• دوشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۱ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401092114316
  • خبرنگار : 50107

تصویب طرحی برای کاهش وابستگی درآمدی شهرداری مشهد به عوارض و تخلفات ساختمانی

تصویب طرحی برای کاهش وابستگی درآمدی شهرداری مشهد به عوارض و تخلفات ساختمانی

ایسنا/خراسان رضوی در جلسه امروز شورای شهر مشهد طرح کاهش وابستگی درآمدی شهرداری به عوارض و تخلفات ساختمانی به تصویب رسید. براساس این طرح شهرداری مکلف است به منظور کاهش وابستگی به منابع حاصل از تخلفات ساختمانی هر سال به میزان ۱۰ درصد تا تحقق حداکثر وابستگی به درآمدهای پایدار اقدام کند.  

امروز، ۲۱ آذر، در شصت‌ودومین جلسه علنی ششمین دوره شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، تذکراتی توسط رئیس شورای شهر قرائت شد.

اولین تذکر قرائت شده در خصوص عدم تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های مورد نیاز در خصوص استقرار مراکز دامپزشکی حیوانات خانگی بود که توسط حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد و حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد، مطرح شده بود.

تذکر دوم نیز توسط هشت نفر از اعضاء شورا به شهردار در زمینه عدم گشایش به موقع اعتبارات ردیف‌های پروژه‌های مطالعاتی سال ۱۴۰۱، عدم گشایش و جذب اعتبار و پیشرفت فیزیکی مطالعات کلان‌پروژه‌ها، عدم انعقاد قرارداد طرح مطالعاتی چارچوب ضوابط و مقررات مظاهر شهری با رویکرد اسلامی ایرانی در شهر مشهد و عدم اقدام موثر و انعقاد قراداد و همچنین تعیین تکلیف حقوقی مطالعات تهیه طرح موضوعی ارزیابی و رفع نواقص مناسب‌سازی ساختمان‌های شهرداری برای معلولان بود.  

در جریان بررسی مصوبات امروز میدان واقع در خیابان کوثر جنوبی به نام شهید مدافع حرم محمد اسدی و پل در حال احداث واقع در بزرگراه شهید میرزایی حد فاصل بلوار رسالت و میدان فجر به نام برادران شهید میرزایی نامگذاری شد.  

همچنین در این جلسه لایحه کمک به خیریه توانبخشی و نگهداری معلولان جسمی‌حرکتی شهید فیاض‌بخش مشهد که جلسه گذشته به دلیل اتمام وقت و برای بررسی بیشتر به آینده موکول شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.  

کمک ۵ میلیاردی شورا به مراکز نگهداری معلولان 

در متن اصلی لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده شده بود که از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، نسبت به اعطاء کمک‌های نقدی و غیر نقدی به خیریه توانبخشی و نگهداری معلولان جسمی‌حرکتی شهید فیاض‌بخش مشهد حداکثر تا مبلغ ۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ اقدام کند اما پیشنهاد دیگری جایگزین این لایحه شد که براساس آن به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نسبت به اعطاء کمک‌های نقدی و غیر نقدی به کلیه مراکز توانبخشی و نگهداری معلولان تحت نظارت سازمان بهزیستی مشهد حداکثر تا مبلغ ۵۰ میلیارد ریال با هماهنگی اداره کل بهریستی استان در سال ۱۴۰۱ اقدام کند.

غلامحسین صاحبی، رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورا، در این باره اظهار کرد: چرا با پیشنهاد ۵۰ میلیارد ریال برای ۵۰ مرکز، خودمان را مسخره می‌کنیم؟

مهدی ناصحی، عضو شورای شهر مشهد، به عنوان مخالف این پیشنهاد عنوان کرد: در جلسات اولیه توصیه کردیم این کار را برای کل مراکز مرتبط با معلولان انجام دهند. مرکز فیاض‌بخش را نیز به دلیل تفاهمی که از قبل داشتند و شهرداری عمل نکرده بود، استثنا کرده بودند. عددی تعیین شده که ابعاد آن مشخص نیست که به هر مرکز چه میزان پول داده می‌شود و چه میزان نقدی و غیر نقدی است. در این زمینه لازم است مطالعه بیشتری انجام شود.  

حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد، به عنوان موافق این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد به این دلیل مطرح شد که ما تنها یک مرکز را در نظر گرفتیم. ما از سایر مراکز بازدید کردیم و قول‌هایی دادیم. اگر قرار باشد خدمتی ارائه شود، باید تحت نظر اداره کل بهزیستی خراسان رضوی باشد و با نظر آن به میزان سرانه افراد توانیاب تقسیم شود.

مجید طهوریان عسکری، عضو شورای شهر مشهد نیز به عنوان مخالف این پیشنهاد تصریح کرد: موضوع مرکز فیاض‌بخش یک مقوله جداست و تمام مسائل و مشکلات آن با دیگر مجموعه‌های تحت امر بهزیستی کاملا متفاوت است. اگر قرار باشد به طور کل پنج میلیارد به مراکز اختصاص دهیم، چقدر متعلق به فیاض‌بخش خواهد رسید؟ نگاه این لایحه کمک به کاهش مشکلات مرکز فیاض‌بخش بود.  

حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد هم به عنوان موافق این پیشنهاد بیان کرد: فعلا رزق و روزی این مراکز با این پنج میلیارد حل و فصل می‌شود. اگر این مبلغ را پرداخت نکنیم، ممکن است اتفاق بعدی رقم نخورد. بهتر است این مبلغ را پرداخت کنیم؛ اگر کم بود، بعدا جبران می‌کنیم.

تصویب طرح خواهرخواندگی مشهد و کربلای معلی

در ادامه جلسه طرح خواهرخواندگی مشهد و کربلای معلی به تصویب رسید.  براساس این طرح شهرداری مشهد مقدس مجاز است نسبت به مراحل انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین شهر مشهد و کربلای معلی حداکثر ظرف مدت یک ماه از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه با محوریت توسعه امکانات زیرساختی جهت افزایش مطلوبیت زنجیره خدمات مرتبط با زیارت(خدمات شهری، بهداشت، محیط زیست، حمل‌ و نقل، اقامت، ایمنی و امنیت، سوغات و...)، انتقال تجربیات و همکاری دوجانبه در زمینه توسعه و عمران شهری با تاکید بر بازآفرینی بافت‌های فرسوده، گسترش روابط بین فعالان اقتصادی ٢ شهر با اولویت پروژه‌های حائز المان‌های هویتی تشیع و توسعه روابط علمی، تخصصی و فناورانه بین ۲ شهر با تاکید بر دانش‌افزائی در علوم مرتبط با مقوله زیارت اقدام کند.

شهرداری مکلف است نسبت به تشکیل کمیته پیگیری اجرای تفاهم‌نامه جهت تدوین و رصد برنامه‌های اجرایی مشترک و ارائه گزارش سالانه به شورای شهر اقدام کند. هرگونه قرارداد بین شهرداران ۲ شهر پس از تصویب شورای اسلامی شهر قابل اجرا خواهد بود.  

ناصر نعمتی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد، در خصوص این طرح اظهار کرد: طرح خواهرخواندگی در آستانه اربعین و با سفر استاندار و شهردار کربلا به مشهد مطرح شد. شهردار کربلا درخواست‌هایی داشت که مطابق این ماده واحده است. مثلا وی در حوزه خدمات شهری نسبت به محیط زیست، ‌ فضاآرایی و رنگ‌آمیزی مشهد را شهری پیشرو عنوان و درخواست کرد که در این زمینه به آن‌ها کمک شود. قراردادهای این طرح مسیر خود را در شهرداری طی خواهد کرد.

وی افزود: شاخص‌های شهر کربلا از جمله اشتراکات مذهبی، وجود حرم امام حسین(ع)، تعاملات پیشین و تعدد سفرها به سود مشهد است. در گذشته خواهرخواندگی‌های متفاوت در دوره‌های مختلف بسته و قراردادهای اجرایی محدودی ایجاد شد که در حوزه اجرا باید معاونت‌ها توضیح دهند. همچنین در یک سال گذشته قرارداد همکاری با شهر دوشنبه تاجیکستان در خصوص صدور خدمات فنی مهندسی شهر هوشمند منعقد شد که در مرحله نهایی است.  

طرحی برای کاهش وابستگی درآمدی به تخلفات ساختمانی 

در بخش دیگری از این جلسه طرح کاهش وابستگی درآمدی شهرداری مشهد به عوارض و تخلفات ساختمانی به تصویب رسید. براساس این طرح شهرداری مکلف است به منظور کاهش وابستگی به منابع حاصل از تخلفات ساختمانی هر سال به میزان ۱۰ درصد تا تحقق حداکثر وابستگی به درآمدهای پایدار اقدام کند.  

حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، در خصوص این طرح عنوان کرد: تداوم‌پذیری، مطلوبیت و انعطاف‌پذیری سه شاخص مهم درآمدهای پایدار است اما درآمدهای ناشی از تخلفات ساختمانی نامطلوب بوده و نقض غرض است. شهردای مکلف به جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز است. از طرفی وابستگی به این نوع درآمدها هم ایجاد شده است؛ بنابراین این طرح در این راستا ارائه شده که شهرداری با کاهش وابستگی خود به درآمدهای ناشی از تخلفات ساختمانی به سمت درآمدهای جدید حرکت کند. ۱۰ درصد از این حیث مطرح شده که شهرداری مهلت ۱۰ ساله دارد تا راهکارهای جدید یا شیوه‌ها و ابزارهای نوینی برای جلوگیری از ساخت‌وساز غیر مجاز و آگاهی‌بخشی به مردم و متقاضیان در خصوص ثمرات نامطلوب این ساخت‌وسازها ایجاد کند.  

هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد، به عنوان مخالف این طرح بیان کرد: اگر شخصی تخلفی انجام می‌دهد و بر مبنای آن رأیی صادر و منجر به ایجاد درآمد می‌شود، این را نمی‌توان نادیده گرفت که تاکنون ابزار بازدارنده بوده است. اگر سهم درآمد شهرداری را نادیده بگیریم، شاهد این خواهیم بود که در آینده تخلفات بیشتر خواهد شد. نمی‌توانیم ‌نگاه حذفی داشته باشیم زیرا سهم شهرداری بازدارنده است نه درآمدی.  

حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد نیز به عنوان موافق این لایحه خاطرنشان کرد: موضوع این طرح این است که شهرداری منهای مسائل شهرسازی ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تولید ثروت و درآمد دارد. اینکه شهرداری بر درآمدهای تخلفات شهرسازی متمرکز است، مناسب نیست.  

مهدی ناصحی، عضو شورای شهر مشهد، در مخالفت با این طرح گفت: بعد از قانون‌ درآمد پایدار تکلیف ما با تخلفات روشن است. اینکه ۱۰ درصد برای درآمدی که معلوم نیست چه میزان است، تعیین کنیم، اقدام صحیحی نیست.  

شکایت‌های متعدد مردم از ایستگاه‌های میانی پسماند

در ادامه جلسه طرح ایستگاه‌های میانی پسماند به تصویب رسید که براساس این طرح شهرداری مکلف است با توجه به وصول شکایت‌های متعدد از شهروندان ساکن در اطراف ایستگاه‌های میانی پسماند در سطح شهر نسبت به انجام کار مطالعاتی و رفع معضلات ایستگاه‌ها و جابه‌جایی  ظرف مدت ۶ ماه اقدام و نتیجه به شورای شهر ارائه کند.  

حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد، در خصوص این طرح اظهار کرد: ما سه ایستگاه میانی در سطح شهر داریم که به جمع‌آوری زباله و انتقال آن به میامی کمک می‌کند. با توجه به گسترش شهر شهروندان ساکن همجوار در این ایستگاه‌ها انتقادات و مشکلات زیست‌محیطی را مطرح کردند. انتظار داریم شهرداری عملکرد بهتری نسبت به این ایستگاه‌ها داشته باشد و طرحی را در قبال مطالعات تهیه کند.  

هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد، در مخالفت با این طرح بیان کرد: سطح صحن علنی را نباید آنقدر تنزل دهیم و وقت را با اینگونه طرح‌ها بگیریم زیرا ماهیت حوزه پژوهش را با اینگونه نظرات زیر سوال می‌بریم. آیا زمان احداث محل دپو یا ایستگاه‌های میانی مطالعات برای اینگونه مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی صورت نگرفته است؟ اگر پاسخ منفی باشد، وای به حال شهرداری که طرح مطالعاتی زیست‌محیطی و بهداشتی را اجرا نکرده است. البته این خیلی دور از ذهن است.

مجید طهوریان عسکری، عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد، در موافقت با این طرح عنوان کرد: همکاران ساعت ۱۹ به بلوار مفتح شرقی بروند و ببینند می‌توانند بو را تحمل کنند. زمانی که ایستگاه‌ها ساخته شد، اصلا شهر نبود اما امروز توسعه پیدا کرده است. این مردم پای صندوق‌های رای آمدند و به ما رای دادند که این مشکلات را برطرف کنیم.  

مسعود رضوی، مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد، گفت: ایستگاه‌های میانی انتقال زباله روزانه کار تجمیع و انتقال ۲۰۰۰ تن زباله را انجام می‌دهد. سه ایستگاه مشغول فعالیت است که همه دارای طرح‌های مکان‌یابی و منطبق با طرح‌های تفصیلی زمان خود بوده است. فضاهای مسکونی غیر مجاز به این ایستگاه‌ها نزدیک شده است. ما در سامانه ۱۳۷ شکایتی در خصوص این ایستگاه‌ها از سمت مردم نداشتیم.

غلامحسین صاحبی، رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد نیز تصریح کرد: برای حریمی که تعیین کردید، موظف بودید جلوی ساخت‌وساز را بگیرید. اکنون بوی این ایستگاه کل بلوار میامی را پر کرده و اکثر خانه‌های آنجا هم مجوز دارند.  

حذف گونه‌های ناسازگار با اقلیم و سلامت در شهر مشهد 

در بخش دیگری از جلسه طرح شناسایی و حذف گونه‌های ناسازگار با اقلیم مشهد و سلامت انسان به تصویب رسید.

براساس این طرح شهرداری مکلف است برنامه جایگزینی گونه‌های ناسازگار با اقلیم و سلامت در شهر را طی مدت سه ماه تهیه و به شورای شهر ارائه کند. کشت هر نوع گونه‌های ناسازگار با اقلیم و سلامت انسان در محیط شهری ممنوع بوده و هزینه مصروفه فاقد اعتبار محسوب می‌شود. شهرداری موظف است فهرست گونه‌های ناسازگار و آب‌دوست را طی مدت یک ماه تهیه و به شورای شهر ارسال کند.

در انتهای جلسه موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد، با توجه به اتمام زمان جلسه با اشاره به جلسه با شهردار خواستار پایان جلسه شد.

حسین حسامی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد، تذکر داد که شهردار در جلسه حضور پیدا نمی‌کند و معاونان وی نیز با تاخیر حضور پیدا می‌کنند؛

به گفته وی آیا جلسه با شهردار مهم‌تر از صحن علنی است؟ با توجه به این صحبت رئیس شورای شهر برای تمدید جلسه رای‌گیری کرد.  

در انتهای جلسه طرح درخواست مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی مبنی بر صدور پروانه رایگان برای ساخت سایت مجتمع پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفت. براساس این طرح به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود با لحاظ مبلغ پروانه در حساب فی ما بین با اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی نسبت به صدور پروانه احداث بنا به منظور ساخت سایت مجتمع پزشکی قانونی کشور در مشهد واقع در اراضی صفی‌آباد برابر ضوابط و مقررات و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج اقدام کند.  

بحث‌های زیادی بین اعضاء شورا در خصوص این طرح صورت گرفت. برخی به مکان انتقال پزشکی قانونی به صفی‌آباد انتقاد داشتند و معتقد بودند این موضوع موجب توسعه شهری در آن منطقه می‌شود.

همچنین بحث دور بودن مکان انتقال نیز مطرح شد.

هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر پیشنهاد حذف عبارت اراضی صفی‌آباد را داشت که با آن موافقت شد. در نهایت رئیس شورا ادامه بررسی را به جلسات آینده موکول و درخواست کرد در کمیسیون بررسی بیشتری در خصوص این طرح انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha