به گزارش ایسنا، مراسم پایانی اولین دوره مسابقه «امام سوم» و تقدیر از آثار برگزیده امروز (دوشنبه، ۲۳ آبانماه) در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با حضور اعضای جهاد دانشگاهی به صورت برخط برگزار و برگزیدگان بخشهای مختلف عکس (حرفهای و آماتور)، ویدئو و صوت با معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و داوران این مسابقه به این شرح معرفی شدند:
عکس
عکس حرفهای:
رضا اقبالی از واحد لرستان، نفر اول
عبدالواحد میرزازاده از ایسنا، نفر دوم
بیات آزادبخت و مسعود محقق، از واحد لرستان نفر سوم (به صورت مشترک)
علی محمدی از واحد خوزستان، شایسته تقدیر
عکس غیرحرفهای (آماتور):
سیدمحمدعلی شاهمیری، نفر اول
عصمت محمودی، نفر دوم
جواد والی، نفر سوم
صدیقهسادات خاتمی، شایسته تقدیر
فیلم
اسماعیل گلرخ عربانی از ایسنا نفر اول
نوید مرسلی از ایسنا نفر دوم
امیرحسین شهسواری از ایسنا نفر سوم
مهسان کلانتر مهرجردی و مرجان ناصری از واحد معاونت فرهنگی شایسته تقدیر (به صورت مشترک)
صوت
کمیل امیدی ارجنکی از واحد چهارمحال بختیاری نفر اول
عادل تقوی، معاونت پشتیبانی دفتر مرکزی، نفر دوم
کوثر امیدی ارجنکی از واحد چهارمحال بختیاری نفر سوم
همچنین با توجه به حجم آثار ارسال شده، به ۶ نفر به قید قرعه جایزه اهدا شد:
محدثه بیات، فاطمه فاضلی شورکی، مجید باعلی، محمدحسین نصرانی، حمیدرضا شجاعی و مهرداد گلجاریان.
فرهنگ جهادی و خانوادگی مهم است
جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: یکی از دغدغههایی که از ابتدای مسئولیتم در معاونت فرهنگی داشتم این بود که چه کنیم اعضای جهاد دانشگاهی مانند یک خانواده و باهم در ارتباط باشیم. از طرف دیگر برای نهاد ارزشمند و با سابقهای مثل جهاد دانشگاهی خیلی جالب نیست که در عرصه همبستگی، همکاری و همخانوادگی و همسازمانی ضعیف عمل کند. ما یک سازمان و یک خانواده بزرگ هستیم و ضروری است اقدامی شود.
او با توضیح کوتاه برای روند شکلگیری این مسابقه در سازمان جهاد دانشگاهی، بیان کرد: طبعا گامها اول کماً و کیفاً محل سوال خواهد بود اما مهم این است که کار را شروع کنیم، امیدوارم این مسابقه مبارک که به اسم امام حسین(ع) است، یک شروع درخشان برای ارتباط خانواده معظم و معزز جهاد دانشگاهی با یکدیگر و با حوزه فرهنگ باشد.
معاون فرهنگی جهاد با بیان اینکه حوزه فرهنگ حوزه وسیعی است و مهمترین رکن، فرهنگ جهادی است، گفت: منظورم این نیست که صرفا مسابقه داشته باشیم بله معتقدم حوزه فرهنگی میتواند جایگاهی باشد که مجموعه دستارودهای جهاد دانشگاهی در عرصه آموزش و پژوهش و فناوری و اشتغال به خانواده جهاد معرفی کنیم و خانوادهها بدانند در عرصه جهاد چه کارهایی انجام شده و انجام میشود که باعث افتخار کشور است. این حس و هویت جهادی را باید به اعضا و خانوادهها منتقل کنیم. اگر اینکار نکنیم بخشی از رسالت جهادی خود را انجام ندادیم.
او خاطرنشان کرد: بخشی از مأموریت خودمان را باید بر حوزه فرهنگ جهادی و فرهنگ خانوادگی متمرکز کنیم. ما میخواهیم برنامههای متنوعی از برنامه مذهبی تا برنامههای مفرح و شاد چون پیادهرویهای خانوادگی، مسابقه ورزشی و گرامیداشت مناسبتهای ملی و مذهبی و ... داشته باشیم. بحث خانواده و فرهنگ جهادی موضوع مهمی است.
حسین محمدی فام، مدیرکل امور راهداری جهاد دانشگاهی هم اظهار کرد: ۷۷ نفر با ۱۷۰ اثر در این مسابقه شرکت کردند که بیش از انتظار ما بود. تعدادی برگزیده شدند و با توجه به استقبال از مسابقه و اثار رسیده، به ۶ نفر هم به قید قرعه جوایزی اهدا میشود.
مسابقه درون ادارهای که به مفهوم جشنواره نزدیک شد
علیرضا بهرامی، از داوران این مسابقه در سخنانی گفت: با توجه به ذهنیتی که درباره رویدادهای رقابتی درون ادارهای وجود دارد، چه از نظر کمیت و کیفیت، آثار رسیده بخصوص در حوزه عکس از تنوع قابل توجهی برخوردار بود و زمان پیشبینیشده داوری را به دو برابر افزایش داد. طبیعتا آنچه برای داوری در نظر گرفته شده بود، علاوه بر انطباق اثر با موضوع، رعایت اصول اولیه و فنی و پرداخت محتوا و تأثیر و ویژگی در انتقال پیام، خلاقیت را هم مورد نظر داشت. از این جهت میتوانم بگویم، به این جشنواره باید به چشم جشنواره فرهنگی و هنری نگریست چون گاه وجه فرهنگی عاشورا باعث میشود به وجه هنری کمتر توجه شود و گاهی غلبه ویژگیهای بصری باعث میشود به وجه درونمایهای کمتر پرداخته شود. در داوریهای ما وجه شاعرانگی تصویر در کنار انتقال مفاهیم، مورد نظر دوستان بود. در نهایت تنوع و تکثر تصاویر باعث شد در بخش عکس آثار در دو بخش حرفهای و نهچندان حرفه ای (آماتور) بررسی شود. با توجه به اهمیت موضوع رویداد، راستی آزمایی هم صورت بگیرد و خوشبختانه به مفهوم جشنواره نزدیک شدیم.
ایجاد طرحی برای ثبت شعرهای تعزیه و توجه به آلبومهای خانوادگی
او در بخش پایانی سخنان خود گفت: آیین عزاداری عاشورا یک آیین ایرانی ـ شیعی است؛ ریشههای این آیین دستکم از باور به سوگ سیاوش و خونخواهیای که کیخسرو انجام میدهد، نشأت میگیرد. در واقع بخش مهمی از آنچه به عنوان آیین عاشورا داریم، از باورهای ایرانیان باستان بوده که بعد از ورود اسلام به این جغرافیا تداوم و اعتلا پیدا کرده است، آیینهایی چون پخش نذری، اسفند دود کردن، شمع روشن کردن، توزیع شربت و آیینهای بومی چون سنگزنی و گلمالی از باورهای دیرین ایرانیان است که با اعتقادات شیعی درآمیخته و فرهنگ دینی و بومی منحصر به فردی به وجود آورده که علاوه بر ارزشهای فرمی، دارای ارزشهای ماهیتی است. گاه توجه به وجههای فرمی باعث میشود از وجهها ماهوی این موضوع غفلت کنیم.
این شاعر با اشاره به نگاه پیتر بروک، اسطوره تئاتر جهان در توصیف تعزیه ایرانی، تأکید کرد: آیین پیادهروی اربعین در توزیع نذری خلاصه نمیشود. پیادهروی یک فرهنگ است با میل حرکت به سمت وعدههای الهی و توجه به این وجه ویژه در آیین ملی مذهبی سطح مطلوبیت را افزایش خواهد. با این تفاسیر پیشنهاد میکنم جهاد دانشگاهی با توجه به شبکهای که در سراسر کشور دارد، تدبیری برای ثبت آنچه به عنوان تاریخ شفاهی از آن یاد میکنیم اتخاذ کند؛ طرح ویژهای برای ثبت شعرهای تعزیه مخصوصا تعزیهها محلی داشته باشد تا از نشستن گرد فراموشی به آنها جلوگیری کند، موضوع دیگر توجه به آلبومهای عکس خانوادگی است که منبع بسیار غنیای هستند و به راحتی در گذر زمان از میان میروند.
انتهای پیام
نظرات