به گزارش ایسنا، ۱۴ آذر ماه ۷۵ برخی روزنامهها تیتر زدند «علی حاتمی داستان مرگ را کلید زد»؛ او در آن مقطع بیش از ۵۰ دقیقه از فیلم «جهان پهلوان تختی» را ساخته بود و فیلمهای گرفته شده همچنان توسط مرتضی شایسته تهیهکننده آن، نگهداری میشود.
علی حاتمی در جایی گفته بود:«همیشه در تمام مدت سی سال سابقه کار هنری و بیست و چند سال کار سینمایی به سراغ سنگهای بزرگ رفتهام. مگر «ستارخان» در زمان خودش سنگ کوچکی بود؟ یا «سلطان صاحبقران» یا «کمالالملک» یا «حاجی واشنگتن» یا «هزاردستان» یا«دلشدگان». گناه من نیست که موضوعهای مورد علاقه من و فیلمهای من از اندازههای معمول سینمای ایران بزرگتر است. اگر میخواهیم پیشرفت کنیم واندازههای سینماییمان را بزرگتر کنیم باید دست به کارهای بزرگتر بزنیم و باید کمی خطر کنیم. ما در سینمای ایران قادر به انجام هر کاری هستیم هیچ چیز کم نداریم. از چه بترسیم؟»
حاتمی همواره خواسته بود، نمادها و اسطورهها را معرفی کند و در «جهان پهلوان تختی» نیز هدفش همین بود.
وی دربارهی اسطوره تختی گفته بود: « مطالعه و بررسی شخصیتهایی چون غلامرضا تختی در آغاز کار آسان مینماید. چرا که پژوهش درمورد افراد سرشناس معاصر حداقل مدارک و مستندات زنده وتازهای را در دسترس پژوهشگر میگذارد. اما شاید مورد تختی استثنایی و شگفت باشد. «جهان پهلوان» در ذهن و باور تودهها نشانه قهرمانیها و پهلوانیها بود.»
زندهیاد علی حاتمی علاوه بر فیلمنامه «جهان پهلوان تختی»، فیلمنامههای «ملکههای برفی» که دربارهی زندگی شاه ایران به روایت سه همسرش است و فیلمنامه پیامبر اعظم (ص) را نیز داشت که فرصتی پیدا نشد، آنها را بسازد.
همانطور که عزت الله انتظامی هم از فیلمنامهی نساختهی علی حاتمی به نام آخرین پیامبر (ص) یاد میکرد و به ایسنا گفته بود : "آخرین پیامبر(ص)" که به زندگی حضرت محمد (ص) مربوط میشد از جمله فیلمنامههای آمادهی مرحوم علی حاتمی بود که مجال ساختنش را پیدا نکرد و برای همیشه بایگانی شد. «زینالعابدین رهنما» کتاب زیبا و قشنگی دربارهی حضرت محمد (ص) نوشته بود که علی حاتمی تصمیم گرفت فیلمنامهای براساس این کتاب آماده کند و آنرا در قالب سریالی بسازد. به اتفاق ایشان به منزل رهنما رفتیم و اجازه این کار را گرفتیم فیلمنامه آماده شد و گفتند باید به قم برود تا آنجا اجازه ساخت بگیرد که این سناریو در آنجا رد شد و آقای حاتمی آنرا به آقای رهنما برگرداندند.»
این بازیگر یادآوری کرده بود: « علی حاتمی خیلی دوست داشت راجعبه حضرت محمد (ص) کاری بکند و سناریوی دیگری را با نام «آخرین پیامبر» آماده کرد و آنرا به همراه دو فیلمنامه دیگر به نامهای «آقبانو» و «گاردنپارتی» به من داد تا آنرا بخوانم و نظرم را بدهم. آنرا خواندم و خیلی خوشم آمد در واقع خیلی خوب روی آن کار شده بود. فقط پیشنهاد کردم به خاطر اینکه فضای کار درست در بیاید در کشورهای عربی ساخته شود که نظر خود حاتمی هم همین بود. این سناریو مورد تایید مراجع قم هم قرار گرفت وپروژه بسیار عظیم بود و بعد از سریال «هزاردستان» تنها سریالی بود که دوست داشتم در آن بازی کنم که نشد. در واقع حاتمی میخواست دولتهای دیگر را برای ساخت این مجموعه به مشارکت بکشاند که اجل مهلتش نداد.»
آقای بازیگر میگفت:« سناریوهای علی حاتمی خاص بود و با وجود اینکه سناریوی این سریال کامل است اما شخص دیگری نمیتواند این کار را بسازد. در واقع سبک حاتمی این بود که سناریوها را کامل نمینوشت اما وقتی میخواندیم به پیکره کار پی میبردیم. او سر کار صبح به صبح دیالوگی را به بازیگران میداد. حاتمی تبحرش را در ساخت آثار تاریخی با "کمالالملک"، "سلطان صاحبقران" و "هزار دستان" نشان داده است.»
علی حاتمی با نام کامل عباسعلی حاتمی متولد ۱۳۲۳ تهران است.
او در اواخر دورهی متوسطه به ادارهی هنرهای دراماتیک رفت و کلاسهای نمایشنامه نویسی را گذراند و بعد از مدتی از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغالتحصیل شد کار هنری را از سال اول تحصیل در دانشگاه با نمایش «دیب» آغاز کرد.از دیگر نمایشهای وی میتوان به «خاتون خورشید» «باف»، «آدم» و «حوا»، «حسن کچل» و «چهل گیس» اشاره کرد.
حاتمی سپس به کار ساخت فیلمهای تبلیغاتی مشغول شد بعدها شروع به همکاری با تلویزیون کرد و اولین کار مهمش در آنجا در مجموعه تلویزیونی «جنگل» ۱۳۴۷ به عنوان نویسنده و بازیگر بود. فعالیت در سینما را از سال ۱۳۴۹ به عنوان نویسنده و کارگردان با فیلم «حسن کچل» آغاز کرد.
علی حاتمی در ۱۴ آذرماه سال ۱۳۷۵ پس از یک بیماری طولانی درگذشت.
از آثار سینمایی زندهیاد حاتمی میتوان از «طوقی» ۱۳۴۹ «باباشمل» ۱۳۵۰ «قلندر» ۱۳۵۱ «سوته دلان» ۱۳۵۶ «حاجی واشنگتن» ۱۳۶۱ «کمالالملک» ۱۳۶۳ «مادر» ۱۳۶۸ «دلشدگان» ۱۳۷۰ نام برد.
انتهای پیام
نظرات