به گزارش ایسنا، پنج شنبه ۲۸ مهرماه روز دوم سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس سینمایی ملت با حضور تعداد بیشتری تماشاگر و هنرمند به پایان رسید و محمد خزاعی - رییس سازمان سینمایی- هم بازدیدی از آن داشت. خزاعی آخرین بار در مراسمی که به بهانه تقدیر از خبرنگاران حدود دو ماه قبل در موزه سینما برگزار شد در جمع اهالی رسانه حاضر شد و قرار بود در مهرماه به مناسبت یک سال حضورش در این منصب، نشستی خبری برپا کند تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد که هنوز برگزار نشده، با این حال او روز گذشته هم گفتوگوی خاصی با خبرنگاران نداشت.
همراه با خزاعی، محمد حمیدیمقدم -مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی - و هاشم میرزاخانی -مدیرعامل موسسه سینماشهر - نیز با مهدی آذرپندار -دبیر سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران - در پردیس ملت حاضر شدند.
میرزاخانی در حاشیه این جشنواره با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران گفته است: شاهد این هستیم که بیش از ۸۰ درصد سینمای حرفهای را سینماگرانی تشکیل میدهند که از دل این رویداد معرفی شده بودند. حتی برخی مسئولان و مدیران سازمان سینمایی نیز از برگزیدگان جشنواره تهران بودهاند، در این رویداد درخشیدهاند و حالا نیز در حوزه سینما فعالیت میکنند. جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه سیونهم رسیده است. بعد از کرونا اکثر جشنوارهها تعطیل شده بودند و به صورت آنلاین برگزار میشدند، اما اکنون بار دیگر این فرصت پیش آمده است که به صورت حضوری و در کنار هم فیلم ببینیم، نقد کنیم و نقاط قوت و ضعف کارها را بررسی کنیم. امسال هم شاهد حضور پررونق فیلمسازان در جشنواره به خصوص در بخش بینالملل آن هستیم.
وی همچنین با اشاره به فعالیتهای انجمن سینمای جوانان ایران، ادامه داد: انجمن جزو پایههای اصلی و ارکان سینمای ایران است. وقتی به عناصر شناخته شده در حوزه های مختلف نظیر فیلمبرداری، صدابرداری، بازیگری و… مراجعه میکنیم، میبینیم آنها در یکی از این دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران به ثمر رسیدهاند و به این مرحله رسیدهاند. نمیتوان نقش انجمن سینمای جوانان ایران را در این حوزه نادیده گرفت؛ گاهی صحبتهایی مبنی بر این می شود که انجمن رسالت خود را انجام داده و به این تعداد روزافزون سینماگر احتیاجی نیست و در حالی که اگر بخواهیم کاری قدرتمند پیش برود، باید با عناصر تازه نفس و افکار جدید حرکت کند، باید از این مجموعه بیشتر حمایت شود. در این دوره نیز سازمان سینمایی کشور برنامهریزی جدی برای این موضوع دارد و درصدد تجهیز دوباره دفاتر انجمن است. امیدواریم با روحیهای که میان مدیران جوان است، شاهد رشد و موفقیت هنرمندان و فیلمسازان کشورمان باشیم.
محمد حمیدیمقدم -مدیرعامل مرکز گسترس سینمای مستند، تجربی و پویانمایی -نیز درباره این رویداد و رویکرد جدیدی که در دوره ۳۹ نسبت به تنوع ژانر دارد، گفته است: معتقدم هر رویکردی که برای عبور از یکنواختی در سینمای کوتاه و مستند درنظر گرفته شود، به نفع سینمای ماست. پایه این تغییر نیز از سینمای کوتاه آغاز میشود. اتفاقی که امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران رخ داده مبتنی بر طراحی جدیدی است که در تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران به وجود آمده و این اتفاق مهمی است چراکه رویکرد مبتنی بر تنوع ژانر معضلات سینمای داستانی ما را نیز پوشش خواهد داد.
او ادامه داد: زمانی که فیلمسازان جوان مستعد و آیندهدار سینما در راستای این تنوع ژانری عمل میکنند، در واقع از همان مراحل اولیه فعالیت در سینما، تجربههای مهمی را ثبت کرده و با این آزمایشها به نوعی خود را محک میزنند. باید گفت در فضای سینمای کوتاه داستانی تخیل و خلاقیت بار عظیمی را به دوش میکشد و وقتی این خلاقیت به ثمر مینشیند، فیلم برای مخاطب جذاب خواهد بود و در اینجاست که تنوع ژانر به یک موضوع محوری و مهم در سینمای ما تبدیل میشود.
او درباره از سرگیری فعالیت گروه «هنر وتجربه» و اکران دوباره بستههای فیلم کوتاه عنوان کرده است: خوشبختانه شروع دوباره فعالیت گروه هنر و تجربه اتفاق خوبی بود چراکه با افزایش سالنهای سینما رو به رو بودیم و با تغییراتی که در شکل اجرایی اکرانها اتفاق افتاده است، به زودی اکران بستههای آثار مستند و کوتاه از بخشهای اصلی فعالیت هنر و تجربه خواهد بود. همچنین یک بسته انیمیشن نیز به اکرانها اضافه خواهد شد که شامل اکران انیمیشنهای بلند و بستههای ۹۰ دقیقهای از انیمیشنهای کوتاه میشود.
حمیدیمقدم در پایان درباره برگزاری شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» گفته است: باید بگویم درحال حاضر مراحل ابتدایی ارزیابی فیلمهای ارسالی آغاز شده و ستاد اجرایی و شورای برگزاری نیز در حال تدوین برنامهریزیهای لازم برای برگزاری جشنواره و گردهمایی فیلمسازان جوان و خلاق در آذر ماه امسال هستند.
در این روز پنج فیلم پرمخاطب روز اول جشنواره براساس آرای تماشاگران معرفی شدند که به ترتیب حروف الفبا شامل فیلمهای «اسما» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو، «برنو» ساخته محمد ثریا، «جناکات» ساخته عطا مجابی، «نحسی» ساخته پارسا امیریزاد و «نوشابه مشکی» ساخته محمد پایدار میشدند.
در اولین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «۳۹-۲۰» دومین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران به موضوع «بررسی نمونه فیلمهای کوتاه در ژانر» پرداخته شد که مریم اسمیخانی و کاظم دانشی (کارگردان) آن را برگزار کردند.
در ابتدای این نشست، دو فیلم «خرگوش» از حسام رحمانی در ژانر فانتزی کمدی و «مورس» ساخته روناک جعفری در ژانر معماییسیاسی نمایش داده شد که مریم اسمیخانی درباره فیلم کوتاه «خرگوش» گفت: اینکه این فیلم زمان خودش چقدر دیده شده و چقدر از آن استقبال شده را نمیدانم ولی قطعا اگر در چند سال گذشته چنین فیلمی ساخته می شد قطعا دیده نمیشد، چون موضوع ژانر چندان اهمیت نداشت و اکثر فیلمها در ژانر اجتماعی ساخته میشد. سینمای کوتاه بستر مناسبی برای تجربه این نوع فیلم هاست و پایههای سینمای حرفه ای در آن شکل می گیرد؛ فیلمسازان ژانر را تجربه می کنند و این اتفاق خوبی برای آینده سینمای ایران است.
کاظم دانشی هم در بخشی از این نشست گفت: مشکلی که در تمام این سالهای فیلم کوتاه با آن روبرو بودهایم، این بود که در تمام این دورهها و در فضای فیلم کوتاه، فیلمسازی در برخی ژانرها مانند ژانر کمدی نداشتیم، این گونه نبود که خود فیلمساز نخواهد، در واقع به ژانر توجه نمی شد و فیلمسازان مجبور می شدند ژانر خود را عوض کنند. همچنین در ژانر کودک و نوجوان نیز کمبود حس می شود و این بُعد از مخاطب آنقدر در نظر گرفته نشده که تمرینی درباره آن نکردهایم.
او با بیان آنکه در ژانر فانتزی اولین چیزی که میتوان روایت کرد جهانبینی فیلمساز است، تاکید کرد: گاهی فیلمساز به دنبال مضمونی است و میخواهد مفهومی را انتقال دهد که شاید نتواند آن را روایت کند ولی در ژانر فانتزی دست فیلمساز باز است. با این حال مفهوم باید بسیار دقیقتر باشد.
وی همچنین درباره فیلم کوتاه «مورس» گفت: به نظرم مورس یکی از بهترین فیلمهای کوتاه است که در این سالها قواعد ژانر خود را رعایت کرده و فیلمی در ژانر معمایی- جنایی با رگه های سیاسی ساخته شده است. در فیلم شاهد رمزگشایی هستیم که لحظه به لحظه پیش میآید. حتی به نظرم در آن بخش که خانمی به صورت مستند در میانه فیلم صحبت میکند ایرادی به ژانر نیست و سلیقه فیملساز است و سعی کرده از این طریق برای مخاطب رمزگشایی کند. بزرگترین اتفاقی که در فیلم وجود دارد، امید به آینده و مبارزه برای فردای بهتر است و این اتفاق در اجزای قصه آمده است و مولفه هایی مانند رفاقت و نارفیقی را در فیلم داریم که از اجزای اصلی فیلمهای سیاسی است.
نشست دیگر جشنواره در ارتباط با موضوع بازیگردانی بود که رضا کیانیان آن را برگزار کرد که مشروح آن در این لینک منتشر شده است.
وی تأکید کرد: بازیگردانی یک شغل نیست، یک تایتل نیست و دلیلی برای خوب یا بد بودنش نیست. در «آژانس شیشهای» من اولین بازیگردانی را انجام دادم. آن موقع حاتمیکیا به پسیانی گفته بود یک نفر را به من معرفی کن، او من را معرفی کرده بوداما حاتمیکیا گفته بود کیانیان را نمیخواهم چون او بیشتر شبیه فیلسوفهاست! این را هم از روی نوشتههایم دریافته بود و گفته بود کیانیان دوست دارد با همه بحث کند و من دوست ندارم او باشد، اما در نهایت مقرر شد من در «آژانس شیشهای» بازیگردانی کنم.
کیانیان ادامه داد: وقتی میخواهم بازیگردانی کنم اصلا به کسی نمیگویم چگونه بازی کن، چون این اصلا جزو وظایف ما نیست. این یک کار غلط است که بگوییم یک بازیگر چگونه ایفای نقش کند. در آن فیلم هم من سعی میکردم موتور داخلی وجود بازیگر را برای آن نقش خاص روشن کنم. بعد از «آژانس شیشهای» کمی بازیگردانی مد شد، اما متاسفانه برخی از آنها به بازیگران میگفتند چگونه بازی کن! با توجه به اینکه زمان برای پیشتولید داشتیم مثلا به پرویز پرستویی میگفتم به عنوان حاج کاظم در فیلم چه میکنی؟ کسی که از جبهه برگشته، کاری به کار کسی ندارد، کنارش برخی پولدار میشوند و… من برای روشن کردن موتور حاج کاظم میگفتم در چنین شرایطی چه میکنی؟
بخش دیگری از برنامههای روز دوم جشنواره رونمایی از دو کتاب «مدیریت تولید فیلم» و «ژانر در فیلم کوتاه» بود که با حضور دبیر جشنواره انجام شد.
در این برنامه از محمدرضا پاسدار، از پیشکسوتان حوزه کتاب، تألیف، سینما، صدا و سیما تجلیل شد و همچنین از کتاب «مدیریت تولید فیلم» نوشته این پیشکسوت و کتاب «کشف فیلم کوتاه» ترجمه پیمان فلاحی رونمایی و معرفی شدند که درحال حاضر در نمایشگاه کتاب جشنواره فیلم کوتاه تهران قابل خرید هستند.
کتاب «بازار فنی واقعیت» نوشته پیمان فلاحی و کتاب «ژانر در فیلم کوتاه» با مقدمه منصور براهینی، شامل مقالاتی از فرشاد عسگری کیا مجید کیانیان سیدعلی روحانی امیررضا نوری پرتو مریم جلالی رامتین شهبازی وحیداله هاشمی و با دبیری رامتین شهبازی نیز معرفی شدند که پس از جشنواره به بازار عرضه میشوند.
گزارش تصویری روز دوم جشنواره فیلم کوتاه تهران
این رویداد سینمایی امروز جمعه ۲۹ مهرماه و در سومین روز اکران فیلمهای کوتاه راه یافته به دو بخش ملی و بینالملل این رویداد در پردیس سینمایی «ملت»، میزبان علاقهمندان به سینمای کوتاه است.
برنامه نمایش فیلمهای بینالملل
در اولین سانس از روز سوم، از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سالن شماره دو از فیلمهای بخش بین الملل فیلمهای «دارودارم روی ژرمانیا»، «آشفته ایام مبارک»، «در میان کلمات»، «فیلسوف»، «نشانی» و «پنجرههای قدیمی» به نمایش در میآیند.
همچنین از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ سالن ۲ پردیس ملت میزبان اکران دیگر فیلمهای بخش بینالملل از جمله داستانی «فاتجوتا»، مستند «صداهای رنجور»، پویانمایی «چگونه بزرگ شدم»، فیلم داستانی «وضع همیشگی»، تجربی «به یاد و خاطر…»، داستانی «روزهای بهار» و داستانی «روز مادر» خواهد بود.
از ساعت ۱۸ تا ۲۰ هم در همین سالن فیلمهای داستانی «موش»، پویانمایی «خانه خسران»، مستند «فقط ۱۰ واتز»، داستانی «خاکستر»، تجربی «متقاطر» و داستانی «آیفون» از بخش بینالملل اکران میشود.
در ادامه از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۲ داستانی «بالا افتادن» به کارگردانی مریم بختیاری، تجربی «اتاق آقای ون» به کارگردانی احسان میرزایی، انیمیشن «سمپاش» ساخته فرنوش عابدی، داستانی «دریچه» ساخته مسعود حاتمی و داستانی «نجان» ساخته محمدمهدی باقری از آثار فیلمسازان ایرانی بخش بینالملل در سالن شماره دو روی پرده میرود.
برنامه نمایش فیلمهای داستانی مسابقه سینمای ایران
اکران فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران هم در دو سالن ۹ و ۱۰ پردیس ملت پی گرفته میشود. امروز از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵ در سالن ۹ فیلمهای داستانی «یک تن» به کارگردانی پویان مکری، «غیرموجه» به کارگردانی محمدرضا خاوری، «نارس» به کارگردانی نوا نعمتی، «وقفه» به کارگردانی مانا پاکسرشت و «۳:۳۳» به کارگردانی آزاد صادقی روی پرده میرود.
از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ هم در این سالن «کرم ابریشم» به کارگردانی امیر هنرمند، «نجان» به کارگردانی محمدمهدی باقری، «آماتور» ساخته حامد اصلانی، «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی و «دوباره سکوت» به کارگردانی سیدمحمدرضا کمال علوی اکران میشود.
سالن ۹ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ هم میزبان اکران فیلمهای «او لبخند نمیزند» به کارگردانی زردشت افشاری، «پرویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «باهمراهی سارا» به کارگردانی ایمان فراهانی و «اسما» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو و فرهاد حاجیعباسی خواهد بود.
از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ هم در همین سالن فیلمهای «قهوهخانه عاشیقلار» به کارگردانی رضا جمالی، «جابجایی» به کارگردانی سیاوش بهادریراد، «دندان درخت» به کارگردانی علی پاکنیا، «لیدی» به کارگردانی فردین انصاری و «فلس» به کارگردانی هومن نادری نمایش داده میشود.
در سالن ۱۰ هم از بخش مسابقه سینمای ایران از ساعت ۱۳:۴۵ تا ۱۵:۱۵ فیلمهای «از اینجا باز شود» به کارگردانی محسن اصدقپور و امیرحسین طالبی، «پسر خورشیدی» به کارگردانی آرمان فیاض، «برخورد» به کارگردانی امیرحسین محسنی و «ضدیخ» به کارگردانی ابوذر پاکنژاد به نمایش گذاشته خواهد شد.
در ادامه نمایش فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران در سالن شماره ۱۰ از ساعت ۱۵:۴۵ تا ۱۷:۱۵ «گودال» به کارگردانی فرزاد رنجبرنظری، «رعنا» به کارگردانی امیر مهندسیان، «بالا افتادن» به کارگردانی مریم بختیاری، «از دید نقاش» به کارگردانی گلی زارعی و «سریشوک» به کارگردانی صمد قربانزاده روی پرده میرود.
در همین سالن از ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۴۵ هم فیلمهای «پذیرایی سیمین» به کارگردانی علی بنائیان، «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر، «برنو» به کارگردانی محمد ثریا، «اندروا» به کارگردانی امیر پذیرفته و «صلح خونین» به کارگردانی زهیر موسوی روی پرده میرود.
از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱:۴۵ هم سالن شماره ۱۰ میزبان اکران «نحسی» به کارگردانی پارسا امیریزاد، «جناکات» به کارگردانی عطا مجابی، «چله سیاه» به کارگردانی محمد خاکساری، «دریچه» به کارگردانی مسعود حاتمی و «پودر» به کارگردانی تایماز رضوانی خواهد بود.
برنامه نمایش آثار پویانمایی مسابقه سینمای ایران
فیلمهای پویانمایی بخش مسابقه سینمای ایران در روز سوم جشنواره در سالن یک روی پرده میرود که اکران این آثار از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ پیگیری میشود. در این سالن «سلاخی» به کارگردانی سپهر مومنی، «زنده بیدار، آگاه» به کارگردانی حسین مرادیزاده، «گوهر نور» به کارگردانی زهره ملامحمدی، «آسمان دوستداشتنی» به کارگردانی امیر مهران، «تیر مشقی» به کارگردانی کاوه سیستانی، «دشت گلهای زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «ملودی» به کارگردانی احمد عربانی، «زمان خواب» به کارگردانی محمود غلامی و «سقوط نور» به کارگردانی فرزانه شفیعی و امین صفار در معرض دید علاقهمندان قرار میگیرد.
برنامه نمایش آثار مستند مسابقه سینمای ایران
برنامه نمایش فیلمهای مستند از بخش مسابقه سینمای ایران هم از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵ در سالن شماره یک پی گرفته میشود که در این بخش «آخرین آرزوی سیروس» به کارگردانی سجاد ترابی، «به من اشاره کن» به کارگردانی فرح زارع، «پناه به دریا» به کارگردانی کامران رحیمی و «روزگار مفید» به کارگردانی محسن عسکریزاده روی پرده میرود.
از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ هم در همین سالن «همه چیز از بالا قشنگتر است» به کارگردانی کاوه حدادی، «گالش منزل» به کارگردانی علی شهابالدین و «شازده حمام» به کارگردانی احمد صرافزاده به نمایش در میآیند.
برنامه نمایش آثار بخش «استعدادهای نو»
فیلمهای بخش «استعدادهای نو» همزمان با سومین روز جشنواره در سالن شماره ۸ روی پرده میرود. از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ در این سالن فیلمهای «هاکاتی» به کارگردانی مژگان آقاداودیان، «بعد از نیمه شب» به کارگردانی محمد باقری، «کمپانی» به کارگردانی ایلناز خیرخواه و «زن مرد نقاش» به کارگردانی سهیل دانشاشراقی روی پرده میرود.
سالن شماره یک هم در سانس ۱۵:۳۰ تا ۱۷ میزبان اکران فیلمهای بخش «استعدادهای نو» خواهد بود. در این سانس فیلمهای «میز هفت» به کارگردانی سبحان بیرانوند، «ترال» ساخته میثم فرهومند، «نشنیدن» به کارگردانی احمد صمیمی و «کورتیزال» ساخته دانیال نوروش اکران میشود.
برنامه نمایش آثار بخش «کتاب و سینما»
همزمان با روز سوم جشنواره، در سالن ۸ از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰، آثار بخش «کتاب و سینما» روی پرده میرود. در این سانس فیلمهای «یک چیز سیاه» به کارگردانی ریحانه کاوش، «فلس» به کارگردانی هومن نادری، «جناکات» به کارگردای عطا مجابی، «لیدی» به کارگردانی فردین انصاری و «نارس» به کارگردانی نوا نعمتی اکران میشود.
سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
انتهای پیام
نظرات