گفت: ما در دانشکده شرق شناسی دانشگاه ایروان آماده هر گونه همکاری با دانشگاه شهید چمران اهواز هستیم.

دکتر وارطان وسکانیان در نشست توسعه همکاری علمی و فرهنگی میان دانشگاه ایروان و دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز (۲۳ آذرماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: روابط دیپلماتیک بین دو کشور ۳۰ ساله است اما ارتباطات فرهنگی و تاریخی دو ملت متمدن به ۳ هزار بلکه بیشتر بازمی‌گردد. در کتیبه بیستون برای اولین بار در تاریخ اسم ارمنستان را به فارسی باستان داریم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: استان خوزستان و شهرهای اهواز، دزفول، گندی شاپور و اندیمشک در منابع ارمنی بسیار زیاد ذکر شده‌اند و در جغرافیای قرن هفتم میلادی به زبان ارمنی درباره شکر استان خوزستان نوشته شده است. با اینکه بسیاری از کشورهای خاورمیانه در قرن هفتم وجود نداشتند و ریشه تاریخی ندارند اما ارمنیان و ایرانیان همدیگر را به گونه‌ای می‌شناختند که حتی اطلاع داشتند که شکر خوزستان معروف بوده است.

رئیس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه ایروان با اشاره به فعالیت دانشکده خاورشناسی دانشگاه ایروان، گفت: دانشگاه دولتی ایروان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی این شهر و یکی از دانشگاه‌های با قدمت بیش از ۱۰۰ سال است و از روز تاسیس، ایران‌شناسی و مطالعات ایران و زبان فارسی در آن تدریس می‌شد.

وی ادامه داد: تاریخ‌شناسان و شرق‌شناسان ارمنی، در خصوص اقوام مختلف از جمله قوم عرب ایرانی مطالعات زیادی انجام داده‌اند و روابط تنگاتنگی با تمام اقوام ایرانی از جمله فارس، ترک، لر، بختیاری، عرب، دزفولی‌ها و... داشته‌ایم و در دپارتمان خود به این مسائل و مسائل فرهنگی می‌پردازیم. قلعه دزفول در دوره ساسانیان بسیار مشهور بود البته خود شهر دزفول به نام اندیمشک مطرح بود.

وسکانیان در پایان تاکید کرد: فرهنگ، بستر توسعه روابط سیاسی اقتصادی است. ما در دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه ایروان آماده هر گونه همکاری با دانشگاه شهید چمران اهواز هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha