• چهارشنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401072010392
  • خبرنگار : 71461

شهریاری در افتتاحیه سی‌وششمین کنفرانس وحدت:

استکبار جهانی به دنبال نزاع و تجزیه جهان اسلام است

استکبار جهانی به دنبال نزاع و تجزیه جهان اسلام است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: بسیاری از دلایل منازعات موجود در کشورهای اسلامی، وجود برخی اختلافات دامنه‌دار متنی در بین مذاهب اسلامی، وجود برخی دولت‌های سرسپرده در بین کشورهای اسلامی، جهالت برخی پیروان متعصب از مذاهب شیعه و سنی، فقدان مردم سالاری دینی در برخی کشورهای اسلامی و وجود بلوک‌ها و احزاب معارض در برخی کشورها است و در چنین شرایطی باید به میدان عمل آمده و راه‌کارهایی را برای مقابله با پروژه‌های استکبار به کارگرفت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز (۲۰ مهر ماه) در مراسم افتتاحیه سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک ایام ۱۷ ربیع میلاد حضرت محمد(ص) اظهار کرد: در طول دو قرن گذشته شاهد درگیری‌ها و جنگ‌های زیادی در فضای جهان اسلام بوده‌ایم، از این رو موضوع سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی را «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام، راه‌کارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی» قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به گرفتاری‌های جهان اسلام و پروژه‌های برنامه‌ریزی شده استکبار ادامه داد: پروژه اول استکبار تجزیه دنیای اسلام بود. شبه قاره هند و دولت عثمانی و بخش‌هایی از ایران ما را جدا و در جنگ جهانی دوم کشور ما را به سه بخش تقسیم کردند.

شهریاری ابراز کرد: استکبار به دنبال تقسیم سوریه بود و از این رو پروژه «سرزمین سوخته» را در این کشور دنبال کرد. در این پروژه، سوریه را درگیر جنگ داخلی و کشوری را که مهد آبادانی خاورمیانه بود به یک سرزمین سوخته تبدیل کردند. همچنین در این پروژه بیش از نیم میلیون نفر از مردم سوریه کشته و دو سوم جمعیت این کشور آواره شدند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی خاطرنشان کرد: پروژه دیگر دشمن ترویج فرهنگ سکولار و لیبرال بین کشورهای اسلامی بود. در واقع استکبار می‌داند که اسلام تمدن ساز است و این مسئله خواب استکبار را آشفته کرده است. دین اسلام دین رحمت است اما استکبار در تلاش است آن را دین خشونت معرفی کند تا به اختلافات و منازعات در کشورهای اسلامی دامن بزند.

شهریاری اظهار کرد: بسیاری از دلایل منازعات موجود در کشورهای اسلامی وجود برخی اختلافات دامنه‌دار متنی در بین مذاهب اسلامی، وجود برخی دولت‌های سرسپرده در بین کشورهای اسلامی، جهالت برخی پیروان متعصب از مذاهب شیعه و سنی، فقدان مردم سالاری دینی در برخی کشورهای اسلامی و وجود بلوک‌ها و احزاب معارض در برخی کشورها است.

وی افزود: در چنین شرایطی باید به میدان عمل آمده و راه‌کارهایی را برای مقابله با پروژه‌های استکبار به کار گیریم، به همین منظور اجتهاد در همه مذاهب را تجویز و ادب اختلاف را باید رعایت کنیم. همچنین تبیین جهال از وظایف علما بوده و افشاگری پروژه‌های دشمنان از وظایف رسانه است، از این رو باید با استفاده از ابزارهای نوین جهاد تبیین را در دستور کار داشته باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه بیان راه‌کارهای مقابله با پروژه‌های دشمن گفت: ملت‌های اسلامی باید مطالبات به حق خود را در حکومت‌های خودکامه دنبال کنند. از طرف دیگر، قومی‌گرایی و طایفه‌گرایی خلاف اسلام است و امت اسلام باید از آن بپرهیزد و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنیم و بدانیم که ملاک برتری در دین ما تقوا و ولایت الهی است. همچنین دنبال کردن روش‌هایی عقلایی برای رفع اختلافات و رقابت سازنده و سالم بین کشورهای اسلامی می‌تواند پروژه های استکبار جهانی را نقش بر آب کند.

وی در پایان یادآور شد: در پایان سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی برنامه‌ها و راهکارهای علمی اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام را برای همگان تشریح خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha