• سه‌شنبه / ۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401090805310
  • خبرنگار : 71626

سرمایه‌داری که همۀ ثروتش را خرج «شاهنامه» کرد

سرمایه‌داری که همۀ ثروتش را خرج «شاهنامه» کرد

نخستین نشست از سلسله نشست‌های خوانش متون کهن فارسی با بحث دربارۀ شاهنامه برگزار شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نخستین نشست از سلسله نشست‌های خوانش متون کهن فارسی به روایت اسناد با حضور بهرام پروین‌گنابادی استاد دانشگاه در ساختمان آرشیو ملی برگزار شد.

او با اشاره به این مطلب که فردوسی از طبقه دهقانان بود و به نوعی از سرمایه‌داران آن روزگار محسوب می شد، گفت: او تمام سرمایۀ خود را برای تدوین شاهنامه به کار بست و همۀ دارایی مادی و معنوی خود را به پای این اثر گرانقدر فارسی گذاشت.

بهرام پروین‌گنابادی در ادامه با خواندن بیت‌هایی از شاهنامه و تطبیق آنها با دیگر بیت‌های شاعران پارسی، نظیر سعدی، مولوی و حافظ به دقت نظر ادبای ایران زمین در حفظ فرهنگ و تمدّن ایرانی در ادوار مختلف اشاره کرد و این اقدامات را در حفظ زبان فارسی ارزشمند خواند.

سلسله نشست‌های خوانش متن‌های کهن فارسی در روزهای چهارشنبه‌های هر هفته،‌ ساعت ۱۳ در آرشیو ملی ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۶:۴۳

همین‌کافیه که به این متون نسبت کهن بدیم تا دیگه‌کسی سمتشان نره. آقا مردم تو خونه هاشون شاهنامه دارند کهن یعنی چی

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۲۱:۲۸

با سلام به مهدی جان عزیزم. کهن به معنای کهنه نیست، بلکه کهن به آثاری گفته می شود که در طول قرن ها و سالیان دراز، به عنوان ستون های ادبیات و هنر یک مرز و بوم،به قول روان شناسان سوبلیم( عالی از نظر هنری) شده اند و هرکدام به عنوان نمونه های عالی هنری شهرت جهانی دارند مانند ایلیاد و ادیسه، مهابهاراتا، شاهنامه فردوسی، غزلیات حافظ، معلقات سبعه شاعران عرب پیش از اسلام، مثنوی مولانا، آثار شکسپیر، کمدی الهی دانته و.. ما ایرانیان بسیار خوشبختیم که فندانسیون و زیربنای ادبی ما چنین آثاری هستند پس باید این آثار را بشناسیم تا درک درستی از زمانه خود نیز به دست بیاوریم که در کجای تاریخ ادبی و سیاسی و علمی و.. خود قرارداریم. این خودآگاهی است که دهخدا، محمود دولت آبادی و شاملو و اخوان و نیما و احمدمحمود و علی محمد افغانی و شفیعی کدکنی و خانلری و شهریار و بهرام صادقی و هوشنگ گلشیری و علی اشرف درویشیان و بسیاری ازاین بزرگواران را به ما هدیه کرده است. می دانستید که کلاس تدریس مثنوی مولانا که هوشنگ گلشیری برگذار می کرد جاتی سوزن انداز نبود و تسلط و اشراف او را بر ادب کهن فارسی و فلسفه زردشت و کلام اسلامی نشان می داد.حتی ایشان نقدهایی داشت بر ترجمه قرآن مجید که به وسیله دوست دانشمندمان جناب خرمشاهی انجام شده بود ،که آن نقد ها مورد تأیید بنده و دمرحوم استادکتر جعفر شعار بود. قربان شما عبدالحسین فرزاد