• سه‌شنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401042819033
  • خبرنگار : 71631

کشف مقبره فرمانده ارتش مصر باستان

 کشف مقبره فرمانده ارتش مصر باستان

باستان‌شناسان با کاوش در مصر بقایای مقبره باستانی یکی از فرماندهان ارتش مصر باستان را کشف کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از نشنال، باستان‌شناسان جمهوری «چک» با کاوش در مصر، بقایای مقبره یکی از مقام‌های نظامی مصر را کشف کردند که فرماندهی گردانی متشکل از سربازان خارجی را برعهده داشته است.

به گفته وزارت آثار تاریخی مصر، این اکتشاف نشان می‌دهد مصر باستان بیش از آنچه‌ که پیش‌تر تصور می‌شد با نقاط مختلف جهان در تعامل بوده است.

گمان می‌رود این مقبره که اخیرا در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی اهرام جیزه کشف شده است به مردی به نام «Wahibre-merry-Neith» تعلق داشته باشد که در حوالی ۵۰۰ سال پیش از میلاد، یعنی در فاصله بین اواخر دودمان بیست‌وششم تا اوایل دودمان بیست‌وهفتم زندگی کرده است.

این اکتشاف به همت باستان‌شناسانِ دپارتمان مصرشناسی دانشگاه «چارلز» شهر «پراگ» صورت گرفته است.

مقبره باستانی این فرمانده به واسطه پل‌های باریکی که با تراشیدن سنگ ساخته شده‌اند به بخش‌های جداگانه تقسیم شده است.

مساحت این مقبره ۱۴ متر مربع است و گودال اصلی آن حدود ۶ متر عمق دارد. با این حال همچون سایر مقبره‌های آن زمان، یک دالان کوچک‌تر، اما عمیق‌تر در میانه گودال اصلی ساخته شده است که به تابوت‌دانی منتهی می‌شود که این فرمانده در آن دفن شده بود.

باستان‌شناسان در دالان عمیق‌تر که حدود ۱۶ متر عمق دارد، دو تابوت‌دان که یکی از آن‌ها در درون دیگری قرار داشت را کشف کردند. تابوت‌دان بیرونی از دو تخته سنگ عظیمِ سنگ آهک سفید ساخته شده است. تابوت‌دان داخلی، اما از سنگ بازالت و به شکل بدن یک انسان ساخته شده است.

 کشف مقبره فرمانده ارتش مصر باستان
تابوت‌دان داخلی

روی بخشی از تابوت‌دان بازالتی گزیده‌ای از فصل هفتاد و دوم «کتاب مردگان» مصر باستان حکاکی شده است. این متن درباره رستاخیز متوفی و سفر او به جهان پس از مرگ است. تابوت‌دان بازالتی به طول ۲.۳۰ متر و عرض ۱.۹۸ متر ساخته شده است.

باستان‌شناسان درحالی این تابوت‌دان را کشف کردند که مومیایی در آن قرار نداشت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت سارقان در حوالی قرن چهارم یا پنجم میلادی به این مقبره آمده‌اند.

 کشف مقبره فرمانده ارتش مصر باستان

البته علاوه بر تابوت‌دان، آثار تاریخی مختلفی از جمله یک مجسمه سوسک سرگین‌گردان و چندین «اوشابتی» (تندیس‌های کوچکی مخصوصی مراسم به خاکسپاری در مصر باستان) کشف شده است.

 کشف مقبره فرمانده ارتش مصر باستان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۰۱:۰۶

واقعااهرام مصرخیلی عالیه اون دوران چه جوربوده 🤔🤔

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۰۹:۵۶

ای کاش ایران نیز مثل کشورهای دیگه قوانینی داشت تا جلوی غارت و قاچاق اشیای عتیقه و تخریب گرفته میشد خیلل از سنگ تراشه ها و نمادها توسط برخی روستائیان و غیر مجازین تخریب میشه و تنها عکس خشک از آنها باقی مانده اگه مسئولی تاریخ دوست باشه این اتفاق نمیافته با اتخاذ قوانین درست و حذف قانون قدیمی خیلی بهتر میشه چون اگه قوانین قبلی کارساز بود تو این چند سال بهرشو میدیدیم اگه در این راه درست قدم برداشته شه بیشتر از پول نفت عاید مملکت میشه با اگاه کردن مردم و اینکه این همه تخریب برای چیست و....

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۰۳:۰۱

همون روستائیا از صدتا باستانشناس وارد ترن از زمین صاف و بی نشون مقبره در میارن حقشونه بردارن زحمت کشین فقیر و ندارن این کارو میکنن.بعدشم او شخص در نیاره کی میدونه اونجا چیزی هست؟!؟!

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۱۰:۱۹

واقعا مصر مرموز ترین کشور کره زمین هست.احتمالا کشور مصر پایگاه بیگانگان فضایی بوده است.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۱۷:۲۵

بسیارعالی

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۱۷:۳۸

مسولین ما به کوروش بزرگ میگند ظالم!! اگه ولشون کنند تخت جمشید رو ویران میکنند!

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۱۷:۵۴

مرموزترین؟ نمیخاد جای دوری بروی همان قران را بخوان تا با این کشورهایی که فکر میکنی مرموز بوده اند را بیشتر اشنا بشوی

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۲۲:۲۶

شاهرخ جان چون اجداد ما از خود ما پیشرفته تر بودن دلیل نمیشه که آنجا پایگاه بیگانگان بوده باشه.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۱۰:۳۱

خودتون چیزی از تاریخ ایران نمیذارید وقتی هم تو دنیا از تاریخ ایران گذاشته میشه میشینین و می نویسد جعلی هست. صحبت از تاریخ ایران فقط بده و تاریخ مصر خیر خودمون که تاریخ نداریم

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۱۲:۱۸

من موندم این ادمیزاد از سر مرده هم نمیوفته .نبش قبر جنایت هست چه برای علم باشه چه برای پول و ثروت ،یارو یه تمدن رو با خودش زیر خاک برده شما میرین درش میارین که چی ،تا حالا یعنی نفهمیدین کسایی قبل از ما بودن ،پس این کارای اضافه برای چیه ،صددرصد برای وسایل زیر خاک هست ،تا حالا سوال کردین از خودتون ایا گذشتگان ما چیزی رو (ثروت و طلا)با خودشون تونستن ببرن که حالا ما با خودمون ببریم . این اشیائ عتیقه میمونن ولی ما نمیمونیم.اونا هم فکرشو نمیکردن یروزی بمیرن و ۲۸ تا دودمانشون کنقرض بشه.لا اله الا الله و محمد رسول الله .میبینیم ولی عبرتی در کار نیش.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۲۲:۰۶

واقعا به حال این افراد و این تفکرات عامی باید اظهار تاسف کرد.اگر تاریخ و مطالعه در تاریخ بد بود خود خدا اینقدر روی اون تاکید نمی‌کرد.

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۲ ۱۵:۴۳

بکلی علم رو زیر سوال برد.این پروژه ها اونقدر هزینه بردارن ک سی کیلو طلاهم توش پیداکنی جبران هزینه هاشو نمیکنه اونوقت تو میگی برا عتیقه ها؟ارزش این یافته ها در دراز مدت فوق العاده بالاست برای علم.پس حرف مفت نزن بی سواد

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۰۷ ۱۶:۳۵

به اینها نمیگن نبش قبر ،دوست گرامی.حتی در اسلام گفته شده قبر انسان(بغیر از بور بزرگان) بعد از سی سال از زمان دفن ،قابل تخریب است برای مصارف دیگه مثل ساخت اماکن عمومی،جاده و.....

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۱۲:۲۸

آمون رحمتش کنه، ما با هم در مدرسه نظام همدوره بودیم حرف منو گوش نکرد آخرش هم مومیایی اش، گور و گور شد.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۱۴:۵۹

دروغت معلوم شد ، چون آمون زمان شما نبوده

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۰۳:۰۷

😑😑😑😑😅😅😅دمت گرم دروغشو رو کردی

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۱۰:۵۲

عجب ، آمون دوسال قبل اینکه شما بیای مدرسه نظام فوت کرد و خودم باهمین دستانم مومیاییش کردم ، چرا خالی میبندی

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۱۳:۳۸

خدابیامرزدش

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۱۸:۲۲

یاد سریال مون نایت افتادم اونم تو قسمت های اخرش همچین جایی بود و اون سرگین هم حکم قطب ننا رو داشت

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۲۰:۳۱

👻👻👻👻👻👻👻👻👻

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۲۲:۴۶

والله به نظر من تو ایران هرچی زیرخاکی پیدا میشه خودشون میفروشن از نظر من اگه هرجا زیرخاکی پیدا کردی باید بفروشی حال زندگی رو ببری مگه اونا به فکر زیرخاکی ها هستن که‌ما باشیم

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۹ ۲۳:۲۱

چه مرموز و ......

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۱۴:۰۷

اینا آدمهای ضعیفی بوده اند که با این مناصب و قدرت مرده اند خوش بحال خودمون که هرگز نمی میریم

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۳۰ ۱۵:۴۱

چقدر کشور مصر هیجان انگیز بوده هنوز هم از توی مقبره هاشون طلا و جواهر و اشیای قیمتی کشف می کنن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۳۱ ۰۶:۲۱

عاااالی.ای کاش که قوانین میراث فرهنگی در ایران هم عوض میشد تا جلو غارت و تخریب آثار باستانی گرفته میشد

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۳۱ ۱۳:۲۸

یکم فکر‌ کنید میفهمید چه کسانی اهرام مصر رو ساختن با چندتا سوال بهتون ثابت میکنم.چه کسانی قصر سلیمان رو ساختن؟چه کسانی بهش قدرت و ثروت براش فراهم میکردن؟و سلیمان با چی اونها رو کنترول میکرد؟بله جنیان بودن حالا شاید باورتون نشه ولی این نتیجه ای ۱۴ سال تحقیق منه

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۳ ۱۳:۵۱

دیگه تحقیق نکن،جن کجا بود فراتر از ماورا

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۷ ۲۲:۴۴

اولا آمون نه آقای آمون دوما آمون زنده وکیل و وصی نمیخواد سوما این اقا اسمش واهیبری-مری-نیت بود شاگرد اولم بود این بنده ما داشت سر نیل دستشو میشست سوسمار خوردش واسه همینم تو قبرش چیزی نیست یعنی چیزی نبود که بذاریم .درضمن سر به سرم نذارین وگرنه سوسمارو میگم شماروهم بخوره.