• دوشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060705349
  • خبرنگار : 50509

/تولید دانش‌بنیان و چالش‌های آن/۱

افزایش تولید و گسترش واحدهای تولیدی، اولویت ما در سال جاری و آینده است

افزایش تولید و گسترش واحدهای تولیدی، اولویت ما در سال جاری و آینده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس یک شرکت دانش‌بنیان از دانشگاه صنعتی سجاد گفت: با توجه به اینکه سال ۱۴۰۱ سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین نام‌گذاری شد اولویت ما در سال جاری و سال آینده افزایش تولید محصولات و گسترش واحدهای تولیدی است.

عباس گلمکانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص هدف از تاسیس شرکت دانش‌بنیان مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه  صنعتی سجاد، اظهار کرد: تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تجاری‌سازی ایده‌هایی که در نهایت به محصول تبدیل شده ایجاد می‌شوند. شرکت دانش‌بنیان مهندسی برق و الکترونیک سجاد پیش از اینکه ماهیت یک شرکت دانش‌بنیانی داشته باشد، مرکز تحقیقات دانشگاه صنعتی سجاد بود.

وی افزود: اما امروزه با ۳۰ سال سابقه فعالیت و با به کارگیری جمعی از اساتید و دانشجویان توانسته‌ایم ۲ ایده را به محصول دانش‌بنیانی تبدیل کنیم که نیاز امروز بازار است و تقاضا برای آن‌ها وجود دارد.

گلمکانی که خود فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف است، به معرفی دو محصول سپهتن و سیپاد پرداخت و بیان کرد: محصول سپهتن سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان است که برای حمل و نقل مسافر و بار بین شهری طراحی شده است. در خودرو نصب شده و دوربین به آن متصل می‌گردد، در این سامانه گواهینامه راننده ثبت و با توجه به سامانه ردیابی امکان اتصال به سامانه هوشمند خودرو را دارد که اطلاعات خودرو نیز در این سامانه ثبت خواهد شد و این اطلاعات را به سرورهای پلیس و راهداری نیز مخابره می‌کند.

وی ادامه داد: سامانه سپهتن نیز یک سامانه سخت‌افزاری است که نظارت آنلاین بر راننده خواهد داشت. چراکه سرعت و میزان ساعات رانندگی را کنترل می‌کند. همچنین باید توجه داشت که رانندگان باید حداکثر ۹ ساعت مشغول به کار باشند و این محصول در کاهش تصادفات به میزان قابل توجهی موثر است.

رئیس شرکت دانش‌بنیان مهندسی برق و الکترونیک سجاد با معرفی دیگر محصول این شرکت که سیپاد نام دارد، عنوان کرد: پروژه سیپاد برای حمل‌ونقل بار و مسافر درون شهری طراحی شده و هدف آن اختصاص سوخت و با توجه به پیمایش هر خودرو است که در کاهش قاچاق سوخت می‌تواند تاثیر مطلوبی داشته باشد و هدفمندی یارانه‌های سوخت می‌تواند بر این محصول اجرا شود.

گلمکانی تاکید کرد: در مجموع محصولات در راستای ردیاب خودرویی است که با توجه به نیاز حال حاضر کشور برای کنترل و سامانه‌های حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری تولید شده است که می‌توان گفت پروژه‌های ملی هستند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها بر تامین قطعات اولیه محدود کننده موثر است، تصریح کرد: نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها را انکار کرد اما با توجه به اینکه پروژه‌های ما ملی بوده و بحث‌های امنیتی برای آن‌ها مطرح است، باید از محصولاتی که تولید داخلی هستند، استفاده کنیم که این امر اتفاق افتاد. طی ۳ الی ۴ سال اخیر در واحدهای تحقیق‌ و توسعه محصولات نهایی شدند و در مجموع به علت تاکید بر دانش فنی و تولید داخلی خیلی دستخوش تحریم‌ها نشدیم.

وی در خصوص تولید و کاربرد دو محصول مذکور، اعلام کرد: محصول سیپاد در مرحله تولید انبوه است و تیراژ تولید آن به ۵۰۰۰ عدد و تولید سامانه سپهتن به تیراژ ۴۰۰۰ عدد در ماه رسیده که مورد نیاز بازار است ضمن اینکه الزامات قانونی هم برای نصب این دو محصول وجود دارد.

گلمکانی ادامه داد: حدود ۳۰۰ هزار ناوگان وجود دارد که باید مجهز شوند و با توجه به اینکه این محصولات مورد نیاز کشور است در حال حاضر صادر نشده اما به عنوان محصول عمومی ردیابی امکان صدور آن وجود دارد و در هیچ نمایشگاه بین‌المللی حضور نداشته‌ایم.

وی با اشاره به تاثیر کرونا بر فعالیت‌های شرکت دانش‌بنیان مهندسی برق و الکترونیک سجاد گفت: کرونا تاثیراتی از جمله کاهش تقاضا را در برداشت که منجر به تعدیل نیرو نیز شد اما در سال گذشته خوشبختانه به شرایط عادی بازگشتیم. در حال حاضر با ۲۰ نفر نیرو با تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد برق، کامپیوتر و اعضای هیات مدیره با تحصیلات دکتری به فعالیت‌های خود می‌پردازیم. البته درصدد افزایش نیرو نیز هستیم.

گلمکانی اضافه کرد: با توجه به اینکه سال ۱۴۰۱ تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شد اولویت ما در سال جاری و سال آینده افزایش تولید محصولات و گسترش واحدهای تولیدی است، البته ظرفیت تولید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته با افزایش ۳ برابری همراه بوده است و باتوجه به نیاز کشور افزایش ظرفیت تولید را پیش‌رو خواهیم داشت.

رئیس شرکت دانش‌بنیان مهندسی برق و الکترونیک سجاد در خصوص طراحی ایده‌های نو اظهار کرد: ماهیتی که پروژه‌ها دارند با توجه به صنعت الکترونیک به تحقیقات و توسعه پیوسته نیاز دارند و به طور پیوسته محصولات را بهینه می‌کنیم.

وی افزود: تکنولوژی تغییر می‌کند و هر ۲ سال باید محصولات را باز طراحی کنیم، مدل‌های جدیدی از سیپاد و سپهتن را طراحی می‌کنیم و  ساختارهای ظاهری پروژه تغییر کرده است و حوزه اصلی ما ردیابی خودرویی است و در حال افزودن به سبد محصول هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با توجه به شعار سال و تاکید بر تولید دانش‌بنیان آیا تسهیلات خاصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، افزود: برخی وام‌های سرمایه در گردش وجود دارد اما هنوز موفق به دریافت آن‌ نشده‌ایم و روی آن حساب نمی‌کنیم چراکه طی کردن فرایند آن زمان زیادی می‌طلبد و دشوار است.

گلمکانی خاطرنشان کرد: وام سرمایه در گردش عملا کمکی به ما نکرده و امیدواریم شرایط بهتر شود اما تقاضای دریافت آن‌ را داریم، موضوع دیگر امریه است، امیدواریم از نیروهای امریه به عنوان نیروی دانش‌بنیان استفاده شود. اما در مجموع ظاهرا دیدگاه‌های حمایتی وجود دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha