• پنجشنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401052014601
  • خبرنگار : 71467

تبعات برهم زدن یک توافق

تبعات برهم زدن یک توافق

گمرک ایران با اعلام اینکه با لغو توافق بین گمرک و سازمان راهداری در مورد ارائه گواهی اسقاط بعد از ترخیص و قبل از شماره‌گذاری، هیچ یک از کامیون‌هایی که قبلا ترخیص شده بود به گمرک بازگردانده نشده است، متروکه شدن این کامیون‌های در جریان تعیین تکلیف را از عواقب این اقدام دانست.

علی وکیلی -مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مکاتبه اخیر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با گمرک و درخواست ارائه گواهی اسقاط قبل از ترخیص کشنده‌های وارداتی توضیح داد.

موافقت پس گرفته شد

وی با اشاره به جریان مکاتبه‌ای در سال گذشته گفت: در این مکاتبه، گمرک ایران به منظور تسریع در ترخیص کامیون‌های وارداتی به وزارت راه و شهرسازی چند پیشنهاد ارائه و اعلام کرد: با توجه به اینکه فرایند صدور گواهی اسقاط بسیار طولانی است و در مواردی،  تشریفات گمرکی این کامیون‌ها تمام شده، ولی معطل گواهی اسقاط مانده‌اند، ارائه این گواهی به بعد از ترخیص و قبل از شماره گذاری موکول شود. این درخواست مورد موافقت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و به گمرکات اجرایی ابلاغ کردیم. اما اخیرا، وزارت راه طی نامه‌ای به دفتر واردات گمرک درخواست کرده، گواهی اسقاط قبل از ترخیص کامیون‌ها از گمرک دریافت شود.

امکان ویرایش سفارش کامیون‌ها

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران با اشاره به جزئیات مکاتبه ستاد حمل و نقل و سوخت توضیح داد: یک مورد به ویرایش ثبت‌سفارش بر می‌گردد که به گمرک اعلام شده است برخی ثبت سفارش‌ها نیاز به ویرایش دارد و اگر اقدام  نشود، برخی شرکت‌های حمل و نقل نمی‌توانند کامیون‌ها را ترخیص کنند و ممکن است متروکه شوند، از این جهت خواسته شده که امکان ویرایش وجود داشته باشد. گمرک نیز مخالفتی با ویرایش ثبت سفارش ندارد، چون تاکید داریم اگر نیاز به ویرایش دارد باید انجام تا امکان اظهار و ترخیص آن میسر شود و بلاتکلیف باقی نمانند.

دریافت اسقاط قبل از ترخیص ابلاغ شد

وی ادامه داد: اما در بخش دیگر نامه، پیشنهاد شده که گواهی اسقاط قبل از ترخیص کامیون دریافت شود و به عبارتی روال قبلی که از سال گذشته بین گمرک و وزارت راه توافق شده بود، تغییر کند. بر این اساس با توجه به اینکه گمرک دستگاه مجری است، نامه را به صورت سیستمی به گمرکاتی که کامیون، ترخیص می‌کنند ارجاع دادیم و در حال اجرا است و ابلاغ به صورت کتبی نیز در دست اقدام است.

نگفتیم کامیونی به گمرک برگردد

وکیلی در رابطه به اینکه گفته شده در چند روز اخیر تعدادی از کشنده‌های ترخیص شده به دلیل عدم ارائه گواهی اسقاط به گمرک برگشت داده شده است، گفت: این‌گونه نیست؛ گمرک ایران به هیچ یک از گمرکات اعلام نکرده کامیون‌هایی که قبل از ابلاغیه، ترخیص شده و گواهی اسقاط آن باید در مرحله شماره‌گذاری ارائه شود، برگردد. اصلا نیازی به این کار نیست و هر کامیونی که پیش از این با شرایط قبلی ترخیص شده است، به همان روال خواهد بود. اما از تاریخ ابلاغ نامه به بعد، هر کامیونی که قرار است از گمرک ترخیص شود نیاز به ارائه گواهی اسقاط در مرحله ترخیص دارد.

اگر مرجع تحویل گیرنده گزارش متروکه دهد، باید اقدام شود ولی موضوع به طور خاص بررسی خواهد شد

این مقام مسئول در گمرک ایران در پاسخ به اینکه با توجه به عدم تعیین تکلیف اسقاط و موانع پیش روی آن، آیا الزام ارائه آن قبل از ترخیص موجب طولانی شدن زمان ماندن این کشنده‌ها و متروکه شدن آنها نمی‌شود؟   بیان کرد: به هر صورت این از عواقب این اقدام است و اگر مرجع تحویل گیرنده به گمرک اعلام متروکه کند ما نیز باید بر اساس قانون اقدام و کامیون‌ها را برای تعیین تکلیف در اختیار  سازمان اموال تملیکی قرار دهیم،   ولی فعلا اینکه گمرک چه تصمیمی در این رابطه خواهد گرفت باید به طور خاص بررسی شود.

پیشنهاد پرداخت نقدی فعلا در حال بررسی است

وکیلی همچنین در مورد آخرین وضعیت پیشنهاد پرداخت نقدی به جای ارائه گواهی اسقاط اعلام کرد که این پیشنهاد فعلا در حال بررسی در کمیسیون‌های دولت است.

به گزارش ایسنا، واردات کامیون‌های وارداتی به مصوبه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه برمی‌گردد و بر همین اساس در دو سال اخیر، شرایط واردات این کامیون‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی به گمرک اعلام شد و بعد از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت صمت طی ابلاغیه‌هایی شرایط واردات از جمله ردیف تعرفه کامیون‌های وارداتی، نحوه واردات، کامیون‌های اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و همچنین تائید منشأ این کامیون‌ها را مشخص و ابلاغ کردند،  ولی واردات این کامیون‌ها با موانعی مواجه و در گمرک دپو باقی ماند تا اینکه در شهریور پارسال طی بازدید معاونان دادستان تهران از گمرک، دستورالعمل تعیین تکلیف و ترخیص آنها صادر شد ، با این حال در عمل با موانعی از جمله هزینه چند میلیاردی اسقاط مواجه شده است.

طبق اعلام اخیر معاون امور گمرکی گمرک ایران، از حدود ۱۱ هزار دستگاه کامیون، نزدیک به ۵۰۰۰ دستگاه در گمرک باقی مانده است که در کنار بخشی از کامیون‌های ترخیص شده، با مشکل اسقاط مواجه بوده و امکان شماره‌گذاری ندارند. عسگری گفته بود آنچه به دولت پیشنهاد و قرار بر تسهیل شرایط برای تعیین تکلیف این کامیون‌ها است، پرداخت مبلغ نقدی حدود ۷۵۰ میلیون تومانی به جای ارائه گواهی اسقاط است.

با این حال هنوز این پیشنهاد مصوب و ابلاغ نشده و ظاهرا قرار است در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و نهایی شود، ولی اینکه به چه نحوی اجرا و کدام کشنده‌ها را شامل خواهد شد، مشخص نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۱ ۰۲:۳۲

همه جای دنیا خریداران کامیونهای کم مصرف رو تشویق می‌کنند برای مثال در آلمان کامیونهای یورو شش نصف کامیونهای یورو سه پول اتوبان میدن و معافیتهای مالیاتی دارن اینجا هم راننده بدبخت زندگیشو فروخته رفته کامیون کم مصرف یورو شش استاندارد روز دنیا آورده ولی ماهها و بعضیا از سال هم گذشته ولی نتونستن پلاک کنندمیگن قانونه اگه قانونه و باید اجرا بشه چرا قانون هوا پاک اجرا نمیشه مگه طبق قانون کامیون بالای ۲۵ سال نباید از رده خارج بشه و اجازه تردد نداشته باشه بس چرا هیچ محدودیتی براشون قائل نشدین اسقاط نیست اگه هم باشه اونقدر گرونه که هیچ راننده ای توان خریدشو نداره چون از اینور اجبار به اسقاط کردین ولی از اون طرف هیچ محدودیتی برای کامیون های فرسوده نذاشتین و طبیعیه که طرح نوسازی کامل قفل بشه

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۳ ۰۲:۲۲

سلام به نظر من اگه اینجوری پیش بره قیمت یک کامیون اسقاطی از یک کامیون صفر اروپایی بالا تر میره.