• دوشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401092113937
  • خبرنگار : 30057

حل معضل تولید سالانه ۲۰ تن پسماند با کمک فناوری

حل معضل تولید سالانه ۲۰ تن پسماند با کمک فناوری

مشاور وزیر کشور در امور فناوری از تشکیل دبیرخانه مشترک با وزارت علوم برای ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها در حل مسائل استان‌ها خبر داد و گفت: وزارت کشور فعالیت‌های دانش‌بنیان را در آیین‌نامه‌ای به نام آیین‌نامه تولید دانش‌بنیان در ۱۸ ماده جمع کرده است، این مجموعه در اختیار وزارت علوم قرار گرفته تا دانشگاه‌ها ماموریت‌هایی را در سطح ملی و به عنوان ماموریت بلندمدت برعهده بگیرند. 

به گزارش ایسنا، حمیدرضا طهوری امروز در نشست مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها با معاونان و مدیران پژوهشی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، با تاکید بر ضرورت  سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های برتر، افزود: علاوه بر آن لازم است بازیگران علم و فناوری وارد حوزه‌های اصلی اقتصادی شوند تا توسعه اقتصاد کشور را به شکل دانش‌بنیان شکل دهیم.

طهوری با اشاره به مسائل مختلف کشور مانند ریزگردها یا استحصال گاز متان، گفت: برای تبدیل تهدیدها به فرصت نیاز به دانش و فناوری داریم. برای نمونه حجم پسماند کشور ۲۰ میلیون تن در سال است که به معضل تبدیل شده است، در حالی که با چرخش پسماند و ایجاد زنجیره ارزش توسط شرکت‌های دانش بنیان و محققان می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد؛ همانطور که در بقیه کشورهای دنیا نیز رخ داده است.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری با بیان این‌که بر این اساس با استفاده از دانش و فناوری، ارزش افزوده عظیمی بدون سرمایه‌گذاری تولید می‌شود، ادامه داد: ماموریت‌های دولت را در برنامه توسعه باید با تکیه بر دانش و فناوری پیش ببریم، ضمن آنکه دانشگاه و صنعت یا دانشگاه و جامعه باید با هم ارتباط کامل داشته باشند. برای تحقق این امر به گیرنده‌هایی در هر دو طرف نیاز است. 

وی با تاکید بر اینکه صنعت اگر دانشی و رقابت پذیر باشد، خود به خود به سمت دانشگاه و فناوری می‌رود، ادامه داد: البته هر دانشگاهی نمی‌تواند مشکلات صنعت را حل کند، دانشگاه باید از طریق ایجاد کسب و کار، شرکت‌های تاسیس شده متشکل از دانش‌آموخته‌های خود و از طریق این ابزار با صنعت و جامعه ارتباط برقرار کند.

طهوری تاکید کرد: دانشگاه به مثابه مغز و شرکت‌های دانش بنیان پیرامون آن مانند دست و پا هستند. دانشگاه باید یک گام بردارد که همان دانشگاه نسل سوم است و یک گام هم صنعت به سمت جلو حرکت کند.

وی گفت: دانشگاهیان در استان‌ها از مسائل استان های خود مطلع هستند، بر همین اساس توافقی بین وزارت علوم و وزارت کشور شکل گرفت و دبیرخانه مشترکی بین آنها تشکیل شد تا دانشگاه‌ها ماموریت گرا در حل مسائل استان خود مشارکت کنند.

طهوری تاکید کرد: ایفای نقش دانشگاه‌ها در کشور از مدت‌ها قبل در اسناد بالادستی تصویب و ابلاغ شده است و دانشگاه‌ها باید ماموریت‌های خود را تعیین و اعلام کنند. این دبیرخانه اخیرا شکل گرفته است و قرار شد با توجه به توافق وزارت علوم و وزارت کشور در استان‌های مختلف، چهار نهاد شامل دانشگاه، پارک علم و فناوری، دفتر بنیاد نخبگان و دفتر کارآفرینان استان ماموریت مشخصی در توسعه هر استان داشته باشند. 

وی تاکید کرد: وزارت کشور فعالیت‌های دانش‌بنیان را در آیین‌نامه‌ای به نام آیین‌نامه تولید دانش‌بنیان در ۱۸ ماده جمع کرده است، این مجموعه در اختیار وزارت علوم قرار گرفته تا دانشگاه‌هایی که شایستگی‌محوری دارند، ماموریت‌هایی را در سطح ملی و به عنوان ماموریت بلندمدت برعهده بگیرند. 

مشاور وزیر کشور در امور فناوری تصریح کرد: این مسیر با اعطای ماموریت در حوزه‌های سخت هم ادامه می‌یابد، زیرا مقوم ارتباط بین مشکلات جامعه و دانشگاه‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به شاخص نوآوری کشور نیز گفت: این شاخص نشان می‌دهد پیوند دانشگاه و صنعت نیز ضعیف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha