به گزارش ایسنا، با آغاز ایام محرم، اعلام شد که اپرای عروسکی «عاشورا» در تالار وحدت به روی صحنه میرود تا به سهم خود گریزی نمایشی موسیقایی داشته باشد، بر آنچه در واقعه کربلا گذشت.
پس از اینکه تماشاگرها در جایگاه خود قرار گرفتند که البته عدهای هم با وجود آغاز موج دیگری از کرونا در کشور، ماسک نداشتند، اعلام شد که از ثبت هرگونه تصویر در حین اجرا خودداری شود.
لحظاتی بعد، سالن به طور کلی خاموش و ستارههای نمایش که عروسکها بودند، روی صحنه قرار گرفتند و اجرا آغاز شد.
در این اجرا که در قالب اُپرا روی صحنه رفت، موسیقی، حرف اول را میزد؛ تا جایی که اگر به هر دلیلی نمیتوانستید اتفاقات روی صحنه را به درستی ببینید، کافی بود گوش خود را به صداها بسپارید و از آنچه در جریان بود، مطلع شوید.
فضای سالن به طور کلی عاری از هرگونه نور اضافی بود و اگر هر کدام از تماشاگرها با نور گوشی خود فضا را بر هم میزدند، سریعا با واکنش مسئولان سالن مواجه میشدند.
عروسکهای این نمایش، هر کدام نقشهای متفاوتی را برعهده داشتند و همچون یک نمایش واقعی برخی از آنها نقش اصلی و برخی هم در قالب سیاهی لشکر عمل میکردند.
در این زمینه تماشا کنید:
اجرای اپرای«عاشورا» در تالار وحدت
در موسیقی کار که منطبق با اَکت هر عروسک اجرا میشد، برای هر کدام از نقشها فرد متفاوتی اجرا را برعهده گرفته بود و در مابقی زمانبندی صدای از پیش ضبط شده پخش میشد.
در این نمایش خبری از موسیقی زنده نبود و عمل اصلی که در لحظه و زنده اجرا میشد، مربوط به عروسکگردانی و صحنهپردازی بود. با این همه موسیقی تولیدی مشکلی در کار ایجاد نمیکرد اما اگر انتظار یک نمایش تماما زنده را داشته باشید، این اجرا شاید مناسب شما نباشد.
حین اجرا هر صدا در قالب آواز و شعر و هر عروسک که در نقش یکی از یاران حسینی یا کوفهای بود، روایت میکرد آنچه را که در کربلا گذشته و اینکه چگونه شد که آن واقعه بزرگ تاریخی پیش آمد.
به هر جهت با وجود زنده نبودن اجرای موسیقی کار، به واسطه کیفیت کلی اثر، چیزی از ارزشهای آن کم نمیشد و کاری متفاوت را در زمینه عاشورا به نمایش میگذاشت؛ چه بسا که به واسطه محوریت عروسکی کار، این نمایش برای گروه سنی کودک و نوجوان هم جذابیت داشت و البته که کم نبودند کودکان حاضر در سالن.
این اثر با خوانندگی محمد معتمدی، آهنگسازی بهزاد عبدی و کارگردانی بهروز غریبپور به روی صحنه رفته است.
انتهای پیام
نظرات