به گزارش ایسنا، محمود امانی طهرانی توضیحاتی پیرامون ترمیم سندتحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش ارائه و اظهار کرد: سندتحول از ابعاد مختلف میتواند مورد توجه و واکاوی قرار بگیرد که اجرای سند از این جمله است. اجرای سند دغدغه همیشگی همه مسئولان از زمان تصویب در سال ۱۳۹۰ بوده است.
وی افزود: ترمیم و اصلاح سند ریشه در فصل هشتم سند دارد و پیش بینی شده است که هر پنج سال یک مرتبه انجام شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه استارت این بازنگری از سال ۱۴۰۰ زده شده و تا کنون در حال انجام است اظهار کرد: یک سوال مهم این است که انتظار میرود سندتحول بنیادین در عرصه مدرسه چه کارکردی و در پی آن چه تغییراتی داشته باشد. بخشی از راهکارهای سندتحول ناظر بر فعالیتهای مدرسهای است.
امانی طهرانی ادامه داد: فاز نظری و مطالعات لازم برای بازنگری سند انجام شده است. اکنون در مرحله دوم به دنبال اعمال گزارههای استخراج شده در سند هستیم و در مرحله سوم برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال میشود. حجم گسترده کار در مرحله اول برای جمع آوری دادهها، زمان زیادی به خود اختصاص داد و یک علت طولانی شدن، فرایند ترمیم سند است.
وی با اشاره به اینکه در جریان بازنگری در سندتحول، اصول هفت گانهای دنبال میشود گفت: به عنوان نمونه، بر این اساس، مناسبات سند با مدرسه بهبود می یابد و به نوعی ساده سازی مفهومی سند برای مخاطب مدرسهای انجام میشود. گروهی از افراد انتظار دارند سند کاملا جدیدی ارائه شود، اما فعلا روند کار این نیست و سند باید به نقطه روشنی برسد و سپس در آینده به جمع آوری ایده های نوآورانه دیگری برای خلق سند جدیدی فکر کنیم که شاید حدود ۱۰ سال به طول بیانجامد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره شاخص پذیر کردن اجرای سندتحول بنیادین اظهارکرد: سه دسته شاخص داریم؛ نخست شاخصهایی که از قبل در سندتحول داشتیم و مدام در حال تکمیل و توسعه است و اکنون به ۳۰ شاخص رسیده است. دسته دوم، شاخصهای منبعث از سند به عنوان شاخصهای برنامهای است. دسته سوم شاخصهای مدرسهای هستند که رگهها و زمینه هایی از بقیه شاخصها در آنها وجود دارد، اما آنها را به طور خاص دنبال و تقویت میکنیم که سند در سطح مدرسه اجرایی شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه به اجرای سندتحول بنیادین از دو منظر میتوان نگریست گفت: گروه نخست معتقدند اقدامات قابل ذکری در زمینه اجرای سند اجرا شده است و گروه دوم مردم، خانواده ها و مسئولان عالی هستند که میپرسند اگر سند اجرا شده، آیا امروز حال مدارس ما حال بهتر است و آیا نباید آموزش و پرورش ما خروجی بهتری داشته باشد؟.
وی افزود: از منظر گروه اول همواره فهرست مطولی از اقدامات انجام شده قابل ارائه است که البته خیلی از آنها حقیقت دارد و درست است، اما نکته این است که از قِبل اجرای این برنامهها، خروجی مطلوبی محقق نشده است.
امانی طهرانی ادامه داد: امروز هم در فیزیک مدرسه، هم در زمان کار مدرسه به گونهای که نیاز به دو و سه شیفت نباشد، در تجهیزات مدرسه و در باب نیروی انسانی با استانداردهای سطح بالا کمبودهای فراوانی داریم و تمام اینها عرصه های کار جدی در آموزش و پرورش است. این کمبودهای انباشته باعث میشود اجرای سند یعنی داشتن خروجیها با استاندارد سند، خروجی قابل توجهی نباشد. باید تصمیم ملی برای جبران کمبودهای نظام آموزشی کشور اتخاذ شود. لازم است منابع مالی و غیرمالی کفایت کنندهای برای این امر درنظر گرفته شود. اگر این اتفاقات بیفتد شاهد خواهیم بود که به تدریج حال مدارس هم بهتر میشود.
وی با بیان اینکه عدم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش به اجرای سندتحول لطمه زده است گفت: شورای عالی، شعبه مجلس است و نمیتواند وارد عرصه مدیریت شود. فصل هشتم سند مدیریت، اجرای سند را بر عهده وزارت آموزش و پرورش دانسته است.
رویکرد تکمیلی و آینده نگرانه در ترمیم سندتحول بنیادین
تقویت مولفههای مدرسهای در نسخه ارتقاء یافته سند
به گزارش ایسنا، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۰ سال از تدوین سند گذشته و نیازها و مقتضیات دانش آموزان و نظام آموزشی تغییر کرده و طبق قانون باید هر پنج سال یک بار انجام شود گفت: سه رویکرد تکمیلی و آینده نگرانه، رویکرد اصلاحی و رفع ابهامات سند و به حداقل رساندن تفسیرپذیری برخی بندهای سند در این بازنگری مدنظر است.
مجید رعنایی با اشاره به ترمیم و بازنگری در سندتحول بنیادین گفت: امر تدوین برنامه زیرنظام های سند در سال های گذشته در حال انجام بود و هنوز استلزامات برنامهای فراهم نشده بودتا بتوانیم بازنگری انجام دهیم.
وی افزود: رهبری نیز بر ترمیم سندتحول تاکید داشتند به گونهای که جنبه تکمیلی داشته باشد و به روند اجرای فعلی سند آسیب نزند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۰ سال از تدوین سند گذشته و نیازها و مقتضیات دانش آموزان و نظام آموزشی تغییر کرده و طبق قانون باید هر پنج سال یک بار انجام شود گفت: سه رویکرد تکمیلی و آینده نگرانه، رویکرد اصلاحی و رفع ابهامات سند و به حداقل رساندن تفسیرپذیری برخی بندهای سند در این بازنگری مدنظر است.
رعنایی ادامه داد: مواردی چون کمک به افزایش سازگاری درونی و بیرونی سند، تاکید بر پژوهش محوری، توجه به آرمان ها و واقعیات، شاخص پذیر کردن اجرای سند در روند ترمیم سند مورد توجه است.
وی با اشاره به اینکه پروژه های پژوهشی جامعی در این زمینه انجام شده است گفت: فراخوان عمومی در جهت دریافت نظرات اعلام و داده های لازم جمع آوری شدند. همچنین کمیسیونهای شورای عالی مشغول کار هستند و وزرای آموزش و پرورش طی ۱۰ سال اخیر دعوت شدند تا تجربیات خود از چالشهای اجرایی سند در دوران مدیریتشان را به ما منعکس کنند. علاوه بر این با همکاری یک گروه نخبگانی، چالش های اجرای سند را احصاء کردیم.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در نسخه ارتقا یافته سندتحول بنیادین مواردی چون تبیین روشنتر اصطلاحات و مفاهیم تحولی، روشن سازی برخی راهکارها و یا ادغام و تقویت آنها، تبیین دقیقتر وظایف آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش و سایر مراجع مربوط، تقویت و تکمیل مولفههای مدرسهای، شاخص پذیر کردن سند برای اجرا، نظارت و ارزیابی انجام خواهد شد.
رعنایی درباره نحوه نظارت بر اجرای سند گفت: بر اساس سند فعلی، در فصل هشتم نظارت را در سه سطح تعریف کردیم؛ نخست ارزشیابی و نظارت راهبردی است که برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. دوم نظارت برنامهای که بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش است و سوم نظارت و ارزشیابی اجرای عملیاتی است که برعهده وزارت آموزش و پرورش است و باید مکمل همدیگر باشند.
وی افزود: براین اساس تمرکز نظارتی ما در شورای عالی بر چرخشهای خرد زیرنظام ها متمرکز میشود. یکی از چالشهایی که در ۱۰ سال اخیر به آن رسیدیم این است که به بعد نظری سند عنایت و توجه لازم صورت نمیگیرد و روح سند بر برنامهها دمیده نشده است.
انتهای پیام
نظرات