• یکشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401082920083
  • خبرنگار : 50088

شهردار منطقه پاسخ داد

منطقه ثامن مشهد چه تفاوت‌هایی با سایر مناطق دارد؟

منطقه ثامن مشهد چه تفاوت‌هایی با سایر مناطق دارد؟

ایسنا/خراسان رضوی شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: وجه تمایز منطقه ثامن با دیگر مناطق حضور جمعیت متغیر(زائر) در کنار جمعیت ثابت(مجاور) است.

ساسان نورین‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تفاوت منطقه ثامن مشهد با دیگر مناطق اظهار کرد: تفاوت منطقه ثامن با سایر مناطق در سه مؤلفه است. یکی از مؤلفه‌های جدی و تأثیرگذار در برنامه‌ریزی شهری، موضوع جمعیت است. وجه تمایز منطقه ثامن با دیگر مناطق حضور جمعیت متغیر(زائر) در کنار جمعیت ثابت(مجاور) است.

پیش‌بینی افزایش جمعیت منطقه ثامن به ۵۰ هزار نفر

وی تشریح کرد: در سازمان برنامه و بودجه و نیز قانون برنامه برای میزانی از جمعیت ساکن و ثابت برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. طبق آخرین آمار، جمعیت مجاور ۱۴هزار و ۶۰۰ نفر است که پیش‌بینی می‌شود در یک افق ۱۰ تا ۱۵ ساله به ۵۰ هزار نفر برسد.

 شهردار منطقه ثامن مشهد با بیان اینکه بیشترین تمرکز جمعیتی براساس نفر در هکتار متعلق به منطقه ۳ ، ۲، ۱ و ۹ مشهد است، افزود: گرچه قلمرو جغرافیایی ثامن نسبت به دیگر مناطق کوچکتر و مساحت آن ۳۶۰ هزار هکتار است که نزدیک به ۴۵ هزار هکتار آن حریم قدسی و بیش از ۳۰۰ هزار هکتار آن حوزه پیرامون حرم مطهر رضوی است، اما تحلیل آماری دقیق و روشنی درمورد جمعیت زائر نداریم؛  زیرا رقمی که پژوهشگران و مجامع علمی ارائه‌ می‌دهند با رقمی که مجموعه حاکمیتی شامل آستان قدس رضوی، شهرداری و دستگاه‌های مختلف دولتی ارائه می‌‎کنند، هم‌خوانی ندارد و گاه این گونه تصور می‌شود که اگر رقم زائر در دوره قبل و بعد تفاوت کمی داشته باشد، نوعی ضعف محسوب می‌شود، البته این‌ تصور صحیح نیست؛ زیرا کیفیت خدمات و تعداد آن در دو دوره می‌تواند متمایز و قابل توجه باشد. اهمیت آمار برای دستگاه اجرایی همچون شهرداری به این دلیل است که می‌خواهد از آن برای تبدیل به خدمت استفاده کند.

وجود ۱۰ هزار واحد مسکونی غیرمجاور در منطقه ثامن

نورین‌مقدم با تقسیم اقامتگاه‌های انواع گونه‌های جمعیت در منطقه ثامن به اقامتگاه‌های مجاورین، اقامتگاه‌های ساکنان غیرمجاور، اقامتگاه‌های رسمی و هتلینگ و اقامتگاه‌های گروهی جمعی که در مناسبت‌ها شکل می‌گیرد، بیان کرد: به جریان سکونت در منطقه ثامن تعریف جدیدی اضافه می‌شود. در این منطقه یک نوع جمعیت ساکن مشهدی(مجاور) وجود دارد که پیش‌بینی سرانه خدمات آموزشی، بهداشت و درمان، فضای سبز و پارک و... متناسب با آن تعریف می‌شود. علاوه براین بخشی از جمعیت را جمعیت ساکن غیرمشهدی شکل می‌دهند که به صورت دوره‌ای در مشهد هستند و نه گونه اقامتی و نه گونه گردشگری محسوب می‌شوند و واحد مسکونی غیردائمی(تحت عنوان مسکن ثامن) دارند. این گروه نه در دسته جمعیت ثابت و نه در شمار جمعیت هتل قرار دارند. آنچه منطقه ثامن در این موضوع به عنوان سازمان مجری کار کرده است، شامل ۱۴۰۰ واحد مسکونی می‌شود. در برخی پروژه‌ها مانند یک برج از پروژه امید ۲، واحدهای این‌چنینی وجود دارد. در مجموع تخمین زده می‌شود ۱۰ هزار واحد مسکونی غیرمجاور در منطقه ثامن وجود داشته باشد.

قرارگیری ۴۰ درصد هتل‌های مشهد در منطقه ثامن

شهردار منطقه ثامن مشهد تشریح کرد: وجه تمایز دیگر این منطقه با دیگر مناطق این است که بخش عمده‌ای از پراکنش مراکز اقامتی همچون هتل‌ها در محدوده منطقه ثامن است و حدود ۴۰ درصد از هتل‌های مشهد در اینجا واقع شده است، البته با احتساب مرز مطالعاتی ثامن تا خیابان دانش این رقم به ۶۵ درصد می‌رسد.

منطقه ثامن مشهد چه تفاوت‌هایی با سایر مناطق دارد؟

۸۰ درصد  بافت تاریخی مشهد در منطقه ثامن قرار دارد

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد پراکنش آثار تاریخی ثبت شده و بافت تاریخی شهر در منطقه ثامن واقع شده است؛ یعنی مکان‌های تاریخی مذهبی مانند سرای عزیزالله ‎‌اف، بازار فرش، حمام قلی‌بیگ و ... در این منطقه قرار دارند.

منطقه ثامن، دروازه‌های ورود به حرم است

نورین مقدم تشریح کرد: حریم منطقه ثامن از غرب، شامل خیابان آیت‌الله بهجت (آزادی قدیم)، از شمال، بلوار فرودگاه و بلوار وحدت، از شرق، بلوار وحدت و میدان ۱۷ شهریور و از جنوب، بازار رضا و خیابان خسروی است. محدوده آستان قدس رضوی نیز در این منطقه قرار دارد؛ بنابراین دروازه ورود به حرم، منطقه ثامن است و زائر از هر سمتی که به حرم وارد شود، از منطقه ثامن می‌گذرد.

وی در خصوص وجه تمایز تفاوت خدمات عمومی منطقه ثامن با دیگر مناطق گفت: خدمات عمومی برای ساکنان و مجاوران تعریف می‌شود. همچنین ساکنان غیرمجاور نیز نیاز به خدمات درمانی، فضای سبز و ... دارند. خدمات هتل نیزمشخص است، اما زائران چه در محدوه ثامن اقامت داشته باشند چه خارج از این محدوده، نیاز به یکسری خدمات عمومی دارند که در این منطقه نیاز خود را برطرف می‌کنند.

منطقه ثامن مشهد چه تفاوت‌هایی با سایر مناطق دارد؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha