• جمعه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401032719063
  • خبرنگار : 50452

امام جمعه همدان:

نباید اقتصاد کشور به سمت دلال‌پروری حرکت کند

نباید اقتصاد کشور به سمت دلال‌پروری حرکت کند

ایسنا/همدان امام جمعه همدان گفت: نباید اقتصاد ما به سمت دلال پروری حرکت کند، که اگر بازار دلال‌ها گرم شود، تولید رونق پیدا نمی‌کند چرا که اقتصاد دلال پروری مانع تولید و رشد آن خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی موثقی در خطبه های پیش از نماز جمعه ۲۷ خرداد ماه اظهار کرد: امروز مسئله دلالی‌ها آسیب‌های جدی را در کشور ایجاد کرده است، علت گرانی‌های مسکن، خودرو، محصولات کشاورزی، خوراک دام و هر محصولی را جویا می‌شویم می‌گویند مقصر دلال‌ها هستند.

وی افزود: سودهای کلانی به دلالان می‌رسد، منظور از دلال شبکه‌های واسطه اقتصادی نیست، منظور سوداگرانی هستند که در بسترهای نوسانات بازار سوء استفاده می‌کنند و دنبال منافع شخصی خود هستند و تا نوسان و تورمی ایجاد می‌شود وارد بازار شده و آن را برهم می زنند.

امام جمعه همدان تصریح کرد: نباید اقتصاد ما به سمت دلال پروری حرکت کند، که اگر اینگونه شود و بازار دلال‌ها گرم شود تولید هم رونق پیدا نمی‌کند چرا که اقتصاد دلال پروری مانع تولید و رشد آن خواهد شد.

شعبانی موثقی با بیان اینکه دولت باید برای شبکه توزیع منطقی تدبیر کند، افزود: اگر شبکه توزیع منطقی طراحی شود و نظارت بر فعالیت‌های واسطه‌ای اتفاق بیافتد، قانون تقویت شود وضعیت اقتصادی مطلوب خواهد شد.

وی عنوان کرد: خیلی از دلال‌ها که سودهای کلانی هم از بازار می‌برند، مالیات هم نمی‌دهند در حالی‌که کارمندان، معلمان و خیلی از اقشار با درآمدهای معمولی مالیات پرداخت می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: رشد اقتصادی کشور بدون حمایت از صنعت کشاورزی امکان پذیر نیست، در ایران یک سوم زمین‌ها قابلیت کشاورزی دارند البته این ظرفیت هنوز مورد استفاده قرار نگرفته و رقمی بسیار کمتر به صورت بالفعل در آن کشاورزی می‌شود.

وی گفت: در همدان صنعت اول و بیشتر عناوین شغلی در این صنعت است بالغ بر ۳۰ درصد اشتغال استان مربوط به کشاورزی است، اگر توجه جدی به صنعت کشاورزی شود، فرصت‌های شغلی بیشتری را می تواند فراهم کند اما به علت‌های متعددی و برخی معضلات فرهنگی از این فرصت استفاده نشده است.

امام جمعه همدان با اشاره به یکی از سخنان رهبر معظم انقلاب افزود: برنامه‌های بسیاری در کشور وجود دارند اما مشکل اینجاست که این برنامه‌ها اجرایی نمی‌شوند، صرف اینکه طرح و لایحه داشته باشیم و یا آسیب‌ها را بشناسیم دردی از جامعه دوا نمی کند.

وی ادامه داد: آسیب‌ها مشخص و راهکارها و برنامه‌ها هم تقریبا مشخص است، انتظار می رود مدیران اجرایی کشور در میدان اجرا کار را قوی پیش ببرند.

شعبانی موثقی اظهار کرد: عدم توسعه کشاورزی قراردادی یکی از مشکلات این حوزه است، کشاورزان ما در استان خودشان باید تشخیص دهند که چه محصولی را بکارند و پس از برداشت منتظر بازار برای فروش محصول بمانند در حالی که در دنیای امروز ۴۰ درصد از کشاورزان دنیا، قراردادی کشاورزی می کنند،  قبل از اینکه او بخواهد محصولی را بکارد دولت با او قرارداد منعقد می کند، کشت را مدیریت کرده و بعد از برداشت آن را با یک قیمت تضمین شده می خرد.

وی افزود: با این وضعیت آبی که در کشور و استان داریم، همچنان برخی از محصولات آب‌بَر کشت می‌شوند، مسئولان، مهندسان و متولیان این امر باید کشت در استان را مدیریت کنند.

وی کمبود سرمایه‌گذاری و غفلت از سرمایه‌گذاری در مسئله کشاورزی را یکی دیگر از مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: متأسفانه کشاورزی را در سطح کشور واقعا جدی نگرفتیم، در استان همدان سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت نمی‌گیرد، خام فروشی در استان ما برجسته است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه به دلیل نبود صنایع تبدیلی بسیاری از محصولات در استان خام فروشی می شوند، تصریح کرد: عدم توجه به بازار منطقه‌ای یکی دیگر از مشکلات صنعت کشاورزی است، آمارها نشان می دهد که در بازارهای منطقه حضور جدی نداریم، سفره‌های کشورهای منطقه از محصولات ایرانی تغذیه نمی کند.

شعبانی موثقی ادامه داد: با وجود ظرفیت‌هایی که در آب و خاک کشور ما وجود دارد که ظرفیت بزرگی در صنعت کشاوری محسوب می شود، باید افزایش و بهره‌وری را در این حوزه بالا برد که این مهم سیاست‌های دولت را هم طلب می‌کند.

وی با بیان اینکه باید سرمایه داران بخش خصوصی را به بخش کشاورزی سوق دهیم، عنوان کرد: اتفاقات خوبی در زمینه توسعه فناوری پیشرفته در صنعت کشاورزی رخ داده است، باید از فضای سنتی کشاورزی عبور کنیم، با این وضعیت آب و بارندگی در استان؛ استفاده از فناوری‌ها یک ضرورت است.

امام جمعه همدان در بخش دیگری از خطبه‌های خود اظهار کرد: منافع محصولات کشاورزی باید به خود کشاورزان برسد، کشاورزان و باغداران محصولات را به سختی تولید می‌کنند اما سود آن به جیب دلالان می رود.

وی عنوان کرد: میوه ای که از کشاورز به قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری می شود چرا باید در مغازه با قیمت ۴۰ هزار تومان به فروش برسد؟ با این قیمت عرضه چه کسی بیشترین سود را می برد؟ زحمت را که کشاورز می کشد و سود را هم که مصرف کننده می پردازد، شبکه توزیع یکی از بزرگترین مشکلات در این حوزه است.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: امروز وضعیت مستأجران ما در کشور وضعیت بسیار سختی است، با دستور افزایش ۲۵ درصدی کرایه مشکل حل نشد چون پیگیری صورت نمی گیرد وقتی دستوری صادر می‌شود باید پیگیر اجرا هم بود.

شعبانی موثقی در ادامه به مسئله برجام اشاره کرد و افزود: محدودکردن فعالیت‌های هسته‌ای در کشور اتفاق افتاد، هیچ کشوری به اندازه ایران با آژانس همکاری نداشته و بیشترین نظارت‌ها در ایران اتفاق افتاد و دشمن و آژانس هم می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال بمب هسته‌ای نبوده و نیست اما با مدارک جعلی علیه ایران اتهام‌زنی می‌کنند.

وی ادامه داد: بعد از این اتهام‌زنی‌ها می‌گویند باید به برجام برگردید! کدام برجام؟ برجامی که ما به آن عمل کردیم یا برجامی که شما به زیر آن زدید؟ متخلف باید به برجام برگرد و متخلف شما هستید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha