• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401071708575
  • خبرنگار : 50176

یک مدرس حوزه علمیه لرستان:

وحدت یک اصل تکوینی است/اقتدار و امنیت پایدار کشور در سایه وحدت شیعه و سنی

وحدت یک اصل تکوینی است/اقتدار و امنیت پایدار کشور در سایه وحدت شیعه و سنی

ایسنا/لرستان یک مدرس حوزه علمیه لرستان گفت: اقتدار و امنیت پایدار کشور در سایه وحدت شیعه و سنی حاصل شده است.

حجت‌الاسلام علی بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دشمن در تلاش است وحدت بین مسلمانان به ویژه شیعه و سنی را از بین ببرد، گفت: انگلیس و آمریکا سال‌ها از سفره پُرنعمت سرزمین ایران ‏چپاول کردند و همچنان چشمشان به‌دنبال این منابع غنی خدادادی است.‏

وی با اشاره به اینکه در عصر حاضر جهان کفر برای نیل به اهدافش اختلافات را کنار گذاشته و به اتحاد ‏رسیده‌اند، اضافه کرد: ایجاد تفرقه و جدایی کار دشمن است و هر ‏کسی که در راه ایجاد تفرقه قدم و قلمی بردارد به اسلام و مسلمین خیانت کرده است‎.‎

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تفرقه‌افکنان و مسببان نزاع و درگیری خائن‌ترین افراد بین جامعه بشری ‏هستند، افزود: هیچ دولت یا شخصی حق ندارد بین امت اسلامی جنگ و درگیری به‌وجود بیاورد چراکه این کار فقط به ‏نفع دشمنان است.‏

وی با تأکید بر اینکه اقتدار و امنیت پایدار کشور در سایه وحدت شیعه و سنی حاصل شده است، ادامه داد: وحدت یک اصل تکوینی است و فطرت انسان او را به سوی وحدت فرا می‌خواند.

بیرانوند اضافه کرد: مطلب بعدی در باب وحدت جنبه تاریخی و جامعه‌شناختی آن است؛ به این معنا که اگر به حیات بشری در طول ‏تاریخ نگاه کنیم، خواهیم دید که انسان‌ها همواره بر مشترکات فطری خود گرد هم می‌آیند و بر آنها توافق نظر دارند و به ‏نوعی وفاق اجتماعی می‌رسند. ‏

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: به‌عنوان مثال همه انسان‌ها تمایل به حق‌پذیری داشته، به زیبایی علاقه‌مند هستند، ‏همه انسان‌ها دارای حس کنجکاوی و جست‌وجوگری هستند، به طوری که به سمت تمایلات فطری خود حرکت می‌کنند ‏و از آنجایی که فطرت انسان‌ها واحد است، پس باید گفت‌ وحدت و مشارکت یک امر فطری برای تمام انسان‌هاست‎.‎

وی با اشاره به اینکه اشتراک عقاید یا تفاسیر سیاسی برای ایجاد وحدت الزامی نیست، بیان کرد: اسلام در باب وحدت ‏از عبارت «امت» استفاده می‌کند و تمام بشریت را مخاطب خود قرار می‌دهد، در این دید لازم نیست انسان‌ها برای داشتن وحدت عقاید دینی واحد و یا تفاسیر سیاسی و ایدئولوژیک مشترکی داشته باشند، این‌جاست که آنها می‌توانند در یک ‏فضای برادری و برابری زندگی کنند.‏

بیرانوند در پاسخ به این سؤال که این نوع وحدت چگونه ایجاد می‌شود؟ تصریح کرد: تحقق وحدت بشری زمانی اتفاق ‏می‌افتد که ما روی مشترکات گرد هم بیاییم چراکه ذات انسان به وحدت تمایل دارد.‏

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه گاهی وحدت جنبه اضطراری پیدا می‌کند و ذیل موضوعات سیاسی قرار ‏می‌گیرد، افزود: باید گفت لزوماً این نوع دید به وحدت غلط نیست و چه‌بسا وحدتی که از سر اضطرار باشد، نافع و ‏ناجی هم باشد.‏

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha