• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070100501
  • خبرنگار : 50037

حال خوب تالاب پیرسلمان

حال خوب تالاب پیرسلمان

ایسنا/همدان معاون محیط زیست طبیعی و تنوع‌زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تالاب کوچک پیرسلمان به عنوان یکی از سه تالاب طبیعی استان همدان با وجود اواخر فصل تابستان و خشکسالی و عدم نزولات آسمانی در این فصل خوشبختانه از شرایط خوبی از نظر خروجی آب برخوردار بوده و زنده است.

مهدی صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه این تالاب جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است، افزود:این تالاب از جمله منابع آبی دائمی بوده که علاوه بر تأمین آب کشاورزی منطقه، زیستگاه ارزشمندی برای جانوران آبزی مختلف و دوزیستان و پرندگان مهاجر و ساکن به شمار می‌رود.

وی با اشاره به وضعیت سایر تالاب های استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر در فصلی قرار داریم که در حالت طبیعی به صورت نرمال تالاب‌های استان به سمت خشکی می‌روند چرا که تالاب‌های موجود در استان همدان عمدتاً تالاب‌های طبیعی فصلی هستند.

وی افزود: در اواخر فصل تابستان معمولا در اوج زمان خشکسالی به دلیل کاهش نزولات آسمانی هستیم و این زمان را نمی توان مبنای قضاوت وضعیت و شرایط تالاب‌ها دانست.

صفی‌خانی ادامه داد: باید منتظر آغاز بارش ها با فرا رسیدن فصل پاییز و جان دوباره گرفتن طبیعت تالاب‌ها بود.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری با بارندگی‌های بهاره تالاب‌های سطح استان همدان نیمه جانی به خود گرفتند و تالاب آق گل نفسی تازه کرد.

صفی خانی ادامه داد: بارش‌ها باعث شد بستر تالاب آق‌گل تاحدودی دارای رطوبت نسبی شود هر چند که این رطوبت‌ها دوام نداشت و با گرم شدن هوا رو به خشکی رفت اما باز هم به واسطه مرطوب بودن بستر تالاب، بروز ریزگرد و ایجاد شرایط جوی نامساعد برای گسترش ریزگردها را تا حدود بسیاری کنترل و از این موضوع جلوگیری کرد.

صفی‌خانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تالاب آق گل خشک است، اظهار کرد: استان همدان دارای ۲۳ تالاب طبیعی و مصنوعی است که از این تعداد، آق‌گل ملایر، چمشور و پیرسلمان اسدآباد به عنوان تالاب‌های طبیعی شناخته می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha