• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1401091510084
  • خبرنگار : 50022

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران:

کرج قرار بود باغشهری برای توسعه کشاورزی باشد...

کرج قرار بود باغشهری برای توسعه کشاورزی باشد...

ایسنا/البرز رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: در اسناد توسعه‌کرج که در گذشته تدوین شده بود قرار بود کرج باغشهری برای توسعه کشاورزی کشور باشد و در آن تأکید شده بود که باید توسعه شهری در کرج مهار شود. بر همین مبنا هم بسیاری از موسسات پژوهشی کشاورزی در کرج ایجاد شد ولی ما دیدیم که این موضوع از مدار خارج و زیرساخت‌های شهری در کرج توسعه پیدا کرد. فقط طی مدت اخیر ۱۵۰ هکتار از اراضی موسسات تحقیقاتی برای ساخت مسکن گرفته شد.

به گزارش ایسنا، سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی روز سه شنبه ۱۵ آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، ضمن تبریک روز دانشجو گفت: شهید قندی، شریعت‌رضوی و بزرگ‌نیا طلایه‌دار مبارزات دانشجویی علیه استکبار، استعمار و فساد دوره ستم شاهی و پایه گذار شعار مرگ بر آمریکا بودند.

موسوی شهادت احمد صالحی از دانش‌آموختگان پردیس کشاورزی که اخیراً در سیستان و بلوچستان به شهادت رسید را هم تسلیت گفت و افزود: همانطور که امام (ره) فرمودند دانشگاه مبدأ تحولات کشور است و اگر دانشگاه به سمت جلو حرکت کند کشور هم به سمت جلو حرکت خواهد کرد؛ اگر دانشگاه متوقف شود کشور هم متوقف خواهد شد و اگر دانشگاه به عقب برگردد کشور هم به عقب بر می‌گردد.

وی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران را قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی کشور با قدمتی ۱۲۳ ساله عنوان کرد و گفت: این موسسه آموزشی در زمان مظفرالدین شاه قاجار با ماموریت توسعه کشاورری پیشرفته در کشور تأسیس شد و در طول این سال‌ها دستاوردهای خوبی داشته و اگر امروز شاهد کشاورزی نسبتاً مکانیزه هستیم به برکت وجود این دانشکده و بقیه دانشکده‌ها و موسسات بخش کشاورزی کشور است.

موسوی در ادامه به اهمیت موضوع اقتدار غذایی به جای امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: با توجه به اتفاقاتی که اخیراً در دنیا در حوزه غذا رخ داد؛ بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیدند که باید غذای مورد نیاز را خودشان تأمین کنند. در همین راستا رئیس جمهور آمریکا اخیراً یک توافقنامه معنی‌دار با شورای امنیت ملی امضا کرد که نشان می‌دهد حتی آمریکا هم امنیت ملی را به امنیت غذایی متصل کرده است.

این مسئول با بیان اینکه در مسیر اقتدار غذایی که بر عهده دانشگاه‌ها است دانشگاه تهران طلایه دار است، افزود: کشور ما در بحث نهاده‌های کشاورزی و دامی با یک وابستگی ۹۵ درصدی مواجه است؛ در زمینه دارو، واکسن و سرم هر چند تولید داخلی داریم ولی مواد اولیه کلیدی آن وارداتی است.

وی ادامه داد:  در حوزه بهره وری و استفاده بهینه از منابع آب و خاک، زنجیره مواد غذایی، تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از ضایعات کشاورزی و ... هم متمرکز هستیم به عنوان نمونه اولین جایی هستیم که بذر داخلی را به مرحله هیبرید رسانده‌ایم و بذر گوجه فرنگی گلخانه ما ثبت جهانی شده، بذر خیار گلخانه و طالبی هم آماده شده و در برخی بذرها هم در مرحله لاین هستیم و برخی نمونه‌ها هم ظرف دو تا سه سال آینده تولید خواهد شد. در این زمینه با بخش خصوصی در حال تعامل هستیم.

موسوی با تأکید بر اهمیت کشاورزی دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در همین راستا برای البرز برنامه کلانی داریم که به دنبال این هستیم تا اراضی البرز را تحت عنوان Seed Valley به قطب تولید نهاده‌های کشاورزی تبدیل کنیم.

وی افزود: در این زمینه در حال مذاکره هستیم تا سرمایه‌گذاری زیادی صورت بگیرد؛ استاندار البرز هم در چهارچوب قرارگاه امنیت غذایی از این موضوع پشتیبانی خوبی دارد تا البرز در کشور به الگو و پایلوت تولید دانش‌بنیان کشاورزی شود.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه کار ما از نهاده‌ها تا تولید، فرآوری، توزیع و عرضه به مصرف کننده گسترش دارد، گفت: در فرآوری کارهای گسترده‌ای در حال انجام داریم به طوری که از این نظر پردیس کشاورزی و منابع طبیعی رتبه ۳۸ جهان را به خود اختصاص داده است. در دانش کشاورزی هم در منطقه و جهان اسلام رتبه نخست و در جهان رتبه ۵۷ را داریم.

وی در ادامه به رابطه نامطلوب بخش کشاورزی کشور با مراکز علمی اشاره کرد و گفت: چون در گذشته دیدگاه همه دولت‌ها فقط بر تأمین مواد غذایی یا تنظیم بازار حتی با واردات مواد غذایی بود این ارتباط به خوبی شکل نگرفت اما اکنون که دیدگاه به سمت استقلال غذایی رفته، تولید داخلی مواد غذایی اهمیت پیدا کرده است.

موسوی افزود: بنابراین ما چاره‌ای به جز کشاورزی دانش بنیان و نفوذ دانش در بهره برداران نداریم. اگر کشاورزی دانش بنیان شود بقیه بخش‌ها هم به تبعیت از آن حرکت خواهند کرد.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص کشاورزی با منابع محدود آب و فرونشست زمین در استان البرز گفت: منابع آب استان البرز برای یک جمعیت ۸۰۰ هزار نفری مناسب است اما در حال حاضر جمعیت استان به حدود چهار میلیون نفر رسیده و هر سال هم نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر به این جمعیت اضافه می‌شود.

این مسئول توسعه البرز را بی رویه، منابع را محدود و وضعیت را هشدار برانگیز دانست و تصریح کرد: در اسناد توسعه‌کرج که در گذشته تدوین شده بود کرج باغشهری برای توسعه کشاورزی کشور در نظر گرفته شده بود و در آن تأکید شده بود که باید توسعه شهری در کرج مهار شود. بر همین مبنا بسیاری از موسسات پژوهشی کشاورزی در کرج ایجاد شد ولی ما دیدیم که این موضوع از مدار خارج و زیرساخت‌های شهری در کرج توسعه پیدا کرد. فقط طی مدت اخیر ۱۵۰ هکتار از اراضی موسسات تحقیقاتی برای ساخت مسکن گرفته شد.

وی افزود: ۱۲۳ سال پیش که اینجا تاسیس شد آن موقع ۲۵۰۰ هکتار از اراضی اطراف این مرکز برای کارهای تحقیقاتی در نظر گرفته شده است ولی امروز فقط ۲۵۰ هکتار آن باقی مانده و همه به جاده، شهرک، مسکن، خیابان، بلوار و ... تبدیل شده است.

وی افزود: امروز هر نهادی که زمین کم می‌آورد به سراغ دانشگاه و موسسات تحقیقاتی می‌رود. این روند خوبی نیست. ما همین فضای سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران را با چنگ و دندان حفظ کرده‌ایم.

وی پایان با تأکید بر اهمیت مدیریت درست منابع و کشاورزی دانش‌بنیان و با بیان اینکه اگر منابع به درستی مدیریت شود کشور ایران برای جمعیت بیشتری جا خواهد داشت، گفت: سالانه در کشور ما ۷۲ میلیارد مترمکعب آب برای کشاورزی مصرف و ۱۲۰ میلیون تن غذا تولید می‌شود. این در حالی است که در دنیا با همین میزان آب ۳۰۰ میلیون تن غذا تولید می‌شود. یا مثلا کشور هلند سالانه ۶۰۰ میلیمتر بارندگی دارد؛ وسعت این کشور برابر با سه استان شمالی ماست که سالانه ۸۰۰ میلیمتر بارندگی دارند ولی کشاورزی هلند با کشور ما قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha