• یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401041207993
  • خبرنگار : 50546

لزوم توسعه کشت علوفه بعد از برداشت برنج در مازندران

لزوم توسعه کشت علوفه بعد از برداشت برنج در مازندران

ایسنا/مازندران مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم توسعه کشت علوفه بعد از برداشت برنج در اراضی شالیزاری و شیب‌دار استان تاکید کرد و گفت: ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد که به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن علوفه خشک خشبی نیاز دارند.

داوود دریکنده در جلسه کمیته علوفه استان با بیان اینکه اقلام علوفه ای از نهاده های مورد نیاز و ضروری دام است که تهیه و تولید آن با قیمت مناسب یکی از اقدامات راهبردی برای کاهش هزینه تمام شده تولید در واحدهای دامپروری است و استان نیز دارای شرایط اقلیمی مناسبی برای کشت این اقلام است، تصریح کرد: تنها را برون رفت از مشکل تامین علوفه دام، استفاده از ظرفیت های استانی است.

دریکنده با تاکید به ترویج ارقام علوفه ای در مناطق محتلف استان، پرداخت تسهیلات خرید ادوات برداشت علوفه، تامین بموقع بذور مورد نیاز، ترویج کشت تلفیقی، توسعه کشت ارقام علوفه ای در اراضی شالیزاری و شیبدار، گفت: کشت علوفه با دوره رشد کوتاه مدت، حفاظت و استفاده از بقایای محصولات کشاورزی، ساخت سیلو، غنی سازی بقایای محصولات کشاورزی از راهکارهای توسعه کشت و تامین علوفه موردنیاز دام استان است.

وی با بیان اینکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد، افزود: این تعداد دام به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن علوفه خشک خشبی نیاز دارند.

در ادامه این نشست، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مطالبات دامداران برای توسعه کشت علوفه بایستی افزایش یافته و تعداد دام استان نیز باید بروزرسانی شود، گفت: بدلیل کمبود منابع آبی باید روی کشت علوفه شبدر و تریتیکاله متمرکز شویم.

خلیل حقیقی با تاکید بر کشت علوفه پاییزه در اراضی بالا دست و دیم، افزود: سال گذشته ۲۷۰ تن بذر جو و تریتیکاله برای کشت علوفه در استان توزیع شد.

وی کمبود امکانات بسته بندی و برداشت مانند چاپر و سیلاژ را از مشکلات عدم توسعه کشت علوفه در استان دانست و گفت: سال گذشته علوفه خلر و ماشک در استان کشت شد و امسال نیز توسعه کشت ارزن را در دستور کار داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha